De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 20:30.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het budget 2024 voor de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke in bijlage.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke past binnen het meerjarenplan.
De gemeentelijke bijdrage voor 2024 is vastgesteld op € 3.611,87 (totale werkingsbijdrage bedraagt € 14.447,49).
Neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Decreet lokaal bestuur, inz. art. 40 en art. 286
Omzendbrief BB 2011/01 van 10.06.2011 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit
Vlarema bijlage 5.1.4
Vlarema bepaalt in de bijlage 5.1.4 de minimum- en maximumgrenzen van de tarieven die de gemeenten moeten aanrekenen voor de inzameling van restafval en van
sommige fracties van huishoudelijk afval. Deze moeten jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden.
Ons bestuur is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. voor het ophalen en verwerken van afval.
Binnen de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. is een ondernemingsplan 2019-2024 opgemaakt waarbij bepaalde opties worden genomen, zo onder meer verhoging van de prijs van de restafvalzak.
Het ondernemingsplan is goedgekeurd in de raad van bestuur van I.V.I.O. van 14 oktober 2019.
Het is de doelstelling de kosten voor het ophalen en het verwerken van afval die door de gemeenschap worden betaald, terug te dringen en het aandeel dat de burger rechtstreeks in deze afvalfactuur betaalt te verhogen, overeenkomstig het principe ‘de vervuiler betaalt’.
Er is een voorafgaande bespreking gebeurd tussen I.V.I.O. en afgevaardigden van het gemeentebestuur.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht worden gehouden en hiervoor is het vaststellen van deze retributie noodzakelijk.
Volgens Vlarema (artikel 26) kunnen de gemeenten de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. machtigen om de kosten van het beheer van huishoudelijk afval op de afvalproducenten te verhalen, ook als die kosten in de vorm van belastingen of retributies worden verhaald.
Art.1: De beslissing van de gemeenteraad van 23 december 2019 houdende "Goedkeuren van het retributiereglement op het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval en met huishoudelijk vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen IVIO" wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
Art.2: Met ingang van 1 januari 2024 is een retributie verschuldigd voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk en met huishoudelijk vergelijkbare afvalstoffen. De afvalstoffen worden aangeboden in de door IVIO voorziene afvalzakken of aangebracht naar de ondergrondse container waarbij een retributie wordt betaald die minstens gelijk is aan de prijs per volume voor de reguliere afvalzakken.
Art.3: Het afval moet worden aangeboden in zakken waarvan de prijs is vastgesteld als volgt:
Art.4: De gemeente geeft opdracht aan de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. te zorgen voor de verdeling van de afvalzakken in het I.V.I.O. werkingsgebied. De burgers bevoorraden zich bij de verdeelpunten, aangeduid door de gemeente in overleg met de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
Art.5: De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van de betreffende zakken.
Art.6: De gemeente machtigt de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. om de retributieinkomsten, verschuldigd voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, te innen.
Art.7: Overgangsmaatregel: tot de uitputting van de voorraad mogen de restafvalzakken met het opschrift I.V.I.O. verder worden gebruikt.
Art.8: Dit retributiereglement vervangt de voorgaande retributiereglementen betreffende ophaling en verwerking van huishoudelijk afval.
Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135§2
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 2, 40 en 41
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (hierna het materialendecreet genoemd), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28
Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (hierna het VLAREMA) en latere wijzigingen
Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013
Samenwerkingsakkoord van 4 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het interregionaal Samenwerkingsakkoord Verpakkingsafval genoemd)
Besluit van de Interregionale verpakkingscommissie van 20 december 2018 tot erkenning van de vzw Fost Plus als organisme voor verpakkingsafval
Lokaal Materialenplan 2023 – 2030 door de Vlaamse Regering op 26 mei 2023 (publicatie Belgisch Staatsblad 30 juni 2023)
Er bestaat een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor afvalstoffen, zoals gedefinieerd in het VLAREMA, artikel 3.1.1.
Er bestaat een terugnameplicht voor huishoudelijk verpakkingsafval. Minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong selectief moeten worden ingezameld.
Het is noodzakelijk voor de bescherming van het leefmilieu dat het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval tot een minimum beperkt wordt en het afval maximaal selectief ingezameld wordt conform artikel 4.3.1 van Vlarema.
Er moet prioriteit verleend worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen.
In tweede instantie moet het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval maximaal selectief ingezameld worden met het oog op optimale verwerking.
De inzameling van het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval moet in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd worden.
In overeenstemming met de gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het Materialendecreet, moet het niet aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de gemeentelijke inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever,…) maximaal voorkomen worden.
Om hoger genoemde redenen en met het oog op de rechtszekerheid is het gepast het politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen opnieuw vast te stellen en het bestaande reglement op te heffen.
Inhoudstafel
Hoofdstuk I – Algemene bepalingen 3
Hoofdstuk II – Inzameling van huishoudelijk restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval 9
Hoofdstuk III – Inzameling van grofvuil 10
Hoofdstuk IV – Selectieve inzameling van holglas 11
Hoofdstuk V – Selectieve inzameling van papier en karton 12
Hoofdstuk VI – Selectieve inzameling van klein gevaarlijk afval 13
Hoofdstuk VII – Selectieve inzameling aan huis van groenafval 14
Hoofdstuk VIII – Selectieve inzameling van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong (PMD) 15
Hoofdstuk IX - Selectieve inzameling van Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA) 16
Hoofdstuk X – Selectieve inzameling van metalen gemengd 17
Hoofdstuk XI – Selectieve inzameling van textiel 18
Hoofdstuk XII – Selectieve inzameling van asbest 19
Hoofdstuk XII – Gebruik van een gehuurde afzetcontainer 20
Hoofdstuk XIII – Strafbepalingen 21
Hoofdstuk XIV – Slotbepalingen 23
Hoofdstuk I – Algemene bepalingen
Afdeling 1 – Definities
Artikel 1
De definities opgenomen in het Materialendecreet, het VLAREMA en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing op deze politieverordening.
Afdeling 2 – Algemene bepalingen
Artikel 2
Deze politieverordening is van toepassing op de inzameling en het beheer van alle huishoudelijke afvalstoffen.
Deze politieverordening is tevens van toepassing op de inzameling en het beheer van alle met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen die via een gemeentelijke inzameling worden opgehaald, ingezameld of aangeboden.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 § 1 van het Materialendecreet is het verboden huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen achter te laten, op te slaan, aan te bieden, in te zamelen, te storten, te verbranden, te verwerken, te beheren in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 §1 van het Materialendecreet is het verboden voor de aanbieders van met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen om deze bedrijfsafvalstoffen op een andere manier aan te bieden bij de gemeentelijke inzameling in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Artikel 3
§ 1. De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden bij om het even welke selectieve huis- aan-huis inzameling en wijkinzameling:
§ 2. De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden op het recyclagepark:
restafval
Artikel 4
§ 1. Alleen de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en
-makelaars, daartoe aangewezen bij deze verordening of door de intergemeentelijke vereniging
I.V.I.O. zijn gerechtigd om huishoudelijke afvalstoffen te aanvaarden of in te zamelen. Behoudens in de gevallen die uitdrukkelijk bepaald zijn door de Vlaamse Regering of in een goedgekeurde milieubeleidsovereenkomst.
§2. Het is voor iedereen verboden om het even welke huishoudelijke afvalstof af te geven of voor inzameling aan te bieden aan andere geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars dan deze daartoe aangewezen bij dit reglement of door de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. Behoudens in de gevallen die uitdrukkelijk bepaald zijn door de Vlaamse Regering of in een goedgekeurde milieubeleidsovereenkomst.
§3. Aanvullend mogen metalen door de afvalproducent aangeboden worden rechtstreeks aan de vergunde inrichtingen van verwerkers, inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars op voorwaarde dat de sorteerverplichting opgenomen in artikel 4.3.1 van het VLAREMA wordt nageleefd en dat de desbetreffende inrichting hoeveelheden rapporteert aan de gemeente. Metalen verpakkingen moeten ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
§4. Afvalstoffen die onder een aanvaardingsplicht of vrijwillige terugname vallen kunnen ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
§5 Elke inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die op het grondgebied van de gemeente huishoudelijke afvalstoffen op eigen initiatief wenst in te zamelen moet vooraf een toelating vragen bij de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband. De aanvraag bevat minstens volgende gegevens:
– identificatie van de organisator van de inzameling;
– identificatie van de betrokken inzamelaar(s), afvalstoffenhandelaar(s) of –makelaar(s) en de betrokken vervoerder(s);
– aard van de afvalstoffen;
– inzamelwijze en alle inzamelmodaliteiten, zoals sorteerboodschap, inzamelfrequentie, afvoerfrequentie, …;
– indien van toepassing, de locaties waar inzamelrecipiënten geplaatst worden en de maatregelen die genomen worden om de locaties te beheren overeenkomstig de geldende verplichtingen;
– duurtijd van de inzameling;
– afvoermodaliteiten van de afvalstoffen;
– wijze van registratie van de ingezamelde, afgevoerde en verwerkte afvalstoffen.
De gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband kan schriftelijk toelating geven aan de organisator van de inzameling op voorwaarde dat de organisator per kwartaal en ten laatste anderhalve maand na het verstrijken van het betreffende kwartaal de gegevens met betrekking tot de op het gemeentelijk grondgebied ingezamelde huishoudelijke hoeveelheden tijdens het voorbije kwartaal rapporteert aan de gemeente. De gemeente kan deze toelating eventueel beperken in de tijd.
Wanneer vastgesteld wordt dat de organisator de geldende wettelijke bepalingen en/of de voorwaarden gekoppeld aan de gemeentelijke toelating schendt, kan de gemeente haar toelating opheffen.
§ 6. In afwijking van §5 kunnen scholen en verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente zonder toelating van de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverbandFout! Bladwijzer niet gedefinieerd. per kalenderjaar maximum twee verschillende afvalstromen selectief inzamelen mits cumulatief voldaan aan de volgende voorwaarden:
- Voor elke stroom die ingezameld wordt, is er uitgebreide sensibilisering over preventie, hergebruik en selectieve inzameling.
- Uitgezonderd voor batterijen en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) is de inzameling beperkt tot selectieve fracties waarvan de inzameling niet is georganiseerd op het recyclagepark of bij de huis aan huis inzameling.
- De inzameling is beperkt tot maximaal twee verschillende stromen per jaar.
- Kleine volumes kunnen permanent ingezameld worden, maar inzameling via containers wordt beperkt tot maximaal twee weken per jaar.
- De inzameling en opslag moet gebeuren op een aangepaste locatie, in aangepaste verpakkingen en/of afvalcontainers. Daarbij moet de hinder voor het milieu, de omgeving en omwonenden tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt.
- De afvalstoffen moeten regelmatig worden afgevoerd voor verwerking met respect voor de verwerkingshiërarchie.
- De initiatiefnemers moeten samenwerken met een geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of – makelaar.
- De inzamelcijfers moeten doorstromen naar het lokale bestuur. Het lokale bestuur moet op haar beurt voldoen aan alle registratie- en rapporteringsverplichtingen rond deze cijfers.
Afdeling 2 – Verbranden en sluikstorten van afvalstoffen
Artikel 4
§ 1. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke bepalingen is het verboden om afvalstoffen te verbranden, zowel in open lucht als in gebouwen.
Artikel 5
§ 1. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke bepalingen is het verboden om het even welke afvalstof te sluikstorten. Onder sluikstorten wordt verstaan het achterlaten, opslaan of storten van om het even welke afvalstof op niet-reglementaire plaatsen, op niet-reglementaire tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten en elke handeling strijdig met deze politieverordening en andere toepasselijke wettelijke bepalingen.
§ 2. Het is verboden modder, zand of afvalstoffen die zich voor of nabij de woning bevinden op de straten, in de greppels of in de rioolputten te vegen. Het is tevens verboden via de rioolputten of op enige andere wijze om het even welke afvalstoffen in de riolering te deponeren.
§ 3. Met het oog op kringlooptuinieren is het voor particulieren toegestaan op eigen privéterrein een stapelplaats aan te leggen voor het composteren van eigen groente-, fruit- en tuinafval. Deze composteerruimte, niet zichtbaar van op straat, mag geen hinder veroorzaken voor de buurtbewoners.
Afdeling 3 – Aanbieding van afvalstoffen
Artikel 6
§ 1. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen dienen aangeboden te worden zoals voorzien in deze verordening. Afvalstoffen die worden aangeboden op een wijze die niet voldoet aan de voorwaarden van deze verordening worden niet aanvaard. Bij huis-aan-huis inzameling dient de aanbieder de niet-aanvaarde afvalstoffen dezelfde dag nog terug te nemen. De niet terugname conform dit reglement wordt beschouwd als sluikstorten zoals vermeld in artikel 5.
§ 2. Het toezicht op de aanbieding van afvalstoffen wordt uitgevoerd door de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars die van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. de toelating kregen afvalstoffen in te zamelen en door de parkwachter in geval van inzameling via het recyclagepark. Deze geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars en de parkwachter mogen de aangeboden afvalstoffen controleren en de aanbieders wijzen op de foutieve aanbieding en de nodige richtlijnen verstrekken.
Artikel 7
§ 1. De afvalstoffen mogen slechts na 20:00 u. van de dag voorafgaand aan de dag waarop de ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen plaats zal vinden en ten laatste om 6:00 u op de dag van de ophaling zelf, op de stoep voor eigen woning worden geplaatst.
§ 2. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden in de voorgeschreven recipiënten of wijze aangeboden op de stoep van de openbare weg voor eigen woningen vóór het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is aangeboden, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De aanbieder die afgelegen van de openbare weg gevestigd is of die langs wegen, plaatsen of stegen gevestigd is die niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, dienen de voorgeschreven recipiënten te plaatsen langs de dichtst bij zijn perceel grenzende openbare weg.
§ 3. De inwoners die de recipiënten buitenzetten zijn verantwoordelijk voor het eventueel zwerfvuil dat hiervan afkomstig is en staan zelf in voor het opruimen ervan.
§ 4. Het is verboden de langs de openbare weg staande recipiënten te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, met uitzondering van het bevoegde personeel in de uitoefening van hun functie.
Afdeling 4 – Afval op standplaatsen
Artikel 8
§ 1. De uitbater van een inrichting, zowel permanent (horeca, take away, winkels,…), als tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen,…), die tabaksproducten, voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en instaan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval.
Artikel 9
§ 1. De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden. De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal worden hergebruikt of gerecycleerd.
Artikel 10
§ 1. De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.
Artikel 11
§ 1. De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden. De uitbater ruimt minstens elke openingsdag alle afvalstoffen op die afkomstig zijn van de producten die hij verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting.
Afdeling 5 – Afval van huisdieren
Artikel 12
De eigenaars en houders van huisdieren zijn verplicht te beletten dat de voetpaden en aanpalende huizen, bermen tussen voetpad en rijweg, begraafplaatsen, openbare parken, bossen, tuinen, speelpleinen en andere voor het publiek toegankelijke zones en de fiets- en rijwegen bevuild worden door hun dieren.
Kleine huisdieren mogen zich enkel op de voorziene locaties ontlasten. Indien uitwerpselen terecht komen op de voornoemde plaatsen, is de eigenaar of houder van het dier verplicht deze uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in een straatvuilbak of in een speciaal daarvoor voorzien inzamelrecipiënt of moeten de uitwerpselen voldoende verpakt meegegeven worden met de gemeentelijke inzameling van huisvuil.
De voormelde verplichtingen ontslaan de aangelanden echter niet van hun eigen verplichtingen om de openbare weg rein te houden.
De begeleiders van kleine huisdieren zijn verplicht steeds een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier in bezit te hebben. Het zakje dient op het verzoek van de toezichthouder getoond te worden.
De bepalingen van artikel 7, lid 1 tot en met 4 zijn niet van toepassing op blindengeleide- en assistentiehonden.
Eigenaars en houders van grote huisdieren zijn verplicht om de uitwerpselen van hun dieren die publiek toegankelijke zones bevuilen, te verwijderen.
Afdeling 6 – Reclamedrukwerk en gratis regionale pers
Artikel 13
Het is voor bedelers van reclamedrukwerk en gratis regionale pers verboden om reclamedrukwerk en gratis regionale pers te bedelen in leegstaande panden, op het recyclagepark of op andere plaatsen, dan de brievenbus, tenzij mits toelating van de gemeente.
De gemeente en/of I.V.I.O. stelt stickers ter beschikking van de inwoners waarop wordt aangegeven dat reclamedrukwerk en/of gratis regionale pers niet gewenst zijn. Het is verboden reclamedrukwerk te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk, maar wel gratis regionale pers te ontvangen. Het is verboden reclamedrukwerk en gratis regionale pers te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk en geen gratis regionale pers te willen ontvangen. Indien de gegevens van de bedeler niet gekend zijn, dan zal de verantwoordelijke uitgever als aansprakelijke worden weerhouden. Is er geen verantwoordelijke uitgever vermeld, dan is het bedrijf waarvoor reclame wordt gemaakt of de organisator van de activiteit waarvoor reclame wordt gemaakt, aansprakelijk.
Het is tevens verboden autokaartjes achter te laten op geparkeerde voertuigen.
Klachten met betrekking tot de niet-naleving van artikel 13worden bij voorkeur aan de gemeentelijke milieudienst en via mail op het e-mailadres sticker@ovam.be of per post aan de OVAM, dienst ketenbeheer en lokale besturen, Stationsstraat 110 in 2800 Mechelen gemeld.
Afdeling 7 – Gebruik ballonnen
Artikel 14
Het oplaten van (helium-) ballonnen is verboden of moet aangevraagd worden aan de gemeente.
Afdeling 8 – Zakasbakjes
Artikel 15
Bij roken van tabaksproducten in de openbare ruimte is het verplicht de peuken en assen die daarbij ontstaan, op te vangen. Het is dus verboden peuken en assen op de openbare weg te gooien.
Hoofdstuk II – Inzameling van restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 16
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval verstaan: alle afvalstoffen, ontstaan door respectievelijk de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, die in de voorgeschreven restafvalzak voor de restafvalophaling kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groenafval, plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD) , herbruikbaar materiaal en andere verplicht in te zamelen selectieve afvalstoffen.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 17
§ 1. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval worden minstens wekelijks huis-aan-huis opgehaald langs de voor de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars toegankelijke straten, wegen en pleinen, op de door I.V.I.O. bepaalde dagen.
§ 2. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval mogen niet worden meegegeven met een inzameling andere dan deze van het restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval.
§ 3. Het is verboden voor de verwijdering van het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval gebruik te maken van een recyclagepark.
§ 4. Vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zijn “bedrijfsafvalstoffen van vergelijkbare aard, samenstelling en hoeveelheid als huishoudelijke afvalstoffen, die ontstaan ten gevolge van activiteiten die van dezelfde aard zijn als activiteiten van de normale werking van een particuliere huishouding”. Voor het restafval geldt cf. artikel 3.4.2.2. VLAREMA een concrete beperking van maximaal drie restafvalzakken van 60 liter per twee weken
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 18
§ 1. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval dienen gescheiden aangeboden te worden in een grote of kleine restafvalzak die tegen betaling beschikbaar gesteld wordt. Deze restafvalzak draagt de benaming “IVIO REST”. De restafvalzak dient zorgvuldig gesloten te worden en mag noch scheuren, barsten of lekken vertonen.
§ 2. Het totale gewicht van de aangeboden gevulde restafvalzak van 60l mag niet groter zijn dan 15kg en maximaal 7,5 kg voor een afvalzak van 30l.
§ 3. Het restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval dienen aangeboden te worden in een toestand die geen risico inhoudt voor de veiligheid en/of gezondheid van de ophaler. Voorwerpen met risico tot ontploffing of ontbranding zijn verboden in de restafvalzak. Scherpe voorwerpen dienen zodanig verpakt te worden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophalers van het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval.
Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van restafval vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft in dit geval aan welke bewoners de toegang verleend moet worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsgebied mag enkel door IVIO gebeuren.
Hoofdstuk III – Inzameling van grofvuil
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 19
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder grofvuil verstaan: afvalstoffen die door hun omvang, aard en/of het gewicht niet in de recipiënt voor de restafval kunnen geborgen worden met uitzondering van papier, karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval of groenafval, PMD-afval, afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, bouw- en sloopafval, houtafval, metalen gemengd, afvalbanden en andere verplicht selectief in te zamelen afvalstoffen.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 20
§ 1. Het grofvuil wordt minstens tweemaal per jaar op afroep tegen betaling huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de door I.V.I.O. bepaalde dagen. Het grofvuil wordt ook ingezameld op het recyclagepark. Herbruikbare goederen kunnen gratis worden aangeboden op het recyclagepark of bij het kringloopcentrum waarmee de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. een overeenkomst heeft afgesloten.
§ 2. Voor de ophaling op afroep moet vooraf een afspraak gemaakt worden met vermelding van de op te halen materialen. Praktische afspraken worden gemaakt over de manier van aanbieding.
§ 3. Het grofvuil mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval of een inzameling, andere dan deze van het grofvuil. Grofvuil kan wel worden aangeboden op het recyclagepark.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 21
§ 1. Grofvuil moet – indien nodig – stevig samengebonden worden zodat het niet kan uiteenvallen. Het mag niet in afvalzakken, kartonnen dozen of papieren zakken worden aangeboden.
§ 2. Het gewicht van één afzonderlijk voorwerp of samengebonden bundel mag niet meer bedragen dan 30 kg. Het grofvuil mag niet langer zijn dan 2 meter, 2 meter op 1 meter of groter dan 1 m³.
§ 3. Scherpe voorwerpen moeten op een veilige wijze worden verpakt alvorens te worden meegegeven met het grof vuil.
§ 4. Grofvuil dat wordt aangeboden op een wijze die niet voldoet aan deze voorwaarden wordt niet meegenomen. De aanbieder dient dit afval nog dezelfde dag te verwijderen.
§ 5. De inwoners van wegen, plaatsen en stegen waar de wagens van de ophaaldienst niet door kunnen, of van woningen die afgelegen zijn van de openbare weg, moeten hun grof vuil neerzetten op de dichtst bij hun woning gelegen straathoek die wel bereikbaar is.
§ 6. De inwoners die grof vuil buiten zetten zijn verantwoordelijk voor het eventueel uitspreiden van de inhoud ervan en staan zelf in voor het opruimen.
§ 7. Grofvuil dat om welke reden dan ook niet werd meegenomen, moet nog dezelfde dag terug binnengehaald worden, conform de regeling die werd opgenomen in art.6.
§ 8. Het is verboden grof vuil te doorzoeken, tenzij door de politionele diensten, medewerkers van de ophaaldienst en beëdigde ambtenaren in het kader van de uitvoering van hun functie.
Hoofdstuk IV – Selectieve inzameling van holglas
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 22
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder holglas verstaan: hol glas, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit zoals: alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen met uitzondering van vuurvaste voorwerpen, kristal, opaal glas, plexiglas, e.d.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 23
§ 1. Hol glas wordt ingezameld op de openbare weg in glascontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente. Het gebruik van de containers is uitsluitend voorbehouden aan de inwoners van de Intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
§ 2. Hol glas mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, of een selectieve inzameling, andere dan deze van glas.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 24
§ 1. Hol glas dat naar de glascontainer gebracht wordt, dient afhankelijk van de kleur, in de daartoe voorziene glascontainers te worden gedeponeerd. Hol glas dient leeg en voldoende gereinigd te zijn.
Artikel 25
§ 1. Het deponeren in glascontainers van andere afvalstoffen dan hol glas is verboden. Het is verboden om naast de glascontainers glas of andere afvalstoffen achter te laten. Dit wordt beschouwd als sluikstorten.
§ 2. Het is verboden glas te deponeren in de glascontainers tussen 22.00 uur en 08.00 uur.
§ 3. I.V.I.O. past handhaving toe doormiddel van mobiele camera’s op sluikstortgevoelige plaatsen.
Hoofdstuk V – Selectieve inzameling van papier en karton
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 26
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder papier en karton verstaan: alle dag-, week- en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, gelaagd papier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeistofzakken, e.d.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 27
§ 1. De dienstregeling voor de papier- en kartonophaling wordt in samenspraak met I.V.I.O. vastgelegd en minstens jaarlijks via een huis-aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt. De ophaalkalender is tevens online consulteerbaar of via de Recycle app. Papier en karton wordt ook ingezameld op het recyclagepark.
§ 2. Papier en karton mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, het grofvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van papier en karton.
§ 3. Het papier en karton van ambachtelijke en handelsactiviteiten kan slechts worden meegegeven met de ophalingen van het papier en karton indien hun wijze van aanbieding beantwoordt aan de bepalingen van dit hoofdstuk.
Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van papier en karton vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft in dit geval aan welke bewoners de toegang verleend moet worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsbied mag enkel door IVIO gebeuren.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 28
§ 1. Het papier en karton mag niet los aangeboden worden: kartonnen dozen dienen in elkaar gevouwen of gescheurd te zijn. Het papier en/of karton moet vervolgens verpakt zijn in een andere kartonnen doos of samengebonden met natuurtouw.
§ 2. Het gewicht van de recipiënt mag niet groter zijn dan 15kg.
§ 3. Per aansluitpunt en per vierwekelijkse ophaling mag max. 1 m³ aangeboden worden.
Hoofdstuk VI – Selectieve inzameling van klein gevaarlijk afval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 29
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder Klein Gevaarlijk Afval, hierna KGA genoemd, verstaan, de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1 van het VLAREMA.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 30
§ 1. KGA wordt ingezameld op het recyclagepark.
§ 2. KGA mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, het grofvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van KGA.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 31
§ 1. Het KGA moet, afzonderlijk van andere afvalstoffen, aangeboden worden in een daartoe geschikt recipiënt, tenzij het fysisch onmogelijk is. Het aangeboden KGA wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke verpakking, inclusief buitenverpakking, aangeboden om de identificatie te vereenvoudigen. Indien nodig brengt de voortbrenger zelf de aanduiding(en) over de aard, de samenstelling en de eventuele gevaren van het KGA op de verpakking aan. Producten van verschillende aard mogen niet worden samengevoegd. De aanbieder dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te treffen om het lekken en andere ongewenste effecten van het KGA te voorkomen.
§ 2. Injectienaalden moeten worden aangeboden op het recyclagepark of bij de apotheker in een naaldcontainer die voldoet aan de ADR- reglementering.
Artikel 32
§ 1. Het KGA aangeboden op het recyclagepark wordt door het bevoegde personeel in de inrichting aansluitend bij het recyclagepark gedeponeerd. De aanbieder van het KGA mag dit niet zelf doen. tenzij dit voor bepaalde productgroepen specifiek wordt aangegeven.
Hoofdstuk VII – Selectieve inzameling aan huis van groenafval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 33
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder groenafval verstaan: organisch composteerbaar afval zoals snoeihout, plantenresten, haagscheersel, bladeren, boomstronken, gazonmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit. Onder snoeihout worden enkel takken met een diameter van minder dan 10 cm verstaan.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 34
§ 1. De dienstregeling voor de groenafval wordt in samenspraak met I.V.I.O. en jaarlijks via een huis- aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt.
§ 2. Het groenafval wordt aangeboden in groencontainers tegen betaling. In Stad Izegem wordt groenafval ook ingezameld via tuinafvalzakken.
Hoofdstuk VIII – Selectieve inzameling van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong (PMD)
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 35
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder PMD verstaan: lege plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen (inclusief kroonkurken), drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
§ 2. De aangeboden PMD mogen geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
Afdeling 2 – Inzameling
Artikel 36
§ 1. De dienstregeling voor de PMD inzameling wordt door I.V.I.O. vastgelegd en minstens jaarlijks via een huis-aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt. De ophaalkalender is eveneens online consulteerbaar of via de recycle app.
§ 2. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen,drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong mogen niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, of een andere selectieve inzameling, andere dan deze van de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong.
§ 3. Metalen verpakkingen die via de PMD-inzameling opgehaald worden zijn niet toegelaten bij de fractie metalen gemengd.
§ 4. Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van PMD vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft in dat geval aan welke bewoners de toegang verleend moet worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsgebied mag enkel door IVIO gebeuren.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 37
§ 1. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes dienen aangeboden te worden in PMD-zakken van I.V.I.O.
§ 2. De verschillende fracties van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes mogen gemengd in de voorgeschreven PMD-zak van 60 of 90 liter worden aangeboden. Een 120l PMD-zak mag enkel gebruikt worden door officiële onderwijsinstanties.
§ 3. De aangeboden PMD-zak mag geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten, noch op enige wijze verontreinigd zijn.
§ 4. De verpakkingen in de blauwe zak mogen een volume hebben van maximaal 8 liter.
§ 5. Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van de zak worden vastgemaakt.
§ 6. Per aansluitpunt mogen per tweewekelijkse ophaling maximum 3 zakken van 90 liter aangeboden worden.
Hoofdstuk IX - Selectieve inzameling van Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA)
Afdeling 1. Definitie
Artikel 38
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder AEEA verstaan: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 1.2.1§2.23° van het VLAREMA.
Afdeling 2. Inzameling
Artikel 39
§ 1. De AEEA worden ingezameld op het recyclagepark. AEEA kan ook gebracht worden naar of meegegeven worden met de eindverkoper als een gelijkaardig product wordt aangekocht.
Herbruikbaar AEEA kan worden ingezameld door een erkend kringloopcentrum waarmee I.V.I.O. een overeenkomst heeft afgesloten. Voor heel klein AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur zonder buitenafmetingen van meer dan 25 cm) kunnen, indien voldaan wordt aan de toepasselijke voorwaarden van VLAREM en VLAREMA, specifieke inzamelacties opgezet worden, onverminderd gemeentelijke bepalingen aangaande gebruik of inname van het openbaar domein.
§ 2. Rookdetectoren en gasontladingslampen moeten naar het recyclagepark gebracht worden en onbeschadigd in de daartoe geschikt recipiënt gedeponeerd worden.
§ 3. Afgedankte zaklampen worden samen en op dezelfde wijze als afgedankte batterijen ingezameld.
Afdeling 3. Wijze van aanbieding
Artikel 40
§ 1. De AEEA moet volledig worden aangeboden zonder ontbrekende onderdelen.
§ 2. Ze mag geen afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte product.
§ 3. Alle AEEA moet zodanig worden aangeboden dat ze geen gevaar opleveren voor de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars van de afvalstoffen.
Hoofdstuk X – Selectieve inzameling van metalen gemengd
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 41
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder metalen gemengd verstaan: alle door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit ontstane soorten van metalen voorwerpen waarvan de grootte sterk kan verschillen, met uitzondering van KGA, metalen verpakkingen die met de PMD-fractie ingezameld worden en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 42
§ 1. De metalen gemengd worden ingezameld via het recyclagepark. Deze fractie kan ook meegeven worden met de grofvuilophaling op afroep.
§ 2. Metalen gemengd mogen niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval of een selectieve inzameling, andere dan deze van metalen gemengd.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 43
§ 1. Oude metalen kunnen enkel worden aangeboden aan huis bij grofvuil op afroep.
§ 2. Oude metalen moeten – indien nodig – stevig samengebonden worden zodat zij niet kunnen uiteenvallen. Ze mogen niet in afvalzakken, kartonnen dozen of papieren zakken worden aangeboden.
§ 3. Het gewicht van één afzonderlijk voorwerp of samengebonden bundel mag niet meer bedragen dan 30 kg. De oude metalen mogen niet langer zijn dan 2 meter, 2 meter op 1 meter of groter dan 1m³.
§ 4. Scherpe voorwerpen moeten op voldoende wijze worden verpakt alvorens te worden meegegeven met de oude metalen.
§ 5. Oude metalen mogen slechts na 20.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag waarop de ophaling van de oude metalen plaats zal vinden en ten laatste om 6.00 uur op de dag van de ophaling zelf, aan de rand van de weg worden geplaatst.
§ 6. Oude metalen moeten door de inwoners geplaatst worden aan de rand van de openbare weg en voor het betrokken perceel, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De inwoners van wegen, plaatsen of stegen waar de wagens van de ophaaldienst niet door kunnen, of van woningen die afgelegen zijn van de openbare weg, moeten hun oude metalen neerzetten op de dichtst bij hun woning gelegen straathoek die wel bereikbaar is.
§ 7. Oude metalen die om welke reden dan ook niet werden meegenomen, moeten nog dezelfde dag terug binnengehaald worden, conform de regeling die werd opgenomen in art.6.
§ 8. Het is verboden oude metalen te doorzoeken, tenzij door de politiebeambten, de medewerkers van de Opdrachthoudende Vereniging of de door laatst genoemde gevolmachtigde personen en de leden van de technische uitvoeringsdienst van de gemeente/stad, in het kader van de uitvoering van hun opdrachten.
§ 9. Alle voorwerpen moeten zodanig aangeboden worden dat ze geen gevaar opleveren voor de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars van de afvalstoffen.
Hoofdstuk XI – Selectieve inzameling van textiel
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 44
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder textielafval verstaan: alle afgedankte niet verontreinigde kledij (textiel en lederwaren), schoeisel, handtassen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), lompen, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 45
§ 1. Het inzamelen van textielafval wordt uitsluitend georganiseerd door “de Opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.” of door de haar aangewezen instellingen. Deze instellingen worden door I.V.I.O. bekend gemaakt via de website en middels de algemene milieucommunicatie en gemeentelijke informatiebladen.
§ 2. De inzameling geschiedt uitsluitend in de door I.V.I.O. opgestelde of toegelaten textielcontainers opgesteld in de gemeente, in de door I.V.I.O. uitgebate recyclageparken en in de inzamelcentra van de door haar aangewezen instellingen.
§3. Het is verboden om textielafval aan te bieden met het restafval of enige andere huis-aan-huis inzameling van selectief ingezamelde afvalstoffen.
De locaties van de textielbrengpunten zijn online consulteerbaar. Illegaal geplaatste inzamelcontainers zullen verwijderd worden en gerapporteerd aan OVAM.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 46
§ 1. Het textiel dient bij het deponeren in een container in een degelijke en goed gesloten zak verpakt te zijn. Het aangeboden textiel mag niet nat, bevuild of totaal versleten zijn.
§2. Het is verboden om naast de textielcontainers lege of volle dozen, kratten, zakken of andere voorwerpen achter te laten, ook al is de container volledig gevuld.
Hoofdstuk XII – Selectieve inzameling van asbest
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 47
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder asbest verstaan het hechtgebonden asbest zoals eterniet, golfplaten, asbestleien, dak- en gevelleien, gas-, water- en rioleringsleidingen, bloembakken, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 1 - Inzameling
Artikel 48
§ 1. Hechtgebonden asbest moet verpakt aangeleverd worden op de recyclageparken. De zakken zijn specifiek bestemd voor dit afval en kunnen aangekocht worden op alle recyclageparken van I.V.I.O. Het gebruik van andere zakken wordt niet toegestaan, alsook het verpakken van asbest op openbaar domein. Het deponeren van asbest onverpakt in de asbest of andere container op het recyclagepark wordt beschouwd als sluikstort.
§ 2. Hechtgebonden asbest wordt eveneens op afroep aan huis opgehaald (via aankoop plaatzakken of huur asbestcontainer). Dit overeenkomstig de modaliteiten zoals vastgelegd door I.V.I.O.
§ 3. Asbest mag niet worden meegegeven met het restafval of een selectieve inzameling, andere dan deze van asbest. Reservatie via website I.V.I.O.
Afdeling 2 – wijze van aanbieden
Artikel 49
§ 1. De gevulde en goed afgesloten asbestzakken kunnen op een veilige manier in de respectievelijke container op het recyclagepark van Ingelmunster, Ledegem, Oostrozebeke en Tielt gedeponeerd worden.
§ 2. Voor de ophaling aan huis wordt voor het tijdstip van ophaling een afspraak gemaakt met I.V.I.O. De aanbieder is verantwoordelijk voor het vullen en correct sluiten van de plaatzakken of de inliner in de container. In de container mag het afval niet over de rand uitsteken en hoger dan de rand van de container komen.
§ 3. Bij de ophaling worden de gevulde plaatzakken/container aangeboden aan de rand (of op) de openbare weg. De aanbieder moet in het desbetreffende geval een inname openbaar domein aanvragen.
Hoofdstuk XII – Gebruik van een gehuurde afzetcontainer
Artikel 50
§ 1. De inwoners en bedrijven die naast de reguliere inzameling zich willen ontdoen van afvalstoffen via een afzetcontainer, dient hiervoor steeds toelating te vragen aan het college van burgemeester en schepenen. Het is de inwoner zelf die deze toelating moet aanvragen. Deze aanvraag kan niet overgedragen worden aan de containerfirma die de container plaatst. De toelating kan gepaard gaan met een tijdelijk parkeerverbod.
Artikel 51
§ 1. Indien de afzetcontainer op de openbare weg geplaatst wordt, moet de betrokken container voorzien zijn van rode en witte strepen aan de voor- en achterkant en dit over minstens 1 vierkante meter per kant. Een verkeersbord met symbool D1 moet voorzien worden boven de container en een oranjegeel knipperlicht dient aangebracht te worden boven dit verkeersbord.
Artikel 52
§ 2. De toelating moet toegekend zijn, alvorens de afzetcontainer door de containerfirma mag geleverd worden. De termijnen (begin- en einddatum) van deze toelating moeten gerespecteerd worden. Indien de container niet is verwijderd tegen de dag zoals bepaald in de toelatingsbeslissing dan zal de gemeente de inwoner die de aanvraag heeft ingediend hiervoor aansprakelijk stellen.
Hoofdstuk XIII – Strafbepalingen
Artikel 54
Volgende afvalgerelateerde kleine vormen van overlast worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig artikel 119bis van de Gemeentewet, voor zover de wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen of verordeningen niet in andere straffen voorzien:
- het achterlaten van maximaal 2 zakken van 60 liter of gelijkaardig volume niet-gevaarlijk huishoudelijk afval;
- het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen in strijd met het politiereglement;
- het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen);
- het aanbieden van afvalstoffen bij een gemeentelijke inzameling op een wijze die niet overeenstemt met de bepalingen van deze politieverordening;
- het niet naleven van het verbod om reclamedrukwerk en regionale pers te bedelen in leegstaande panden of brievenbussen met een ja/neen- of neen/neen-sticker of op het openbaar domein. Het achterlaten van autokaartjes op geparkeerde voertuigen;
- het niet plaatsen van de nodige inzamelrecipiënten door verkooppunten voor tabaksproducten, drank en voeding bestemd voor onmiddellijke consumptie;
- het plaatsen van inzamelrecipiënten voor selectieve inzameling zonder bekomen goedkeuring door de gemeente en IVIO.
- het niet opruimen, minstens elke openingsdag, van alle afvalstoffen die afkomstig zijn van de producten die de uitbater verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting;
- het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren;
- het niet bijhebben, door de begeleiders van kleine huisdieren, van een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier;
- het niet bijhebben van een zakasbakje bij het roken in de openbare ruimte op plaatsen waar geen recipiënt is voorzien.
Artikel 55
§ 1. Alle andere overtredingen op de bepalingen van deze politieverordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen op dit vlak geen andere straffen voorzien
§ 2. Wanneer afvalstoffen worden achtergelaten op een wijze of op een plaats in strijd met deze verordening kan de burgemeester jegens de overtreder de onmiddellijke opruiming van de in artikel 5§1 bedoelde afvalstoffen bevelen. Dit bevel wordt per aangetekend schrijven aan de overtreder bezorgd. De overtreder beschikt over een termijn van maximum één week, te rekenen vanaf de ontvangst van het bevel van de burgemeester. Indien de overtreder weigert de afvalstoffen binnen de door de burgemeester vastgestelde termijn te verwijderen, is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen.
§ 3. Indien geen overtreder kan aangeduid worden, kan de burgemeester jegens de eigenaar van het perceel waarop afvalstoffen werden achtergelaten in strijd met deze verordening de onmiddellijke verwijdering van de in artikel 5§1 bedoelde afvalstoffen bevelen. Dit bevel wordt per aangetekend schrijven aan de eigenaar bezorgd. De eigenaar beschikt over een termijn van maximum één week, te rekenen vanaf de ontvangst van het bevel van de burgemeester. Indien de eigenaar weigert de afvalstoffen binnen de door de burgemeester vastgestelde termijn te verwijderen, is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de eigenaar, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen.
§ 4. Indien alsnog een overtreder wordt vastgelegd, kan de in artikel 7§3 bedoelde eigenaar de kosten van de verwijdering van de in artikel 5§ 1. bedoelde afvalstoffen verhalen op de overtreder.
§ 5. Ongeacht artikel 7§2 en 3 is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen, wanneer de afvalstoffen worden achtergelaten op een wijze of een plaats in strijd met deze politieverordening of met andere wettelijke bepalingen.
§ 6. Naar aanleiding van een ambtshalve verwijdering, overeenkomstig artikel 7§2, §3 en §5, kan de burgemeester gemeentelijke ambtenaren de opdracht geven het afval grondig te onderzoeken teneinde de identiteit van de overtreder te achterhalen.
§ 7. Wanneer een overtreding van een bepaling is begaan met een motorvoertuig wordt bij afwezigheid van de bestuurder de administratieve geldboete ten laste gelegd van de houder van de kentekenplaat van het voertuig. De houder van de kentekenplaat mag met alle middelen aantonen wie op het ogenblik van de feiten met het voertuig reed. Zo de door de houder van de kentekenplaat aangeduide persoon de inbreuk niet weerlegt of ontkent, wordt de administratieve geldboete hem ten laste gelegd.
Hoofdstuk XIV – Slotbepalingen
Artikel 52
Deze verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de artikels 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 53
Een afschrift van deze verordening wordt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet, dadelijk toegezonden aan de Deputatie, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.2
Artikel 54
Het politiereglement in het IVIO-werkingsgebied betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 december 2013 en gewijzigd in de gemeenteraad van 22 september 2014, 27 oktober 2014, 29 maart 2021 en 28 februari 2022 wordt opgeheven.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021, ondertekend in gemeenteraad van 6 september 2021.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken
Het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) heeft in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden.
Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen.
In de gemeenteraad in zitting van 6 september 2021 werd beslist het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) met doelstellingen tot 2030 te ondertekenen.
Door ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie verbindt de gemeente zich ertoe om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:
De WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid;
De WVI verkreeg namens de gemeente 6 maanden uitstel vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het opstellen en indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de gemeente goed.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Ministerieel besluit van 9 februari 2005 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch Staatsblad
Het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie staat in voor de exploitatie van de gemeentelijke sporthal, gelegen te Ardooie, Melkerijstraat 1.
De gemeente, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de burgers gebruik kunnen maken van de sporthal voor een beperkte vergoeding en daardoor komt de gemeente tussen in de kostprijs via de prijssubsidie.
De minister van Financiën heeft bevestigd dat de AGB's niet onder de btw-regeling voor openbare besturen (art. 6 WBTW) vallen en bijgevolg gewone belastingplichtigen zijn.
Voorheen stelde de gemeente een algemene werkingssubsidie ter beschikking aan het autonoom gemeentebedrijf. Echter, de minister merkte op dat de werkingssubsidies (waarop geen btw wordt betaald) die door de gemeente aan het AGB worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band die hen verbindt, niet dienen te worden aangemerkt als ontvangsten van het autonoom gemeentebedrijf.
De door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende prijssubsidies (waarop wel btw wordt betaald) daarentegen moeten wel bij de overige ontvangsten worden gevoegd teneinde te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel om winsten uit te keren al dan niet theoretisch van aard zijn.
Het navolgende prijssubsidiereglement sporthal Ardooie tussen gemeente Ardooie en het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie wordt goedgekeurd met ingang vanaf 1 januari 2024.
Er wordt overeengekomen dat de gemeente Ardooie prijssubsidies zal toekennen aan het autonoom gemeentebedrijf Ardooie voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sporthal “De Ark”.
Dit prijssubsidiereglement, ter vervanging van het reglement goedgekeurd in de raad van 27 november 2023, legt de toekenning van de nieuwe prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.
VOORWAARDEN
Het AGB Ardooie heeft zich voor haar inkomsten en uitgaven gebaseerd op de cijfers van de rekening van het boekjaar 2022 (= laatst goedgekeurde jaarrekening). Op basis van deze cijfers heeft het AGB vastgesteld dat de inkomsten uit recht op toegang tot de sporthal “De Ark” jaarlijks minstens € 148.430 (exclusief 6% btw) zouden moeten zijn om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sporthal “De Ark” wenst de gemeente Ardooie dat er geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sporthal “De Ark”. De gemeente Ardooie wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sporthal “De Ark” toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Ardooie verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 01.01.2024 tot en met 31.12.2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Ardooie bedraagt de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 12,02
Deze gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds opnieuw geëvalueerd worden tijdens de het boekjaar 2024 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Ardooie. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de gemeente Ardooie deze steeds documenteren (bv. aan de hand van een gemeenteraadsbeslissing).
Het autonoom gemeentebedrijf Ardooie moet op de 5de werkdag van elke maand de gemeente Ardooie een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tot de sporthal “De Ark” tijdens de voorbije maand. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Ardooie uitreikt aan de gemeente Ardooie. De gemeente Ardooie dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Ardooie binnen de 30 werkdagen na ontvangst.
Art.249 §3 en art 596 van het decreet lokaal bestuur
BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1: raadsbeslissingen tijdens verkiezingsjaar
Vaststelling aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025 nr. 6 door de raad van bestuur AGB Ardooie op datum van 18 december 2023
In bijlage is de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB gevoegd.
In 2023 werd slechts één aanpassing doorgevoerd. Bijgevolg bevat deze aanpassing ook de verwerking van het resultaat 2022, de aanpassing van de kredieten 2023 én de aanpassing van de kredieten voor de volgende jaren 2024 tem 2026 (verplicht 3 toekomstige jaren te bevatten).
budgettair resultaat | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
exploitatiesaldo | 67.897 | 75.783 | 76.243 | 75.893 |
investeringssaldo | -5.000 | -21.700 | -12.000 | -12.000 |
financieringssaldo | -25.569 | -25.569 | -25.569 | -25.569 |
budgettair resultaat | 37.328 | 28.514 | 38.674 | 38.324 |
vorig jaar | 37.111 | 74.439 | 102.954 | 141.628 |
beschikbaar resultaat | 74.439 | 102.954 | 141.628 | 179.953 |
Daar waar er voorheen jaarlijks 3 aflossingen van leningen aan de gemeente moesten gebeuren (voor een totaalbedrag van € 127.734) dient nu nog jaarlijks slechts 1 lening afgelost te worden (aflossingsbedrag € 25.568,70).
Autofinancieringsmarge | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Exploitatiesaldo | 67.897 | 75.783 | 76.243 | 75.893 |
Netto periodieke aflossingen | 25.569 | 25.569 | 25.569 | 25.569 |
Autofinancieringsmarge | 42.328 | 50.214 | 50.674 | 50.324 |
De gemeenteraad keurt de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed nadat die is vastgesteld door de RVB van het AGB
Art.41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.249 §3, 257 en art. 596 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 betreffende raadsbeslissingen tijdens verkiezingsjaar
In bijlage is de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW gevoegd.
Dit ontwerp bestaat uit:
- de strategische nota - wijziging
- de financiële nota
- de toelichting
Betreffende de vaststelling van beleidsrapporten geldt: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk afzonderlijk over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn goed. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
Art.1: De aanpassing 6 van het MJP 2020-2025 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage
Art.2: De aanpassing 6 van het MJP 2020-2025 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
Art.3: De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
EXPLOITATIERESULTAAT | 2.845.852 | 2.820.708 | 3.264.635 | 3.272.191 |
INVESTERINGSRESULTAAT | -6.238.073 | -6.690.925 | -3.974.636 | -902.523 |
FINANCIERINGSSALDO | -160.092 | -167.541 | -175.324 | -52.410 |
BUDG.RES.VH BOEKJAAR | -3.552.313 | -4.037.758 | -885.325 | 2.317.258 |
RES.VORIG JAAR | 10.253.873 | 6.683.560 | 2.645.802 | 1.760.477 |
BESCH.BUDGETTAIR RESULTAAT | 6.683.560 | 2.645.802 | 1.760.477 | 4.077.735 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
EXPLOITATIESALDO | 2.845.852 | 2.820.708 | 3.264.635 | 3.272.191 |
PERIODIEKE AFLOSSINGEN | 160.092 | 167.541 | 175.324 | 52.410 |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | 2.685.760 | 2.653.167 | 3.089.311 | 3.219.781 |
Art.4: De kredieten voor het boekjaar 2023 en 2024 worden vastgesteld conform schema M3
2023 UITGAVEN |
2023 ONTVANGSTEN |
2024 UITGAVEN |
2024 ONTVANGSTEN |
|
GEMEENTE Exploitatie Investeringen Financiering |
10.966.524 7.630.312 202.074 |
14.551.489 1.392.239 41.982 |
10.581.599 9.266.196 210.077 |
14.135.617 2.585.272 42.536 |
OCMW Exploitatie Investeringen Financiering |
2.109.582
|
1.370.469
|
2.085.705 10.000 |
1.352.396
|
Art.5: Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Toelage € 5.000 dient nog worden toegekend aan Feest- en Sportcomité Kampioenschap van Vlaanderen.
€ 5.000
Volgende extra toelage worden verstrekt
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van Gaselwest, inz. art.17
De gemeente Ardooie is voor meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente Ardooie is ingedeeld bij een Regionaal Bestuurscomité (RBC) Centrum.
Elke gemeente het recht heeft om één kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Door het overlijden van de burgemeester Karlos Callens, dient een lid worden voorgedragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Art. 1 Mevrouw Véronique Buyck voor te dragen als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité Centrum van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2025.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
Decreet lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
Statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 24 en 28
Gemeente Ardooie is vennoot van de cvba Zefier.
Door het overlijden van de burgemeester Karlos Callens , dient vertegenwoordiger van de algemene vergaderingen worden voorgedragen.
Mevrouw Véronique Buyck aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.
Goedkeuring door de Vlaamse Regering op 21 december 2018 van het ontwerp van decreet betreffende de basisbereikbaarheid
Goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s
Bij die afbakening maakt de gemeente Ardooie deel uit van de vervoerregio Roeselare
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.40.
Door het overlijden van de burgemeester Karlos Callens, dient een nieuwe vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie worden voorgedragen in de Vervoerregio Roeselare.
Art. 1: Mevr. Véronique Buyck is de vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Roeselare.
Art. 2: Dhr. Krist Soenens is de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Roeselare.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Roeselare (vervoerregio.roeselare@vlaanderen.be).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet basisonderwijs artikel 3, 52°bis en de artikelen 125bis tot en met 125quaterdecies
Besluit van de Vlaamse regering betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs
De gemeentelijke basisschool De Zonnebloem is aangesloten bij de scholengemeenschap G-8, bestaande uit acht basisscholen.
De gemeente dient als inrichtende macht vertegenwoordigd te zijn in de scholengemeenschap G-8.
De heer Hein Defour is de nieuwe schepen verantwoordelijk voor onderwijs.
De heer Hein Defour wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de scholengemeenschap G-8.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van DVV Midwest
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017.
Ingevolge het decreet lokaal bestuur dient de samenstelling van de raad van bestuur van de DVV Midwest vanaf 2019 beperkt te worden tot maximum 15 bestuursleden. Tegelijk dienen de 16 deelnemende besturen op gelijkwaardige basis te kunnen deelnemen aan de bestuursorganen van de DVV Midwest.
In de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Karlos Callens aangesteld tot vertegenwoordiger maar wegens zijn overlijden op 8 oktober 2023 dient een nieuwe vertegenwoordiger worden aangesteld.
Art. 1 De gemeenteraad draagt mevr. Véronique Buyck voor om bestuur Ardooie te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Midwestoverleg, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare of op dvv-midwest@midwest.be.
Voor het jaar 2024 worden volgende data bepaald van de zittingen van de gemeenteraad (en OCMW-Raad)
Kennis wordt genomen van de data van de gemeenteraden in 2024.
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 21:40.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter