De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 20:15.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico’s.
Het rapporteringsverslag vindt u in bijlage.
De ocmw-raad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur betreffende de thesaurie, het debiteurenbeheer, de liquiditeitsprognose en het visum over het boekjaar 2022
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.217 e.v.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het vast bureau en aan de OCMW-raad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing-stand van zaken is ter kennis gegeven via e-notulen.
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing.
De algemeen directeur geeft toelichting.
De OCMW-Raad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur betreffende de organisatiebeheersing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus.
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
De jaarrekening 2022 van de gemeente en het ocmw bevindt zich in bijlage. Juridisch blijven gemeente en OCMW 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
Het bestuur bezorgde het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen op voorhand aan ieder raadslid.
Het managementteam heeft gunstig advies gegeven;
De financiële toestand van het bestuur (gemeente + OCMW ) is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar is de som van het exploitatiesaldo, het investeringssaldo en het financieringssaldo. Rekening houdend met de reserves van de voorgaande jaren bekomen we het beschikbaar budgettair resultaat. Dit ziet er voor 2022 als volgt uit:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 2.392.395 | € -776.460 | € 1.615.935 |
investeringssaldo | €-3.260.186 | € 0 | € -3.260.186 |
financieringssaldo | € 552.002 | € 0 | € 552.002 |
resultaat vorig jaar | € 10.264.278 | € 1.063.845 | € 11.328.123 |
besch.budg.resultaat | € 9.948.488 | € 287.385 | € 10.235.873 |
De gemeente en het OCMW hebben in het verleden heel wat reserves verzameld nl. totaal € 11.328.123.
De autofinancieringsmarge is hetgeen we overhouden van het exploitatiesaldo na het betalen van de aflossingen van de leningen:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 2.392.395 | € -776.460 | € 1.615.935 |
aflossingen | € 153.158 | € 0 | € 153.158 |
autofinancieringsmarge | € 2.239.237 | € -776.460 | € 1.462.777 |
Bekijken we de staat van opbrengsten en kosten:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
kosten | € 12.127.550 | € 1.952.188 | € 14.079.738 |
opbrengsten | € 12.859.679 | € 1.274.348 | € 14.134.027 |
overschot of tekort van het boekjaar | € 732.128 | € -677.840 | € 54.288 |
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2022 gemeente en OCMW (deel OCMW) vast.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Beslissing OCMW-Raad van 6 oktober 2010 betreffende goedkeuring toewijzingsreglement seniorenwoningen, herzien bij beslissing van OCMW-Raad van 5 oktober 2010 en 3 maart 2015
Beslissing van OCMW-Raad van 17 december 2013 betreffende herziening basishuurprijzen seniorenwoningen
Het OCMW heeft het beheer van 52 seniorenwoningen in volgende straten:
Een actualisatie van het toewijzingsreglement dringt zich op, temeer gezien veel senioren zich inschrijven op wachtlijst waarbij velen diverse malen een woning weigeren.
Tevens zijn de huurprijzen vermeld in het reglement.
Het reglement voor toekenning seniorenwoningen in beheer van het OCMW (zoals vastgesteld in bijlage) wordt goedgekeurd.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 20:40.
Namens OCMW-raad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter