De voorzitter opent de zitting op 06/09/2021 om 20:11.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De Prinsendreef heeft momenteel een slordige indruk waarbij de straat volledig verhard is met asfalt. Het bibliotheekgebouw palend aan de Prinsendreef is een geklasseerd monument en wordt momenteel gerenoveerd. Een volledige herinrichting van de Prinsendreef is aan de orde waarbij voorstel is om de Prinsendreef verkeersvrij te maken voor gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van lijnbussen). Hierdoor wijzigt de mobiliteit doordat er tevens éénrichtingsverkeer komt in de Kortrijksestraat tussen de Motestraat en Prinsendreef. Bijgevolg dienen de wagens komende uit de Beverensestraat verplicht linksaf te rijden. Tevens dienen de wagens komende uit de Brugstraat verplicht linksaf te rijden in de Motestraat. Een verbreding van eerste deel van Motestraat is wenselijk. Ook wordt aanpassing voorzien ter hoogte van het kruispunt Kortijksestraat-Motestraat.
Door de aanpassingen wordt ook gehoopt dat het sluipverkeer zal verminderen die door het centrum van Ardooie rijdt om de verkeerslichten op de N37 te vermijden.
Het knippen van de Prinsendreef is een statement om in het centrum van de gemeente ruimte terug te geven aan de fietser en voetganger.
In het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 is voorzien om een nieuw gebouw op te richten ter hoogte van de Prinsendreef voor Art'iz, afdeling Ardooie en buitenschoolse kinderopvang. Door de aanpassing van de Prinsendreef wordt gezorgd voor een veiliger verkeer voor de zwakke weggebruiker. In het mobiliteitsplan van de gemeente Ardooie is onder meer de doelstelling om de routes naar de scholen verkeersveiliger te maken, zodat meer scholieren op een duurzame wijze naar school (durven) gaan. De twee basisscholen liggen dan ook op wandelafstand van de buitenschoolse kinderopvang en van Art'Iz, afdeling Ardooie.
Het studiebureau Demey heeft ontwerpplannen opgemaakt die samen met de politiediensten en De Lijn zijn besproken.
Na grondig overleg met De Lijn is afgesproken dat de lijnbussen komende van de Brugstraat toch de Prinsendreef kunnen doorrijden. Om het ruimtebeslag in de Prinsendreef te beperken is gekozen voor een doorsteek in enkele richting (komende van halte Kerkhof, richting Roeselare). Hierdoor bevinden de centrumhaltes zich in de Prinsendreef richting Roeselare en in de Kortrijksestraat vanuit Roeselare. Ook in de Motestraat moet telkens een halte worden voorzien. Lijn 80 maakt dan de kleine omweg via de kerk.
In de vervoersregioraad is ook afgesproken dat het mobipunt van Ardooie komt ter hoogte van Prinsendreef.
Principieel akkoord wordt gevraagd waarna de bevolking wordt ingelicht van de plannen, opmerkingen kunnen worden gemaakt.
In tweede fase worden de plannen en lastenboeken opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gehoord de uiteenzetting door studiebureau Demey.
De gemeenteraad verklaart zich principieel akkoord met de voorgelegde ontwerpplannen opgemaakt door studiebureau Demey.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd verder te gaan voor de ontwikkeling van de plannen waarbij informatie wordt gegeven aan de inwoners.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budget 2022 voor de kerkfabriek St. Martinus Ardooie in bijlage.
Gunstig advies dd. 9 augustus 2021 van het bisdom Brugge;
Het budget 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie past binnen het meerjarenplan en dat de gemeentelijke bijdrage voor 2022 is vastgesteld op € 11.809,33.
Neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus te Ardooie zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budget 2022 voor de kerkfabriek St. Martinus Koolskamp in bijlage.
Gunstig advies dd. 9 augustus 2021 van het bisdom Brugge;
Het budget 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp past binnen het meerjarenplan en dat de gemeentelijke bijdrage voor 2022 is vastgesteld op € 29.635,13.
Neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus te Koolskamp zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 262 § 1 en 332 § 1, 3de lid
Gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2021 betreffende vaststelling van de jaarrekening 2020
ABB (administratie binnenlands bestuur) heeft een gunstig advies uitgebracht inzake de jaarrekening dienstjaar 2020 van de gemeente en het ocmw.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
Akte wordt genomen van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het ocmw door ABB.
Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s;
De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
- Overzicht van de prioritaire doelstellingen, actieplannen en acties
- Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
- Schema J1: Doelstellingenrekening
In het meerjarenplan 2020-2025 werden volgende prioritaire acties in de doelstellingenboom goedgekeurd:
BD 1: Optimale dienstverlening in een professioneel kader en aangepaste infrastructuur
1.2 Onderhoud en renovatie van het gemeentelijk patrimonium met het accent op een energiezuinige en milieuvriendelijke gemeente
1.2.1 Site Koolskamp Klaverstraat
1.2.2 Site Prinsendreef Ardooie
1.2.3 Renovatie bibliotheek
1.2.4 Gescheiden rioleringsstelsel Beverenstraat/Sprietstraat
1.2.5 Gescheiden rioleringsstelsel Moskostraat
1.2.6 Verkoop patrimonium
1.2.7 Vervangen LED openbare verlichting
BD 2: Ardooie, een mooie, veilige en bruisende gemeente
2.1 Ardooie, een financieel gezonde gemeente
2.1.1 Financieel gezonde gemeente waar de schuld beheersbaar blijft
2.1.2 Optimalisatie van de inkomsten zonder verhoging van de belastingen
2.2 Onderhoud en vernieuwen wegen en infrastructuur om een veilige gemeente te verzekeren
2.2.1 Onderhoud wegen en voetpaden
2.2.2 Verkeersveiligheid in Ardooie
De evaluatie van de prioritaire acties wordt besproken aan de hand van het rapport uit de Schaubroeck-tool. De rapporteringsperiode (cijfers) betreft het eerste en tweede kwartaal 2021.
Het verslag vindt u in bijlage.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport meerjarenplan 2020-2025.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanleg van een gescheiden stelsel in de Watervalstraat” werd een bestek met nr. OO-2125-G opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.305.279,88 excl. btw of € 2.789.388,65 incl. 21% btw (€ 484.108,77 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door VMM, Dokter De Moorstraat, 24-26 te 9300 Aalst. Dit deel wordt geraamd op € 1.392.297,00.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2125-G en de raming voor de opdracht “Aanleg van een gescheiden stelsel in de Watervalstraat”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.305.279,88 excl. btw of € 2.789.388,65 incl. 21% btw (€ 484.108,77 Btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie VMM, Dokter De Moorstraat, 24-26 te 9300 Aalst.
Art. 4 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025 maar wordt bij aanpassing van het meerjarenplan verschoven naar 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bepaalde toelagen dienen nog worden verstrekt aan diverse verenigingen
Toelage 75 jarig bestaan harmonie Koolskamp: € 175,00
Extra toelage Koolskamp koers: € 5.000
Toelage Rode Kruis voor watersnood: € 2.500
Coronatoelage heuvelhove (was niet geagendeerd bij vorige toelagen): € 150
Deels toelagen evenementencheques, sommige verenigingen zullen nog aanvraag met facturen indienen (doch evenement is pas op 29augustus 2021)
Volgende toelagen worden verstrekt
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 (gepubliceerd op 11 januari 2019)
Art. 1 De samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur wordt goedgekeurd.
Art. 2 Als gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep (een effectief lid en plaatsvervanger) wordt aangeduid : Kathleen Verhelle (effectief lid) en Veronique Buyck (plaatsvervanger).
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur.
het Decreet Lokaal Bestuur
Het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) heeft in zijn vijfde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden.
Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen.
De Europese Unie heeft op de Europese raad van oktober 2009 zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tussen nu en 2050 met 80 tot 95% te reduceren te opzichte van 1990.
De EU heeft in oktober 2014 het klimaat- en energiebeleidskader 2030 aangenomen heeft waarin nieuwe klimaat- en energiedoelstellingen zijn vastgesteld: interne vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 40%, ten minste 27% van de verbruikte energie in de EU uit hernieuwbare energiebronnen en een energiebesparing van ten minste 27%; in juni 2018 kwamen de lidstaten en het EP overeen dat in 2030 32% van de in de EU opgewekte energie duurzaam moet zijn.
In het Akkoord van Parijs op 12 december 2015 (COP 21) werd afgesproken om de temperatuurstijging ruim onder 2°C (t.o.v. de pre-industriële periode) te houden en een beperking tot 1,5°C na te streven.
In het kader van de Rio+20-Conferentie van de Verenigde Naties zijn een reeks duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) overeengekomen die onder meer vereisen dat de internationale gemeenschap "de toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen verzekert" (SDG7), dat "steden en woonplaatsen inclusiever, veiliger, veerkrachtiger en duurzamer worden gemaakt" (SDG11) en dat "dringend actie wordt ondernomen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan te bestrijden" (SDG13).
Ambitieuze doelstellingen overstijgen op lange termijn de politieke mandaten.
De Europese Unie kan de in het vooruitzicht gestelde emissiereductie alleen realiseren als ook de lokale stakeholders en de burgers en hun organisaties daartoe een bijdrage leveren.
De klimaatverandering is reeds een feit en vormt één van de grootste uitdagingen van onze tijd die onmiddellijke actie en samenwerking vereist tussen lokale, regionale en nationale overheden over de hele wereld.
Lokale en regionale overheden staan als bestuurslagen die het dichtst bij de burgers, en wensen het voortouw te nemen en het voorbeeld kunnen geven.
De beperking van en aanpassing aan klimaatverandering kan meerdere voordelen opleveren voor het milieu, de samenleving en de economie en nieuwe kansen biedt om duurzame lokale ontwikkeling te bevorderen: dit omvat de opbouw van inclusieve, klimaatbestendige, energie-efficiënte gemeenschappen, de verbetering van de levenskwaliteit, de stimulering van investeringen en innovatie, de bevordering van de lokale economie en het scheppen van banen, de versterking van de betrokkenheid van en samenwerking tussen belanghebbenden.
Lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie te bieden aan burgers en zo bij te dragen aan een hogere energieonafhankelijkheid en de bescherming van kwetsbare consumenten.
De Europese Commissie heeft het ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ (Burgemeestersconvenant 2030) gelanceerd met volgende doelstellingen tot 2030:
Het verbintenissendocument (zie bijlage 1) betreffende het Europees initiatief inzake het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie.
Tal van Europese en Vlaamse fondsen richten zich op ondersteuning van energie- en klimaatbeleid; de ondertekening van het Burgemeestersconvenant kan een essentiële voorwaarde zijn om beroep te kunnen doen op Vlaamse en Europese fondsen.
De WVI is door Europa erkend als territoriaal coördinator van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie en biedt ondersteuning aan de ondertekenaars van het convenant.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 12 juli 2021 de principiële beslissing genomen inzake toetreding tot het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie.
De nota van WVI van 15 juli 2021 over het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Burgemeestersconvenant 2030).
Art. 1: De gemeenteraad beslist om als gemeente het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) te ondertekenen, en neemt kennis van bijhorende engagementen (zie bijlage 1 ‘Verbintenissendocument’).
Art. 2: Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie verbindt de gemeente zich er toe volgende engagementen na te komen:
Art. 3: De gemeenteraad geeft de burgemeester machtiging om het toetredingsformulier van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (zie bijlage 2) te ondertekenen.
Art. 4: Een afschrift van deze beslissing en het toetredingsformulier wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 omvatten de maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
De federale overheid ondertekenden de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Het ondertekenen door de gemeente Ardooie van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024: "Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW ’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed)."
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert.
Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
De gemeente beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.161
Gemeenteraadsbeslissing van 27 mei 2019 houdende goedkeuring organogram gemeente- en OCMW-personeel
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Het organogram dient worden aangepast, namelijk voorzien halftijds administratieve functie C1-3 voor dienstenchequebedrijf poetsdienst en voorzien bevorderingsfunctie B4-5 vrije tijd. Tevens is verplaatsing van dienst kinderopvang naar dienst vrije tijd. De reden is dat momenteel veel nauwer wordt samengewerkt met dienst jeugd (o.m. tijdens vakantiemaanden) zodat het logischer is dat de dienst kinderopvang valt onder vrije tijd. Dan kan het diensthoofd vrije tijd alle diensten coördineren voor vrijetijdsactiviteiten tijdens vakantiemaanden.
Het organogram van gemeente- en OCMW-personeel wordt aangepast met uitbreiding van halftijdse administratieve functie niveau C1-3 en bevorderingsfunctie B4-5 vrije tijd zoals vastgesteld in bijlage.
Decreet van 9 april 1992 betreffende het onderwijs III
Decreet basisonderwijs van 25.02.1997, gewijzigd door het decreet van 14 februari 2003
De OZB BaO/98/5, onder meer betreffende de aanwending van het werkingsbudget voor beleidsondersteuning
De schooldirectie heeft het lestijdenpakket voor 2021-2022 van de gemeentelijke basisschool De Zonnebloem voorgelegd.
Dit punt is eveneens is behandeld in de schoolraad en ABOC.
Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 is als volgt:
Het lestijdenpakket over het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd
Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de schooldirecteur.
De voorzitter sluit de zitting op 06/09/2021 om 21:25.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter