Terug
Gepubliceerd op 02/07/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 20/05/2025 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
Véronique Buyck, Burgemeester
Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
Dominiek Pillaert, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/05/2025 om 08:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren vorig verslag

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Kennisname "FOD Binnenlandse Zaken: goedkeuring gemeentelijk nood- en interventieplan"

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Nieuwe gemeentewet, inz. art.135

      KB gemeentelijk algemeen nood-en interventieplan van 5 september 2024

      Context en argumentatie

      FOD Binnenlandse zaken heeft op datum van 31 januari 2025 het gemeentelijk Nood- en Interventieplan (ANIP) van de gemeente goedgekeurd.

      In bijlage het goedkeuringsbesluit.

      Besluit

      Kennis wordt genomen van goedkeuring nood-en interventieplan van de gemeente Ardooie door FOD Binnenlandse Zaken.

    • Politiezone Regio Tielt: toekenning van vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de zone voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren - aanpassing betrokken gemeenten en bedrag. Ten lasteneming toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Context en argumentatie

      Beslissing is genomen voor toekenning van een vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de politiezone Tielt voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren- aanpassing betrokken gemeenten en bedrag + ten laste neming toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie.

      De vergoeding voor de wijkdienst Ardooie bedraagt € 23.344/jaar (4 personen x € 5.836).

      Het politiecollege vraagt om dit voorstel voor akkoord te willen bespreken in de gemeenteraad.

      Financiële impact

      € 23.344/jaar  +  toekomstige investeringen t.l.v. politiezone

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Goedkeuring voorstel politiecollege inzake toekenning van een vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de zone voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren + aanpassing betrokken gemeenten en bedrag ten laste neming toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie.

    • Kerkfabriek St.-Martinus Ardooie: Verlenen advies jaarrekening 2024

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Afwezig: Christine Vandewaetere, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten.

      Context en argumentatie

      De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies.

      Financiële impact

      Er is een exploitatieoverschot van € 57.639,84.

      Er is geen investeringsoverschot/tekort.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Gunstig advies wordt verstrekt aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie zoals voorgelegd in bijlage.

    • Kerkfabriek St.-Antonius van Padua: kennisname jaarrekening 2024

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

      Context en argumentatie

      De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter kennisname.

      Financiële impact

      Er is een exploitatieoverschot van € 6.486,39.

      Er is geen investeringsoverschot/tekort.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Resultaat: Met 21 niet gestemd
      Besluit

      Kennis wordt genomen van de rekening van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua voor het jaar 2024 zoals voorgelegd in bijlage.

    • Goedkeuren retributiereglement op de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Wet van 20 februari 2017 tot wijziging van artikel 298 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, zoals gewijzigd, artikel 298 en 443bis, §3, 3°

      Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder op het artikel 40, §3, artikel 41, 14°, artikel 286 §1, artikel 287, artikel 288 en artikel 330

      Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019;

      Wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” in het Wetboek van Economisch Recht

      Context en argumentatie

      Op 1 januari 2020 is het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen in voege getreden. Heel wat invorderingsregels van het WIB 1992 werden daardoor opgeheven. Gemeenten kunnen bijgevolg niet meer terugvallen op hoofdstuk 9 en 9bis voor de invordering van hun belastingen

      Indien de gemeente daarmee gepaard gaande kosten wil doorrekenen aan de belasting- of retributieschuldige, moet dit worden geïmplementeerd in een retributiereglement, zowel voor de fiscale als niet-fiscale schulden.

      Gezien soms herinneringsbrieven dienen worden verstuurd, is het aangewezen een kostprijs aan te rekenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1: Met ingang van 1 juli 2025 wordt een retributie gegeven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen.

      Art. 2: De retributie is integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de vordering.

      Art. 3: De retributie wordt als volgt vastgesteld:

      •  Het opmaken en versturen van het aanslagbiljet (inzake fiscale ontvangsten) of de factuur (inzake niet-fiscale ontvangsten) is kosteloos.
      •  Een eerste aanmaning is kosteloos.
      •  De retributie voor een tweede aanmaning per aangetekend schrijven bedraagt € 15,00.
      •  De retributie voor de opmaak van een dwangschrift bedraagt € 5,00.

      Art. 4: De retributie wordt mee opgenomen in de aanmaning. Gedeeltelijke betalingen worden in de eerste plaats aangerekend op de verschuldigde aanmaningskosten (artikel 3) en vervolgens op de hoofdsom.

      Art. 5: Invorderingsprocedure en betwisting van de schuldvordering:

      §1. Termijn van betaling van de oorspronkelijke vordering:

      De eerste betaaltermijn is afhankelijk van de aard van de ontvangst:

      Voor fiscale ontvangsten wordt deze wettelijk vastgelegd op een termijn van 2 maanden, te rekenen vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.

      Voor de niet-fiscale ontvangsten geldt een termijn van 30 dagen, gerekend vanaf de datum van verzending van de schuldvordering.

      De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de niet-fiscale vordering, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, dat erover beslist, rekening houdend met dit reglement. Voor fiscale vorderingen is deze termijn 3 maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

      Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het college, dan wordt de fiscale of niet-fiscale vordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 van het lokaal bestuur.

      §2. Eerste aanmaning:

      Na het verstrijken van de eerste betalingstermijn, ontvangt de debiteur ten vroegste 10 dagen, te rekenen vanaf de eerste dag na het verstrijken van de vervaldag, een eerste kosteloze aanmaning met een nieuwe betalingstermijn van 20 dagen voor niet- fiscale vorderingen en 30 dagen voor fiscale vorderingen.

      §3. Tweede aanmaning:

      Na het verstrijken van de tweede betalingstermijn, wordt een tweede en tevens laatste aangetekende aanmaning verstuurd.

      De hoofdsom van de vordering wordt vermeerderd met € 15 kosten.

      De debiteur wordt aangetekend aangemaand om te betalen binnen een termijn van 30 dagen vanaf de datum van verzending van deze aanmaning.

      §4. Dwangschrift:

      Bij niet-betaling na het verstrijken van de derde betalingstermijn kan een dwangschrift opgemaakt worden door de financieel directeur overeenkomstig het artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 van het lokaal bestuur.

      Het dwangschrift mag ten vroegste opgemaakt worden na het verstrijken van één maand te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van de aangetekende maning.

      Dit kan bij vaststaande en opeisbare vorderingen die niet (langer) betwist worden.

      Er wordt een kost van € 5 in rekening gebracht voor de opmaak van een dwangschrift.

      De deurwaarder staat in voor de verdere opvolging, waarbij deze de gemaakte kosten op grond van wettelijke regelingen volledig terugvordert van de debiteur.

      §5. Betwisting:

      Bij betwisting kan het bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie te vorderen volgens de regels van het gemeenrecht.

      Art. 6: Bij vaststelling van wanbetaling (in het bijzonder als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid van de debiteur) kan de administratie beslissen om de dienstverlening te schorsen of te stoppen zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt van de stopzetting in kennis gesteld.

      Art. 7: In werking treden en bekendmaking: Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025. Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.ardooie.be.

    • Goedkeuren kerkenbeleidplan

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Christine Vandewaetere, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Eredienstendecreet van 7 mei 2004, en vooral de wijziging van 10 november 2022 (art. 33/2)

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41/3 over het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

      Context en argumentatie

      Het kerkenbeleidsplan dient door een aanpassing van het decretaal kader van de Vlaamse Regering vanaf 2025 elke 6 jaar geactualiseerd te worden. Het dient o.a. om het beleid betreffende neven- en herbestemming van het volume (leegstaande) kerken te stimuleren.

      Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur.

      Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:

      1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand
      2° informatie over de eigendomstoestand
      3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving
      4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken
      5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd

      Een door de gemeenteraad goedgekeurd actueel kerkenbeleidsplan is noodzakelijk om als eigenaar in aanmerking te komen voor subsidies of premies, zowel voor beschermde kerken (Agentschap Onroerend Erfgoed) als voor niet-beschermde kerken (Agentschap Binnenlands Bestuur). De gemeenteraad kan ook enkel goedkeuring geven aan investeringsuitgaven voor de gebouwen van de eredienst waarvoor overeenstemming bestaat over de toekomstige functie zoals vermeld in het actuele kerkenbeleidsplan.   

      Goedkeuring is gegeven door bisdom Brugge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het kerkenbeleidsplan 2025-2030 zoals vastgesteld in bijlage principieel goed te keuren.

      Het geactualiseerd kerkbeleidsplan wordt opgeladen in het loket voor lokale besturen via de module toezicht.

    • Advies over ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en ontwerp plan-MER

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur;
      artikel 2.1.8 VCRO inzake het provinciaal beleidsplan ruimte;
      artikel 27 BVR tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning;
      strategische visie beleidsplan ruimte Vlaanderen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018;

      Context en argumentatie

      Aanleiding

      De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld. Het openbaar onderzoek over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over het ontwerp plan-MER loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025. Tevens heeft de gemeenteraad tot en met 25 mei 2025 de mogelijkheid om advies te geven over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en het ontwerp plan-MER.

      Het beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWVL) vervangt het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS). Het bestaat uit een strategische visie, die een toekomstbeeld schetst, en verschillende beleidskaders, die een praktische uitwerking en vertaling van de visie opnemen via concrete acties en een kader bieden voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. Belangrijk gevolg is dat de selecties, acties en maatregelen van het provinciaal structuurplan niet meer gelden.

      Het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, de bijlage, de plan-MER en alle andere relevante documenten kunnen geraadpleegd worden via de website van de
      provincie, via https://www.west-vlaanderen.be/beleidsplanruimte.

      Het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is opgebouwd uit 3 delen:

      • Deel 1 is informatief en heeft als doel een beeld te schetsen over wat een beleidsplan is.
      • Deel 2 is de strategische visie (lange termijn - gericht naar 2050) en is opgebouwd rond vier ruimtelijke principes:
        1. Herkennen en erkennen van het fysisch systeem.
        2. Rekening houden met de eigenheid van het cultuurlandschap.
        3. Optimaliseren van het rendement van de bebouwde en verharde ruimte.
        4. Uitbouwen van een netwerk van kernen.
      • Deel 3 bestaat uit zes beleidskaders (korte termijn), die weergeven op welke manier de doelstellingen worden bereikt en neemt concrete acties op. De zes beleidskaders zijn:
        1. Aan de slag.
        2. Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte.
        3. Levendige en verbonden dorps- en stadskernen.
        4. Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten.
        5. Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte.
        6. Hernieuwbare energie.

      De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om advies op het ontwerp van Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen vóór het einde van het openbaar onderzoek, nl. 25 mei 2025, over te maken. Er werden geen bezwaren bij de gemeente ingediend. Het advies wordt gevraagd om per schrijven aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen, provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries (Brugge) of per e-mail naar ruimte@west-vlaanderen.be over te maken.

      In zitting van 13 mei 2025 heeft de GECORO volgend advies uitgebracht:

      "Gunstig advies met volgende bemerkingen per beleidskader:

      Aan de slag

      Geen opmerkingen

      Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte

      • Algemeen is het versterken van het watersysteem een goed uitgangsprincipe maar er moet meer rekening gehouden worden met de noden en de kennis van de inwoners, landbouwers, … ook ivm de erosieproblematiek.
      • Vraag aan Vlaanderen naar de mogelijkheid om infiltratie functioneel en praktisch in te passen in nieuwe verkavelingen en bedrijventerreinen cfr. kleine percelen die een bovengrondse infiltratie moeten voorzien.

      Levendige en verbonden dorps- en stadskernen

      • Bij de afbakening van de kernen is niet duidelijk of die kernen reeds effectief aangeduid en afgebakend zijn en of de gemeente daar nog inspraak zal in hebben.

      Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten

      • Bij planologisch ruil moet de gemeente inspraak hebben en de GECORO moet betrokken worden in dit proces.
      • Verbinding van de kernen: Er moet meer aandacht zijn voor de kwaliteit van het fietsverkeer en fietspaden tussen de kernen en fietsverkeer tussen de gemeenten.
      • Er wordt vlot gesproken over ontharding maar niet hoe en waar deze kan aangepakt worden.

      Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte

      • Stimuleren van agrarisch hergebruik is een goed principe mede om te vermijden dat een volledig generatie landbouwers zal uitsterven.
      • Toch moeten bestaande en nog kwalitatieve gebouwen een zonevreemd hergebruik kunnen krijgen passend in hun omgeving.
      • Een duidelijk kader ontbreekt voor de zonevreemde functiewijzigingen.
      • De omschrijving “De particuliere woningbijgebouwen dienen daarbij beperkt te worden tot wat strikt noodzakelijk is bij een particuliere woning” is zeer vaag en bijzonder voor interpretatie vatbaar.

      Hernieuwbare energie

      Geen opmerkingen"

      Advies gemeente Ardooie

      Gemeente Ardooie onderschrijft de strategische visie en de beleidskaders opgenomen in het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen. De ambities van het plan om te komen tot een klimaatrobuuste, veerkrachtige en kwaliteitsvolle ruimtelijke inrichting worden positief ontvangen.

      De nadruk op kernversterking, bescherming van open ruimte, duurzame energie en gebiedsgerichte samenwerking passen in de visie die de gemeente Ardooie hanteert voor haar eigen ruimtelijke toekomst.

      Het ontwerpplan wordt in zijn geheel gunstig geadviseerd, mits aandacht voor onderstaande bemerkingen bij Deel III: Beleidskaders.

      Beleidskader 1 – Aan de slag

      Geen opmerkingen.

      Beleidskader 2 – Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte

      De gemeente Ardooie waardeert de aandacht voor het versterken van het watersysteem en het realiseren van ruimte voor water, maar vraagt:

      • Aandacht voor andere fysische kenmerken zoals bodemkwaliteit, reliëf en natuurlijke structuren, die voor Ardooie, als landelijke gemeente met agrarische draagstructuur, essentieel zijn.
      • Gebruik van het begrip "recreatief medegebruik" in plaats van "vrijetijdsbesteding" als hoofdfunctie in open ruimte om verwarring met het vrijwaren van landbouwgrond te vermijden.
      • Een overzicht en geografische situering van provinciale groengebieden zou een meerwaarde zijn.
      • Concrete ondersteuning van lokale onthardingsinitiatieven en de herinrichting van waterlopen, bv. de openlegging van een ingebuisde waterloop in de dorpskern, in combinatie met groenbuffering.

      Daarnaast vraagt Ardooie dat de provincie actief werk maakt van de integratie van ruimtelijke doelstellingen met andere beleidsdomeinen (landbouw, mobiliteit, waterbeheer).

      Beleidskader 3 – Levendige en verbonden dorps- en stadskernen

      De gemeente Ardooie onderschrijft de ambitie om de dorpskern te versterken. In Ardooie en Koolskamp zijn duidelijke lokale visies ontwikkeld, met oog voor bereikbaarheid, dienstverlening en leefkwaliteit.

      • De gemeente ondersteunt het kerntypologie-model, maar stelt dat er voldoende beleidsvrijheid moet zijn om, waar nodig, ook voorzieningen in kleinere kernen te behouden of te ontwikkelen, afhankelijk van lokale kenmerken.
      • De methodiek voor het afbakenen van dorpskernen is momenteel onduidelijk. Wij vragen verduidelijking over de procedure en criteria, zodat gemeenten hierover een gedragen en juridisch robuust kader kunnen ontwikkelen.

      Beleidskader 4 – Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten

      Ardooie herbergt belangrijke agro-industriële bedrijven met bovenlokale betekenis.

      • We vragen dat het beleidsplan expliciet ruimte creëert voor niet-verweefbare maar lokaal ingebedde economische activiteiten, zoals agrovoeding, mits aandacht voor landschappelijke inpassing, mobiliteit en milieudruk.
      • Specifieke economische of recreatieve zones met een atypisch profiel moeten beleidsmatig erkend worden. Ardooie kent ook zones met een gemengd profiel, die een aangepaste aanpak vereisen.

      Beleidskader 5 – Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte

      De gemeente ondersteunt de doelstelling om gebouwenclusters in open ruimte duurzaam te transformeren.

      • We vragen expliciet ruimte voor maatwerk bij herbestemming, zeker bij gebouwen met erfgoedwaarde of een verouderde agrarische functie.
      • De functiewijziging van landbouwgebouwen naar zonevreemde woningen blijft problematisch. Vergunningen botsen steeds vaker op onduidelijke of te strikte interpretaties. Wij vragen een duidelijk wettelijk statuut voor zonevreemde woningen en gebouwen.
      • Er is nood aan een concreet afwegingskader met toetsingscriteria voor functiewijzigingen: ontsluiting, mobiliteit, watertoets, landschappelijke impact, enz.

      Beleidskader 6 – Hernieuwbare energie

      De gemeente Ardooie is bereid bij te dragen aan de energietransitie en onderschrijft de principes van gedeeld en meervoudig ruimtegebruik.

      • De "leesbaarheid van het landschap" is echter een vaag beoordelingscriterium. Wij vragen om projecten te beoordelen in functie van landschappelijke draagkracht, visuele impact en nabijheid van infrastructuur.
      • De voorkeur gaat uit naar clustering van windturbines langs infrastructuurlijnen en niet in open landschap zonder logische link met bestaande netten of voorzieningen.
      • Ook zonneparken, batterijparken en agrovoltaïsche toepassingen moeten landschappelijk passend worden geëvalueerd.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeente Ardooie verleent het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen een gunstig advies, mits:

      1. Landbouw wordt volwaardig en expliciet verankerd als ruimtelijk principe met ruimte voor het 6F-principe (food, feed, flower, fun, fibre, fuel) en collectieve landbouwinfrastructuur.
      2. Planologische ruilen alleen plaatsvinden bij onderbouwde lokale noden, met betrokkenheid van het lokaal bestuur.
      3. Beleidsmatige begrippen duidelijk worden gedefinieerd. 
      4. De provincie middelen en ondersteuning voorziet voor de uitvoering (bijv. hergebruik gebouwen, ontharding, kernenbeleid).
      5. Lokale besturen beleidsruimte behouden om hun eigen accenten te leggen binnen de gestelde kader.
    • Goedkeuren agendapunten en vaststellen mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering WVI van 11 juni 2025

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

      Context en argumentatie

      De algemene vergadering vindt plaats op 11 juni 2025 om 18u30 te Brugge.

      Agenda:

      1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025
      2. Kennisneming ontslag één bestuur(der: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem
      3. Benoeming één bestuurdr
      4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)
      5. Verslag van de commissaris
      6. Jaarrekening 2024
      7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      8. Evaluatierapport 2019-2024
      9. Mededelingen
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de  algemene vergadering van 11 juni 2025 met volgende agenda:

      1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025
      2. Kennisneming ontslag één bestuur(der: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem
      3. Benoeming één bestuurdr
      4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)
      5. Verslag van de commissaris
      6. Jaarrekening 2024
      7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      8. Evaluatierapport 2019-2024
      9. Mededelingen

      Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 11 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2025 goedkeuren.

      Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.

    • Fluvius: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat voor de algemene vergadering van 26 juni 2025

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

      Context en argumentatie

      De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

      De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025.

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaatsheeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

      Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2025:

      1. a)  Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
        b)  Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.
      2. a)  Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        b)  Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
      5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten. 
      6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030
      7. Statutaire benoemingen.
      8. Benoeming van een commissaris.
      9. Statutaire mededelingen.                 

      Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Goedkeuren agenda en vaststellen mandaat van de vertegenwoordiger algemene vergadering DVV Midwest op 3 juni 2025

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

      Context en argumentatie

      De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.

      DVV Midwest heeft de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 3 juni 2025 om 18u00 in het ondernemingscentrum (Streekhuis) te Roeselare.

      De agenda is als volgt:

      1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering van 25 februari 2025
      2. Goedkeuren jaarverslag 2024 DVV Midwest
      3. Vaststellen jaarrekening 2024 en verlenen van kwijting
      4. Vaststellen code goed bestuur raad van bestuur
      5. Vaststellen huishoudelijk reglement algemene vergadering en raad van bestuur
      6. Benoemen bestuurder WVI in raad van bestuur
      7. Aktename vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger Wielsbeke in algemene vergadering
      8. Evaluatierapport DVV Midwest
      9. Volgende algemene vergadering: dinsdag 9 december 2025 om 18u.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2025 met volgende agenda:

      1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering van 25 februari 2025
      2. Goedkeuren jaarverslag 2024 DVV Midwest
      3. Vaststellen jaarrekening 2024 en verlenen van kwijting
      4. Vaststellen code goed bestuur raad van bestuur
      5. Vaststellen huishoudelijk reglement algemene vergadering en raad van bestuur
      6. Benoemen bestuurder WVI in raad van bestuur
      7. Aktename vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger Wielsbeke in algemene vergadering
      8. Evaluatierapport DVV Midwest
      9. Volgende algemene vergadering: dinsdag 9 december 2025 om 18u.

      Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 3 juni 2025 goedkeuren.

      Art. 3 Deze beslissing over te maken aan Midwest DVV via dvv-midwest@midwest.be.

    • Zefier: goedkeuren agenda van de gewone algemene vergadering van 12 juni 2025

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41

      Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180

      Statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27

      Context en argumentatie

      De gemeente Ardooie is vennoot van de cv Zefier

      Uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025

      De ter beschikking gestelde documenten

      Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1: De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
      5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
      6. Statutaire benoemingen.

      Art. 2: Deze beslissing wordt bezorgd aan Zefier.

    • Varia

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Context en argumentatie

      Elien Rosseel: Hoe ver staan jullie met de definitieve beslissing over de nieuwe site van de brandweer/technische dienst?

      Véronique Buyck: Dit wordt besproken in meerjarenplan. Er kunnen nog geen voorafnames worden gedaan. Mogelijkheden zijn aan De Ark of huidige situatie doch op huidige plaats is er zoals je weet PFAS in de grond zodat dit moeilijk wordt. Alle mogelijke pistes zijn onderzocht.

      Elien Rosseel: Na afbraak dient er sowieso worden gesaneerd.

      Véronique Buyck: Nieuwbouw is niet mogelijk tenzij met heel grote saneringskosten. We willen geen pilootgemeente zijn en hopen dat er noodfonds wordt aangelegd voor sanering.  In media wordt melding gemaakt van nieuwe technieken. Daarom vinden we het beter om eerst af te wachten. Het lijkt niet verstandig om als eerste te starten met sanering.

      Elien Rosseel: Is er geen mogelijkheid site aan De Zetel of spellekot te voorzien? Volgens onze fractie Stroom is locatie aan De Ark niet gunstig met vlakbij speelplein en paarden die kunnen verschrikt worden.

      Véronique Buyck: We zijn niet over één nacht ijs gegaan, alle mogelijkheden zijn onderzocht. In Beverenesestraat is locatie stedenbouwkundig trouwens ook niet mogelijk. Er is overleg geweest met korpsoverste en daaruit bleek dat de dekkingsgraad voor de gemeente met locatie aan De Ark het beste is. Concreet is er betere bediening van brandweer voor Koolskamp vanuit De Ark.

      Kimara Goethals: Ik treed Elien bij. De eigen gemeentelijke werking moeten er ook bij betrokken worden.

      Véronique Buyk: Zowel korpsoverste als postcommandant zijn hierbij betrokken. We kunnen moeilijk met heel het korps overleggen, we veronderstellen dat korpsoverste spreekt namens het brandweerkorps.

      Elien Rosseel: Wie bepaalt de stopplaatsen van De Lijn?

      Véronique Buyck: Dit wordt bepaald door De Lijn in overleg met de vervoersregioraad.

      Elien Rosseel: De bushalte in Beverensestraat is voorzien op slechte plaats.

      Véronique Buyck: Dit is éénparig goedgekeurd in de gemeenteraad, er zijn infovergaderingen geweest. Er was dus meer dan voldoende inspraak. Er is gekozen om bushalte te plaatsen dichtbij school en RVT.

      Veerle Goethals: Hoe ver staan jullie met de definitieve beslissing rond de uitleendienst gemeente voor de verenigingen?

      Hein Defour: Voorgelegd aan de cultuurraad waar het positief onthaald werd. Dit komt normaal op de agenda van 30 juni 2025.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Stijn Vanhee, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Resultaat: Met 21 niet gestemd

De voorzitter sluit de zitting op 20/05/2025 om 20:38.

Namens Gemeenteraad,

Dominiek Pillaert
Algemeen directeur

Hein Defour
Voorzitter