Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Het verkeer in beide richtingen in de Kortrijksestraat tussen het kruispunt Motestraat en Prinsendreef is zeer druk en onveilig voor de weggebruiker.
Door verkeer in beide richtingen in de Kortrijksestraat werden een aantal ongevallen veroorzaakt door een smalle inrichting van de openbare weg.
Een proefproject nieuw circulatieplan werd ingevoerd in het centrum Ardooie met daarin de invoering van 1-richtingsverkeer in de Kortrijksestraat vanaf het kruispunt met de Motestraat richting centrum Ardooie.
Dit punt van het nieuw circulatieplan werd als positief onthaald/gezien.
De verkeerscommissie heeft gunstig advies gegeven.
Art .1: Er wordt éénrichtingsverkeer ingesteld in de Kortrijksestraat tussen het kruispunt met de Motestraat en het kruispunt met de Beverensestraat
Het verkeer van fietsen, speedpedelecs wordt in beide richtingen toegestaan.
Dit zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door middel van het bord C1 en F19 met onderbord M17.
Art. 2: Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt via loket lokale besturen (digitaal loket ABB).