De voorzitter opent de zitting op 20/05/2025 om 08:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Nieuwe gemeentewet, inz. art.135
KB gemeentelijk algemeen nood-en interventieplan van 5 september 2024
FOD Binnenlandse zaken heeft op datum van 31 januari 2025 het gemeentelijk Nood- en Interventieplan (ANIP) van de gemeente goedgekeurd.
In bijlage het goedkeuringsbesluit.
Kennis wordt genomen van goedkeuring nood-en interventieplan van de gemeente Ardooie door FOD Binnenlandse Zaken.
Beslissing is genomen voor toekenning van een vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de politiezone Tielt voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren- aanpassing betrokken gemeenten en bedrag + ten laste neming toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie.
De vergoeding voor de wijkdienst Ardooie bedraagt € 23.344/jaar (4 personen x € 5.836).
Het politiecollege vraagt om dit voorstel voor akkoord te willen bespreken in de gemeenteraad.
€ 23.344/jaar + toekomstige investeringen t.l.v. politiezone
Goedkeuring voorstel politiecollege inzake toekenning van een vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de zone voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren + aanpassing betrokken gemeenten en bedrag ten laste neming toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 57.639,84.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie zoals voorgelegd in bijlage.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter kennisname.
Er is een exploitatieoverschot van € 6.486,39.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Kennis wordt genomen van de rekening van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua voor het jaar 2024 zoals voorgelegd in bijlage.
Wet van 20 februari 2017 tot wijziging van artikel 298 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, zoals gewijzigd, artikel 298 en 443bis, §3, 3°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder op het artikel 40, §3, artikel 41, 14°, artikel 286 §1, artikel 287, artikel 288 en artikel 330
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019;
Wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” in het Wetboek van Economisch Recht
Op 1 januari 2020 is het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen in voege getreden. Heel wat invorderingsregels van het WIB 1992 werden daardoor opgeheven. Gemeenten kunnen bijgevolg niet meer terugvallen op hoofdstuk 9 en 9bis voor de invordering van hun belastingen
Indien de gemeente daarmee gepaard gaande kosten wil doorrekenen aan de belasting- of retributieschuldige, moet dit worden geïmplementeerd in een retributiereglement, zowel voor de fiscale als niet-fiscale schulden.
Gezien soms herinneringsbrieven dienen worden verstuurd, is het aangewezen een kostprijs aan te rekenen.
Art. 1: Met ingang van 1 juli 2025 wordt een retributie gegeven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen.
Art. 2: De retributie is integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de vordering.
Art. 3: De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Art. 4: De retributie wordt mee opgenomen in de aanmaning. Gedeeltelijke betalingen worden in de eerste plaats aangerekend op de verschuldigde aanmaningskosten (artikel 3) en vervolgens op de hoofdsom.
Art. 5: Invorderingsprocedure en betwisting van de schuldvordering:
§1. Termijn van betaling van de oorspronkelijke vordering:
De eerste betaaltermijn is afhankelijk van de aard van de ontvangst:
Voor fiscale ontvangsten wordt deze wettelijk vastgelegd op een termijn van 2 maanden, te rekenen vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Voor de niet-fiscale ontvangsten geldt een termijn van 30 dagen, gerekend vanaf de datum van verzending van de schuldvordering.
De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de niet-fiscale vordering, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, dat erover beslist, rekening houdend met dit reglement. Voor fiscale vorderingen is deze termijn 3 maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het college, dan wordt de fiscale of niet-fiscale vordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 van het lokaal bestuur.
§2. Eerste aanmaning:
Na het verstrijken van de eerste betalingstermijn, ontvangt de debiteur ten vroegste 10 dagen, te rekenen vanaf de eerste dag na het verstrijken van de vervaldag, een eerste kosteloze aanmaning met een nieuwe betalingstermijn van 20 dagen voor niet- fiscale vorderingen en 30 dagen voor fiscale vorderingen.
§3. Tweede aanmaning:
Na het verstrijken van de tweede betalingstermijn, wordt een tweede en tevens laatste aangetekende aanmaning verstuurd.
De hoofdsom van de vordering wordt vermeerderd met € 15 kosten.
De debiteur wordt aangetekend aangemaand om te betalen binnen een termijn van 30 dagen vanaf de datum van verzending van deze aanmaning.
§4. Dwangschrift:
Bij niet-betaling na het verstrijken van de derde betalingstermijn kan een dwangschrift opgemaakt worden door de financieel directeur overeenkomstig het artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 van het lokaal bestuur.
Het dwangschrift mag ten vroegste opgemaakt worden na het verstrijken van één maand te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van de aangetekende maning.
Dit kan bij vaststaande en opeisbare vorderingen die niet (langer) betwist worden.
Er wordt een kost van € 5 in rekening gebracht voor de opmaak van een dwangschrift.
De deurwaarder staat in voor de verdere opvolging, waarbij deze de gemaakte kosten op grond van wettelijke regelingen volledig terugvordert van de debiteur.
§5. Betwisting:
Bij betwisting kan het bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie te vorderen volgens de regels van het gemeenrecht.
Art. 6: Bij vaststelling van wanbetaling (in het bijzonder als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid van de debiteur) kan de administratie beslissen om de dienstverlening te schorsen of te stoppen zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt van de stopzetting in kennis gesteld.
Art. 7: In werking treden en bekendmaking: Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025. Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.ardooie.be.
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, en vooral de wijziging van 10 november 2022 (art. 33/2)
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41/3 over het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Het kerkenbeleidsplan dient door een aanpassing van het decretaal kader van de Vlaamse Regering vanaf 2025 elke 6 jaar geactualiseerd te worden. Het dient o.a. om het beleid betreffende neven- en herbestemming van het volume (leegstaande) kerken te stimuleren.
Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur.
Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand
2° informatie over de eigendomstoestand
3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving
4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken
5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd
Een door de gemeenteraad goedgekeurd actueel kerkenbeleidsplan is noodzakelijk om als eigenaar in aanmerking te komen voor subsidies of premies, zowel voor beschermde kerken (Agentschap Onroerend Erfgoed) als voor niet-beschermde kerken (Agentschap Binnenlands Bestuur). De gemeenteraad kan ook enkel goedkeuring geven aan investeringsuitgaven voor de gebouwen van de eredienst waarvoor overeenstemming bestaat over de toekomstige functie zoals vermeld in het actuele kerkenbeleidsplan.
Goedkeuring is gegeven door bisdom Brugge.
Het kerkenbeleidsplan 2025-2030 zoals vastgesteld in bijlage principieel goed te keuren.
Het geactualiseerd kerkbeleidsplan wordt opgeladen in het loket voor lokale besturen via de module toezicht.
artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur;
artikel 2.1.8 VCRO inzake het provinciaal beleidsplan ruimte;
artikel 27 BVR tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning;
strategische visie beleidsplan ruimte Vlaanderen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018;
Aanleiding
De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld. Het openbaar onderzoek over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over het ontwerp plan-MER loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025. Tevens heeft de gemeenteraad tot en met 25 mei 2025 de mogelijkheid om advies te geven over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en het ontwerp plan-MER.
Het beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWVL) vervangt het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS). Het bestaat uit een strategische visie, die een toekomstbeeld schetst, en verschillende beleidskaders, die een praktische uitwerking en vertaling van de visie opnemen via concrete acties en een kader bieden voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. Belangrijk gevolg is dat de selecties, acties en maatregelen van het provinciaal structuurplan niet meer gelden.
Het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, de bijlage, de plan-MER en alle andere relevante documenten kunnen geraadpleegd worden via de website van de
provincie, via https://www.west-vlaanderen.be/beleidsplanruimte.
Het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is opgebouwd uit 3 delen:
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om advies op het ontwerp van Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen vóór het einde van het openbaar onderzoek, nl. 25 mei 2025, over te maken. Er werden geen bezwaren bij de gemeente ingediend. Het advies wordt gevraagd om per schrijven aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen, provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries (Brugge) of per e-mail naar ruimte@west-vlaanderen.be over te maken.
In zitting van 13 mei 2025 heeft de GECORO volgend advies uitgebracht:
"Gunstig advies met volgende bemerkingen per beleidskader:
Aan de slag
Geen opmerkingen
Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte
Levendige en verbonden dorps- en stadskernen
Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten
Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte
Hernieuwbare energie
Geen opmerkingen"
Advies gemeente Ardooie
Gemeente Ardooie onderschrijft de strategische visie en de beleidskaders opgenomen in het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen. De ambities van het plan om te komen tot een klimaatrobuuste, veerkrachtige en kwaliteitsvolle ruimtelijke inrichting worden positief ontvangen.
De nadruk op kernversterking, bescherming van open ruimte, duurzame energie en gebiedsgerichte samenwerking passen in de visie die de gemeente Ardooie hanteert voor haar eigen ruimtelijke toekomst.
Het ontwerpplan wordt in zijn geheel gunstig geadviseerd, mits aandacht voor onderstaande bemerkingen bij Deel III: Beleidskaders.
Beleidskader 1 – Aan de slag
Geen opmerkingen.
Beleidskader 2 – Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte
De gemeente Ardooie waardeert de aandacht voor het versterken van het watersysteem en het realiseren van ruimte voor water, maar vraagt:
Daarnaast vraagt Ardooie dat de provincie actief werk maakt van de integratie van ruimtelijke doelstellingen met andere beleidsdomeinen (landbouw, mobiliteit, waterbeheer).
Beleidskader 3 – Levendige en verbonden dorps- en stadskernen
De gemeente Ardooie onderschrijft de ambitie om de dorpskern te versterken. In Ardooie en Koolskamp zijn duidelijke lokale visies ontwikkeld, met oog voor bereikbaarheid, dienstverlening en leefkwaliteit.
Beleidskader 4 – Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten
Ardooie herbergt belangrijke agro-industriële bedrijven met bovenlokale betekenis.
Beleidskader 5 – Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte
De gemeente ondersteunt de doelstelling om gebouwenclusters in open ruimte duurzaam te transformeren.
Beleidskader 6 – Hernieuwbare energie
De gemeente Ardooie is bereid bij te dragen aan de energietransitie en onderschrijft de principes van gedeeld en meervoudig ruimtegebruik.
De gemeente Ardooie verleent het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen een gunstig advies, mits:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De algemene vergadering vindt plaats op 11 juni 2025 om 18u30 te Brugge.
Agenda:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2025 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 11 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2025 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaatsheeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld.
Art. 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2025:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.
DVV Midwest heeft de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 3 juni 2025 om 18u00 in het ondernemingscentrum (Streekhuis) te Roeselare.
De agenda is als volgt:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2025 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 3 juni 2025 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan Midwest DVV via dvv-midwest@midwest.be.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
Statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27
De gemeente Ardooie is vennoot van de cv Zefier
Uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025
De ter beschikking gestelde documenten
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren
Art. 1: De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde
Art. 2: Deze beslissing wordt bezorgd aan Zefier.
Elien Rosseel: Hoe ver staan jullie met de definitieve beslissing over de nieuwe site van de brandweer/technische dienst?
Véronique Buyck: Dit wordt besproken in meerjarenplan. Er kunnen nog geen voorafnames worden gedaan. Mogelijkheden zijn aan De Ark of huidige situatie doch op huidige plaats is er zoals je weet PFAS in de grond zodat dit moeilijk wordt. Alle mogelijke pistes zijn onderzocht.
Elien Rosseel: Na afbraak dient er sowieso worden gesaneerd.
Véronique Buyck: Nieuwbouw is niet mogelijk tenzij met heel grote saneringskosten. We willen geen pilootgemeente zijn en hopen dat er noodfonds wordt aangelegd voor sanering. In media wordt melding gemaakt van nieuwe technieken. Daarom vinden we het beter om eerst af te wachten. Het lijkt niet verstandig om als eerste te starten met sanering.
Elien Rosseel: Is er geen mogelijkheid site aan De Zetel of spellekot te voorzien? Volgens onze fractie Stroom is locatie aan De Ark niet gunstig met vlakbij speelplein en paarden die kunnen verschrikt worden.
Véronique Buyck: We zijn niet over één nacht ijs gegaan, alle mogelijkheden zijn onderzocht. In Beverenesestraat is locatie stedenbouwkundig trouwens ook niet mogelijk. Er is overleg geweest met korpsoverste en daaruit bleek dat de dekkingsgraad voor de gemeente met locatie aan De Ark het beste is. Concreet is er betere bediening van brandweer voor Koolskamp vanuit De Ark.
Kimara Goethals: Ik treed Elien bij. De eigen gemeentelijke werking moeten er ook bij betrokken worden.
Véronique Buyk: Zowel korpsoverste als postcommandant zijn hierbij betrokken. We kunnen moeilijk met heel het korps overleggen, we veronderstellen dat korpsoverste spreekt namens het brandweerkorps.
Elien Rosseel: Wie bepaalt de stopplaatsen van De Lijn?
Véronique Buyck: Dit wordt bepaald door De Lijn in overleg met de vervoersregioraad.
Elien Rosseel: De bushalte in Beverensestraat is voorzien op slechte plaats.
Véronique Buyck: Dit is éénparig goedgekeurd in de gemeenteraad, er zijn infovergaderingen geweest. Er was dus meer dan voldoende inspraak. Er is gekozen om bushalte te plaatsen dichtbij school en RVT.
Veerle Goethals: Hoe ver staan jullie met de definitieve beslissing rond de uitleendienst gemeente voor de verenigingen?
Hein Defour: Voorgelegd aan de cultuurraad waar het positief onthaald werd. Dit komt normaal op de agenda van 30 juni 2025.
De voorzitter sluit de zitting op 20/05/2025 om 20:38.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter