De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 20:30.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 17.297,92.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de rekening van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp voor het jaar 2024 zoals voorgelegd in bijlage.
Belfius verleent jaarlijks een individueel financieel profiel per gemeente.
Nadere toelichting wordt verstrekt aangaande het profiel, dit vooral t.o.v. andere zgn. clustergemeenten en provincie.
Kennisname individueel financieel profiel voor de jaarrekening 2023.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeente heeft al jarenlang een goede samenwerking met BEN vzw. Vorig jaar is het lokaal dienstencentrum binnen BEN actief geworden.
Hierbij is er een samenwerking met de gemeente/OCMW.
Vanuit de gemeente/OCMW wenst men een jaarlijkse financiële ondersteuning te verstrekken.
Een voorstel van samenwerkingsovereenkomst is uitgewerkt tussen beide partijen.
Deze overeenkomst regelt de afspraken tussen de Gemeente Ardooie en BEN vzw voor het uitvoeren van zorgcoaching op het grondgebied van Ardooie.
€ 30.000/jaar (geïndexeerd)
Samenwerkingsovereenkomst inzake zorgondersteuning voor inwoners van de gemeente Ardooie i.s.m. BEN Lokaal Dienstencentrum Ardooie wordt goedgekeurd.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het lokaal klimaat en energiepact is ondertekend in de gemeenteraad van 6 september 2021. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Jaarlijks moet een inhoudelijke rapportering ingediend worden bij agentschap binnenlands bestuur na kennisname door de gemeenteraad.
In 2025 gebeurt de financiële rapportering van het LEKP niet langer via de Beleids-en Beheerscyclus (BBC) maar wel via de rapportering voor de gemeenteraad simultaan met deze inhoudelijke rapportering. In 2024 ontving de gemeente Ardooie een subsidie van € 35.627,53 in het kader van LEKP 1.0. Volgens het cofinancieringsprincipe van LEKP moet je kunnen aantonen dat je voor elke LEKP-ronde minstens het dubbele uitgaf van het subsidiebedrag dat je ontving. Er dient dus minimum € 71.255,06 worden verantwoord. Het financiële sjabloon is in bijlage gevoegd.
De vorderingen van de doelstelling worden bijgehouden door de Vlaamse overheid via https://lokaalklimaatpact.be/
Uitgevoerde stappen opmaak klimaatplan: het klimaatplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2023.
De burgemeester en schepen milieu geven aan de hand van powerpointpresentatie uitleg omtrent opvolging lokaal energie en klimaatpact.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2024 (inhoudelijk en financieel) in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's dd.21 maart 2007
Nieuwe gemeentewet, inz. art.135
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 40 §3 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad om gemeentelijke reglementen vast te stellen.
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
Verordening (EU) nr. 2016/679, dd. 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot 'AVG'.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5 §2 (vaste bewakingscamera) art. 5 §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera).
Ministeriële omzendbrief betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Koninklijk Besluit van 08 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Het bestuur wil inzetten op een veilige omgeving, het beheersen van de overlast op het grondgebied en het verhogen van de leefbaarheid van de gemeente.
Het algemeen streven van het beleid is om het welzijn, de veiligheid en het leefcomfort van haar inwoners te verhogen. Het inzetten van vaste bewakingscamera's op verschillende locaties op haar grondgebied, is voor het gemeentebestuur van Ardooie een bijkomend middel om deze doelstellingen te behalen. Het inzetten van vaste bewakingscamera's zal dienen voor bewaking, beveiliging, controle en toezicht op specifieke plaatsen.
Bewakingscamera’s worden ingezet voor welomlijnde doeleinden zoals:
Opgenomen beelden zijn uitsluitend toegestaan om bewijzen te verzamelen om daders, vandalen, verstoorders, getuigen of slachtoffers te identificeren realtime beelden te bekijken onder toezicht van de Politie. Enkel voor deze doelstellingen worden de opgenomen beelden verwerkt. De verwerkingsverantwoordelijke waakt erover dat de bewakingscamera's worden aangewend conform de gestelde doelen.
Om het cameratoezicht op een niet besloten plaats (openbaar domein) te kunnen invoeren moet een reglement voor het cameratoezicht goedgekeurd worden. Het reglement geeft weer waarvoor het cameratoezicht gebruikt mag worden en wie toegang kan hebben tot de beelden en hoe die toegang verkregen kan worden. Het bevat ook alle wettelijke bepalingen die voorzien zijn in de camerawet. Het reglement van het cameratoezicht maakt het mogelijk dat er vaste bewakingscamera's geplaatst kunnen worden op alle niet besloten plaatsen op het grondgebied van Ardooie, mits dat er een advies van de politie en van de gemeenteraad is voor het plaatsen van die bewakingscamera's op de desbetreffende plaatsen.
Er dient rekening gehouden te worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op openbare plaatsen. De nodige waarschuwingen moeten in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt. Voorafgaand aan het gebruik van de bewakingscamera’s wordt hierover gecommuniceerd via media.
Het camerabeleid, opgemaakt samen met DPO, zoals vastgesteld in bijlage wordt goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 oktober 2024 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Vernieuwen elektriciteit gemeentelijke basisschool De Zonnebloem” toe te wijzen aan DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2512-G opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 93.612,00 excl. btw of € 99.228,72 incl. 6% btw (€ 5.616,72 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2512-G en de raming voor de opdracht “Vernieuwen elektriciteit gemeentelijke basisschool De Zonnebloem”, opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 93.612,00 excl. btw of € 99.228,72 incl. 6% btw (€ 5.616,72 btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : Deze beslising wordt overgemaakt aan Agion.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° f) (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 oktober 2024 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Vernieuwen verwarming in de gemeentelijke basisschool” toe te wijzen aan DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 189.267,20 excl. btw of € 200.623,23 incl. 6% btw (€ 11.356,03 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art. 1 : De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Vernieuwen verwarming in de gemeentelijke basisschool”, opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 189.267,20 excl. btw of € 200.623,23 incl. 6% btw (€ 11.356,03 btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : Dit dossier wordt overgemaakt aan Agion.
Gelet op artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 4 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van I.V.I.O. van 19 mei 2025.
Schrijven van I.V.I.O. van 4 april 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering van 19 mei 2025 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken.
Art.1 Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de algemene vergadering van 19 mei 2025
Art.2 De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 19 mei 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 19 mei 2025 goedkeuren.
Art.3 Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De Lijn : oproep tot aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn (Legislatuur 2025-2030)
In het kader van de nieuwe legislatuur (2025-2030) wordt een oproep gedaan om één vertegenwoordiger alsook één plaatsvervanger aan te duiden die namens de aandeelhouder mag optreden tijdens de vergadering.
Meer informatie over de algemene vergadering van De Lijn en haar aandeelhouders vindt u via volgende link: https://www.delijn.be/nl/overdelijn/organisatie/structuur-en-bestuur/algemene-vergadering.html
Raadslid Linda Devisch wordt als vertegenwoordiger binnen De Lijn voorgedragen voor de algemene vergadering van De Lijn (Legislatuur 2025-2030).
Deze beslissing wordt meegedeeld aan De Lijn.
Véronique Buyck: Vooraleer variapunten aan te halen wil ik toch terugkomen op bewering in de krant dat de vragen in de gemeenteraad vijf dagen voordien moeten worden ingediend doordat de burgemeester onzeker zou zijn. De punten moeten worden ingediend vooraf zodat een degelijk antwoord kan worden verstrekt. Qua termijn, merk ik op dat bv. Vincent geen moeite heeft om de vragen vijf dagen voordien te bezorgen. De gemeente dient ook te zorgen dat de punten minimaal acht dagen voordien ter beschikking zijn. Tevens opmerking dat het huishoudelijk reglement zonder opmerkingen éénparig is goedgekeurd door de voltallige gemeenteraad waarbij ik me de vraag stel of dit reglement wel was doorgenomen door de oppositie.
Vincent Vanhecke: Er zijn klachten bij ons binnen gekomen van bewoners van de Brabantstraat over kapot gereden grasstroken en bloemenperken, dit vanaf het kruispunt van de Koning Albertstraat tot de kruising met de Sprietstraat. Kan de gemeente hier voorzien in infrastructuur die het rijden naast het wegdek verhindert? (paaltjes, beton uitstulpsels?)
Véronique Buyck: De beschadigde grasstroken in de Brabantstraat liggen op openbaar domein, dus er wordt niet in voortuinen gereden. Een en ander kan te maken hebben met de toegenomen drukte door de werken in de Beverensestraat. We gaan geen paaltjes of betonblokken plaatsen, omdat dat gevaarlijk is als er uitgeweken moet worden. We merken trouwens dat het soms ook bewoners of hun bezoekers zijn die op de grasstroken parkeren. Wat we wél willen bekijken, is het aanbrengen van parkeervakken, zodat duidelijk wordt waar geparkeerd mag worden. Dit nemen we mee naar de verkeerscommissie voor verder advies.
Vincent Vanhecke: Er zijn klachten van bewoners bij ons gekomen over loslopende honden in de Waterbek. Hier zijn geen bordjes die aanduiden dat dit niet toegelaten is, kan de gemeente hier signalisatie voorzien?
Véronique Buyck: Er staan al aan elke ingang van de Waterbek borden waarop er staat dat er geen loslopende honden toegelaten zijn. Concreet staan dat daar al op drie borden (tekst + symbool).
Vincent Vanhecke: In een artikel van HLN op 13 april 2025 over plaatsen in de kinderopvang schrijft men dat er in Ardooie volgens de bevraging in 2023 slechts 52 plaatsen per 100 kinderen. Deze situatie verslechterde nog in 2024 tot 40,5 plaatsen per 100 kinderen. Voor alle duidelijkheid willen we niet doen uitschijnen alsof dit een probleem in Ardooie alleen is, dit is een breed probleem in heel Vlaanderen. De vraag is enkel of de gemeente van plan is om in deze materie zelf actie te ondernemen of niet?
Hein Defour schetst eerst de situatie betreffende kinderopvang in Ardooie.
Volgende zaken worden reeds gedaan door de gemeente: Gratis restafvalzakken, starterspremie, speelgoedpremie en gratis opleidingen.
Uit het masterplan van minister Gennez blijkt dat West-Vlaanderen heel weinig gelden krijgt en de gemeente Ardooie niets. Een brief kan gestuurd worden naar de minister met vraag om extra geld voor de gemeenten.
De toekomst wordt besproken in he meerjarenplan gezien we aan het begin van een nieuwe legislatuur staan. Daarin zullen we zeker gelden/middelen voorzien. We hebben daar al enkele ideeën maar moeten dit nog uitwerken en afkloppen. Extra opvangplaatsen creëren door samenwerkingen met bestaande initiatieven is een piste die wordt bekeken en wordt uitgewerkt. Ook nadruk op complexiteit van groepsopvang, bv. op stedenbouwkundig vlak.
Kimara Goethals: Is er geen mogelijkheid dat de gemeente zelf voorziet in infrastructuur. Dat is meestal het grootste probleem voor de starters. Met enkel starterstoelage zal niemand enkel daardoor starten.
Patrick Lecointre: Op de gemeentelijke website staat vermeld dat men ingeval van problemen bij Ilse terecht kan. op website van Roeselare is er kinderopvangwijzer waar de burgers info kunnen krijgen. Kan er geïnformeerd worden om hetzelfde programma toe te passen in Ardooie?
Véronique Buyck: Nu bellen de inwoners naar de coördinator. Het is inderdaad ook interessant om dit online te kunnen bekijken.
Linda Devisch: Kan u meer info geven i.v.m. brief van OVAM over gratis ophaling grof vuil?
Véronique Buyck: OVAM heeft vastgesteld dat de gemeente Ardooie op 25 en 26 september 2024 gratis grofvuil aan huis heeft opgehaald.
Volgens de Vlaamse regelgeving is dit niet toegestaan. De Vlaamse regelgeving hanteert het principe “de vervuiler betaalt” waarbij de burgers dus minstens een deel van de inzamelings- en verwerkingskosten moeten betalen. Het gratis ophalen zou volgens hen afvalpreventie ontmoedigen, hergebruik en correcte sortering ontmoedigen en leiden tot afvaltoerisme vanuit andere gemeenten. Zij hebben nu al meermaals een brief gestuurd dat wij moeten bevestigen dat wij dit meer gratis zullen ophalen. De sanctie is dat men sommige toelagen weigert of zal intrekken en bijgevolg zijn wij echt verplicht geweest om die bevestiging naar OVAM te sturen.
Kimara Goethals: Circulatieplan rondom Prinsendreef en Kortrijksestraat.·Hoe gaat het met de circulatie? Is er zicht op het aantal inbreuken die gepleegd worden tegen het éénrichtingsverkeer? Zal dit circulatieplan sowieso aangehouden worden na de knip in de Prinsendreef en de werken in de Beverensestraat, of zijn andere opties ook overwogen geweest (bv. richting omdraaien in straten)? Wat met de bestelling van verkeersborden? Ervaring leert dat dit enige tijd kan duren, zijn hier al bestellingen gebeurd?
Christine Vandewaetere: De huidige Vlaamse regering legt op dat 9 procent van de woningen in een stad of gemeente sociale woningen moeten zijn. Wij halen die norm niet en komen , samen met nog 7 gemeenten, op de rode lijst te staan. Hoelang is de wachtlijst om een sociale woning te bekomen? Zijn er vooruitzichten dat er de komende jaren betaalbare woningen bijkomen? De bejaardenwoningen in de Cardijnlaan worden verkocht aan Thuiswest ‘ als er een groep vrijkomt’ Wat verstaan we onder een groep. Zal dit geen langdurige leegstand veroorzaken? Voorzien jullie alternatieven om beschikbare bejaardenwoningen op peil te houden? Hoe zit het met de wachtlijst op vandaag? Blijven dit bejaardenwoningen of worden het sociale (bejaarden)woningen?
Véronique Buyck: De Vlaamse overheid volgt elk jaar op hoeveel sociale woningen er zijn bijgekomen. Voor Ardooie ziet de stand van zaken er eind 2023 als volgt uit: We dienden nog 45 extra sociale woningen te realiseren. Belangrijk: de 17 nieuwe woningen in de Rozenstraat, die begin 2024 klaar waren, zijn nog niet meegeteld in de cijfers van 2023. Intussen hebben we 4 sociale woningen verkocht aan Thuiswest die ook zullen meetellen en daarnaast zullen we 3 sociale appartementen bouwen in de Brugstraat. 52 seniorenwoningen worden verhuurd aan een zeer laag tarief maar tellen niet mee.
Ik blijf het herhalen uit cijfers blijkt dat wij evenveel sociale huurwoningen hebben per 100 inwoners dan de buurgemeenten. Er zijn zelfs 2 gemeenten die minder sociale huurwoningen hebben per 100 inwoners dan wij. Toch zijn wij de enige gemeente die niet voldoet aan het BSO.
Elien Rosseel: Zijn er toekomstplannen met Broederschool, mogelijk kunnen daar sociale woongelegenheden worden gemaakt.
Véronique Buyck: Dit wordt besproken met meerjarenplan.
Veerle Goethals: In Cardijnlaan staan woningen momenteel leeg.
Terry Callens: De wachtlijst is uitgeput zodat seniorenwoning leegstaat.
Véronique Buyck: Mogelijke inplanting nieuwbouw wordt gezien op andere plaats. Betreft dus wel volledige nieuwbouw van woningen.
Véronique Buyck: Er gebeuren af en toe ongevallen op de N35 aan het kruispunt met de Oude Heirweg. Er is daar heel wat verkeer en mensen moeten lang aanschuiven. Er zijn al enkele bijeenkomsten geweest hieromtrent en de vraag komt van uit AWV maar ook van de gemeente Wingene om een proefopstelling in te voeren en geen uitgaand verkeer meer toe te laten komende van Zwevezele richting de N35. Dus men zou dat verkeer dan laten rijden via de Hondsklinkstraat & Hoogakkerstraat om dan uit te komen aan Bij Mariette. Dat lijkt ons geen oplossing voor het verkeer en eigenlijk een verlegging van het probleem.
De gemeente geeft geen toestemming dat (vracht)wagens rijden langs landelijke wegen te Koolskamp. De landelijke wegen zijn immers absoluut niet geschikt voor druk (vracht)wagen verkeer. Het Vlaams gewest is en blijft verantwoordelijk voor de gewestwegen en dient zelf een oplossing te zoeken. Wij vragen dat er een afslagstrook gemaakt wordt aan het oprittencomplex van de E403 zodat niet alle verkeer dient te wachten voor de lichten.
Christine Vandewaetere: In ’t Klavier ontbreekt de ventilatie en het is er snikheet. Jammer dat dit over het hoofd werd gezien bij de bouw. Hoe snel wordt een oplossing verwacht. Kan er geen kipraam voorzien worden als snelle (tussen) oplossing?
Véronique Buyck: De ventilatie is wel aanwezig, maar er zijn twee problemen die we momenteel ondervinden. Ten eerste is er een communicatieprobleem tussen de thermostaat van de cafetaria van de judo en de CV-ketel. Ten tweede is er een veiligheidsmechanisme op de ventilatie die ervoor zorgt dat de ventilatie uitvalt wanneer het drukverschil over de filters te groot wordt. Deze problemen kunnen waarschijnlijk niet opgelost worden met de airco, omdat de ventilatie dan uitvalt en koelen geen effect zal hebben. We hebben een rechtsgeschil met de firma ASD over de installatie, maar helaas is die firma inmiddels failliet gegaan. We hebben een minnelijk voorstel gedaan aan de curator, waarbij we vragen om afstand te doen van de openstaande facturen die wij als gemeente nog hebben ten bedrage van 11.490,61 euro en de resterende waarborg van 2,5% vrij te geven. Prijsvraga is gedaan voor airco.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3. en 1.3.4.
Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 betreffende deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Ministeriële omzendbrief van 4 mei 2007 waarin wordt gesteld dat de adviesraden en overlegstructuren, in casu Gecoro’s, moeten samengesteld zijn volgens de tweederderegel met name hoogstens 2/3 van de leden mogen van hetzelfde geslacht zijn;
Gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 waarin beslist werd dat de Gecoro dient samengesteld te zijn uit 8 leden waarvan 6 vertegenwoordigers uit de belangengroepen en 2 deskundigen;
Volgende belangengroepen werden aangeduid:
Voor elke vertegenwoordiger dient een plaatsvervanger te worden aangeduid, met uitzondering van de voorzitter;
Volgende kandidaturen werden ingediend om te zetelen als deskundige:
Er wordt beslist Lore Van Bruaene aan te stellen als deskundige/ondervoorzitter gezien zij reeds zetelt in de Gecoro in de voorbije legislatuur. Betrokkene is landmeter en heeft zo andere kijk dan een architect (de voorzitter is architect).
Volgende kandidaturen werden ingediend om te zetelen als vertegenwoordiger van de belangengroepen:
Conform artikel 1.3.3.-§9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een permanent secretariaat en de nodige middelen ter beschikking stellen.
Art. 1: Volgende personen worden als effectief lid aangesteld als vertegenwoordigers van de belangengroepen:
Art 2: Volgende personen worden als plaatsvervangend lid van de belangengroepen aangesteld:
Art 3: Hanne Ghesquiere wordt aangesteld als deskundig lid en voorzitter van de Gecoro.
Art 4: Lore Van Bruaene wordt aangesteld als deskundig lid en ondervoorzitter van de Gecoro.
Art 5: Kris Devoldere wordt aangesteld als vaste secretaris van de Gecoro.
Art 6: De gemeenteraad stelt de nodige werkingsmiddelen ter beschikking van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening overeenkomstig artikel 1.3.2.,§9, respectievelijk 1.3.3.,§9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het presentiegeld voor de leden van de Gecoro bedraagt per zitting € 75.
Art 7: De gemeenteraad stelt de dienst ruimtelijke ordening op het gemeentehuis (Polenplein 15, 8820 Ardooie) voor als permanent secretariaat voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Art 8: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de Bestendige Deputatie.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 22:10.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter