De voorzitter opent de zitting op 27/05/2024 om 20:20.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende:
- de Raad van Bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft
- de gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de Raad van Bestuur
De staat van opbrengsten en kosten is als volgt:
|
2023 |
Kosten |
€ 387.631 |
Opbrengsten |
€ 396.744 |
Overschot van het boekjaar |
€ 9.114 |
|
Het overschot van het boekjaar is € 9.114. Rekening houdend met de (fiscale) verliezen van de vorige jaren, dient er in 2023 geen belasting betaald te worden. Wel is het zo dat de winst verplicht dient uitgekeerd te worden aan de gemeente via een dividend (€ 9.114)
Bekijken we de budgettaire financiële toestand van het AGB dan zien we dat de jaarrekening afsluit met een resultaat van het boekjaar van € 154.381. We dragen echter een negatief resultaat van € 117.270 mee van vorige boekjaren waardoor het resultaat op kasbasis € 37.111 bedraagt. De autofinancieringsmarge in 2022 is positief nl. € 71.845
|
2023 |
Exploitatiebudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ 86.136 € 299.540 € 385.676 |
Investeringsbudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ - 3.179 € 3.179 € 0 |
Andere |
€ -25.569 |
Budgettair resultaat boekjaar |
€ 57.388 |
Gecum.budg.resultaat vorig boekjaar |
€ 37.111 |
Gecumuleerd budgettair resultaat |
€ 94.499 |
In 2022 voerde het AGB een kapitaalverhoging uit door omzetting van schuld (aan de gemeente) in kapitaal. Hierbij heeft het AGB twee toegestane leningen van de gemeente vervroegd afgelost. Het wegvallen van de jaarlijkse aflossingen van deze twee leningen (aflossingen van € 10.000 en € 92.165,69 jaarlijks) heeft voor de komende jaren een positief effect op de autofinancieringsmarge gezien enkel nog € 25.568,70 dient afgelost te worden.
|
2023 |
Financieel draagvlak A. exploitatie-ontvangsten B. exploitatie-uitgaven |
€ 86.136 € 385.676 € 299.540 |
Netto periodieke leningsuitgaven |
€ 25.569 |
Autofinancieringsmarge |
€ 60.567 |
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, balans en resultatenrekening 2023 van het autonoom bedrijf (AGB) Ardooie goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus.
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
De jaarrekening 2023 van de gemeente en het ocmw bevindt zich in bijlage. Juridisch blijven gemeente en OCMW 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
Het bestuur bezorgde het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen op voorhand aan ieder raadslid.
Het managementteam heeft gunstig advies gegeven;
De financiële toestand van het bestuur (gemeente + OCMW ) is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar is de som van het exploitatiesaldo, het investeringssaldo en het financieringssaldo. Rekening houdend met de reserves van de voorgaande jaren bekomen we het beschikbaar budgettair resultaat. Dit ziet er voor 2023 als volgt uit:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 4.722.462 | € -697.015 | € 4.025.447 |
investeringssaldo | €-5.208.954 | € 0 | € -5.208.954 |
financieringssaldo | € -160.092 | € 0 | € -160.092 |
resultaat vorig jaar | € 9.948.488 | € 287.385 | € 10.235.873 |
besch.budg.resultaat | € 9.301.904 | € -409.631 | € 8.892.274 |
De gemeente en het OCMW hebben in het verleden heel wat reserves verzameld nl. totaal € 10.235.873.
De autofinancieringsmarge is hetgeen we overhouden van het exploitatiesaldo na het betalen van de aflossingen van de leningen:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 4.722.462 | € -697.015 | € 4.025.447 |
aflossingen | € 160.092 | € 0 | € 160.092 |
autofinancieringsmarge | € 4.562.370 | € -697.015 | € 3.865.354 |
Bekijken we de staat van opbrengsten en kosten:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
kosten | € 12.198.467 | € 2.131.328 | € 14.329.795 |
opbrengsten | € 15.072.508 | € 1.362.168 | € 16.434.675 |
overschot of tekort van het boekjaar | € 2.874.041 | € -769.161 | € 2.104.880 |
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 deel gemeente vast en keurt de jaarrekening 2023 deel OCMW goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico’s.
Het rapporteringsverslag vindt u in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur betreffende de thesaurie, het debiteurenbeheer, de liquiditeitsprognose en het visum over het boekjaar 2023.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.217 e.v.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing-stand van zaken is ter kennis gegeven via e-notulen.
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing.
Kennisname door college van burgemeester en schepenen/vast bureau van rapportering organisatiebeheersing.
De algemeen directeur geeft toelichting.
De gemeenteraad neemt kennis van het tussentijds rapport 2024 van de algemeen directeur betreffende de organisatiebeheersing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 6 december 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “HVAC/S bouwproject Prinsendreef” toe te wijzen aan DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2408-G opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 416.239,79 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2408-G en de raming voor de opdracht “HVAC/S bouwproject Prinsendreef”, opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 416.239,79 excl. btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2024, op budgetcode 0945-01/2210407/BESTUUR/CBS/0/IP02 (actie 1.2.2).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 6 december 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Elektriciteitswerken bouwproject Prinsendreef” toe te wijzen aan DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2409-G opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 150.730,00 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2409-G en de raming voor de opdracht “Elektriciteitswerken bouwproject Prinsendreef”, opgesteld door de ontwerper, DD-Technix, Vijfwegen(Aal) 16 te 8511 Aalbeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 150.730,00 excl. btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2024, op budgetcode 0945-01/2210407/BESTUUR/CBS/0/IP02 (actie 1.2.2).
De gecoördineerde wetten Nieuwe Gemeentewet, artikel 133 en 135
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023
De beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2017 houdende goedkeuring van het algemeen uniform politiereglement, laatst gewijzigd in huidige zitting
De beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2024 houdende goedkeuring van het politiereglement op het stilstaan en parkeren;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2024 houdende principiële goedkeuring van de aangepaste protocolovereenkomst;
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
Er wordt wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.
Het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ardooie en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 3 juli 2017.
Brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23 februari 2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen; dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd; dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord zal moeten worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Voor deze protocolovereenkomst wordt gebruik gemaakt van het sjabloon ter beschikking gesteld door het Parket, dat op die manier in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers wordt voorzien.
Art. 1 De aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ardooie en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, te bekrachtigen.
Art. 2 Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;
De Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133e.v. 134 en 135, §2;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023;
De bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Ardooie
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en kan alle maatregelen nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
Er wordt wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vastlegt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.
Het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ardooie en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 03.07.2017.
De brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen; dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd; dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord wordt goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving dd. 11.12.2023 enkele administratieve aanpassingen dienen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
De bespreking binnen het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt.
Vraag van de Politiezone Regio Tielt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren.
Art. 1 Tot het wijzigen van diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals goedgekeurd op 03.07.2017 en laatst gewijzigd op 27.11.2023, m.n.:
Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
Onder Hoofstuk 1:
Onder Hoofstuk 2:
Art. 2 Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3 Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en aan de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegeverkeer en het gebruik van de openbare weg
Het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen
De protocolovereenkomst goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen dd. 13 mei 2024 en bekrachtigd in de gemeenteraad van 27 mei 2024
De wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 voorziet in de mogelijkheid om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s) gemeentelijke administratieve sancties te voorzien.
Overwegende dat de bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete, de volgende zijn:
Art. 1 Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 3 juli 2017.
Art. 2 De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 3 Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten opdrachthoudende vereniging Gaselwest
Decreet houdende algemene bepalingen betreffende energiebeleid van 8 mei 2009 (zgn. energiedecreet)
De gemeente is aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 maart 2024.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 29 maart 2024 overgemaakt.
Het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, strategische participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (€ 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden.
De raad van bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:
1.Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, strategische participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, strategische participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, strategische participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de raad van bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders,de leden van de regionale bestuurscomités, de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de secretaris van de raad van bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2: Partiële splitsing door overneming van Gaselwest naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente Nazareth.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De algemene vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Art. 3: Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Art. 4: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Art. 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
De algemene vergadering vindt plaats op 12 juni 2024 om 18u30 te Beernem.
Agenda:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van 12 juni 2024 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 12 juni 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 12 juni 2024 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.
DVV Midwest heeft de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 4 juni 2024 om 18u00 in het streekhuis (Spanjestraat 141) te Roeselare.
De agenda is als volgt:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 4 juni 2024 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 4 juni 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan Midwest DVV.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”)
De statuten van Cipal
Het gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren
Art. 1 Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal
De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2024 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter