Terug
Gepubliceerd op 04/10/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/09/2022 - 20:15

Wijziging belastingreglement dd. 23.12.2019 op afgifte van administratieve stukken

Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
Karlos Callens, Burgemeester
Krist Soenens, Véronique Buyck, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
Veerle Dejaeghere, Mario Devroe, Linda Devisch, Ward Callewaert, Sibylle Vanhaverbeke, Stijn Vanhee, Wesley Lannoo, Elien Rosseel, Rudi Debusschere, Gemeenteraadsleden
Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Chantal Vande Vyvere, Gino Deceuninck, Kimara Goethals, An Vanantwerpen, Gemeenteraadsleden
Regelgeving

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

Gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2019 betreffende "goedkeuring belastingreglement op afgifte van administratieve stukken"

Context en argumentatie

Onderstaande wijzigingen vereisen aanpassing aan het belastingreglement:

1/ Rijbewijzen

Sedert april 2013 worden rijbewijzen in bankkaartmodel afgeleverd. Deze hebben een administratieve einddatum van 10 jaar.
Rijbewijzen in bankkaartmodel met administratieve geldigheid dienen verplicht vernieuwd te worden indien nog minder dan 3 maanden geldig (administratieve hernieuwing). 

Er is nog geen wettelijke verplichting om een papieren rijbewijs om te wisselen naar een bankkaartmodel maar het is aan te raden om dit om te wisselen:

  • wanneer het rijbewijs beschadigd is
  • wanneer de foto op het rijbewijs niet langer gelijkend is
  • wanneer men over een rijbewijs beschikt dat werd afgeleverd voor 1989
Het is aangewezen om aflevering van een rijbewijs ook gratis te maken bij bovenstaande gevallen, zijnde omwisseling van papieren rijbewijs naar rijbewijs in bankkaartmodel.

2/ Identiteitskaarten, verblijfstitels en internationale reispassen

Belgen die afgeschreven zijn naar het buitenland en ingeschreven zijn in het consulair bevolkingsregister kunnen in onze gemeente, als dit hun laatste woonplaats in België is, een reispas aanvragen. De som van € 65,00 dient door die personen betaald te worden.

Meer en meer wijzigingen aan identiteitsgegevens komen voor (bijv. naam, voornaam, nationaliteit, …). Gezien bepaalde wijzigingen geheel vrijwillig zijn, blijkt het evident dat aanvrager zijn identiteitsdocumenten dan zelf betaalt.

Publieke stemming
Aanwezig: Hein Defour, Karlos Callens, Krist Soenens, Véronique Buyck, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Veerle Dejaeghere, Mario Devroe, Linda Devisch, Ward Callewaert, Sibylle Vanhaverbeke, Stijn Vanhee, Wesley Lannoo, Elien Rosseel, Rudi Debusschere, Dominiek Pillaert
Voorstanders: Hein Defour, Karlos Callens, Krist Soenens, Véronique Buyck, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Veerle Dejaeghere, Mario Devroe, Linda Devisch, Ward Callewaert, Sibylle Vanhaverbeke, Stijn Vanhee, Wesley Lannoo, Elien Rosseel, Rudi Debusschere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: De gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2019 betreffende "Goedkeuren aanpassing gemeenteraadsbeslissing dd. 29.04.2013 houdende tarieven uitreiking elektronische identiteitskaarten, tarieven van consulaire rechten voor aanvraag reispas en tarieven voor de FOD financiën voor aanvraag rijbewijsdocumenten” wordt als volgt gewijzigd:

  • Art. 2: Bij de aanvraag van een elektronische identiteitskaart voor Belgen (normale procedure), biometrische kaarten en elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen (normale procedure) en elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd  (normale procedure) betaalt de gemeente de kosten verbonden aan de aanvraag van een elektronische identiteitskaart voor Belgen (normale procedure), biometrische kaarten en elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen (normale procedure) en elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd.
    Voor aflevering van een duplicaat van de elektronische identiteitskaart voor Belgen (normale procedure) dient de aanvrager € 16,00 te betalen. Voor aflevering van een duplicaat van de biometrische kaarten en elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen (normale procedure) dient de aanvrager € 20,00 te betalen. Voor aflevering van een duplicaat van een elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd, dient door de aanvrager € 7,00 te worden betaald.
    Voor aflevering van een nieuwe elektronische identiteitskaart voor Belgen in geval van verlies, diefstal of beschadiging (normale procedure) dient de aanvrager € 16,00 te betalen, met uitzondering van de kaarten waarvan de geldigheidsduur nog minder is dan 3 maanden. Voor aflevering van een duplicaat/nieuwe elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen in geval van verlies, diefstal of beschadiging (normale procedure) dient de aanvrager € 20,00 te betalen, met uitzondering van de kaarten waarvan de geldigheidsduur nog minder is dan 3 maanden. Voor aflevering van een nieuwe elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd, in geval van verlies, diefstal of beschadiging (normale procedure), dient de aanvrager € 7,00 te betalen, met uitzondering van de kaarten waarvan de geldigheidsduur nog minder is dan 3 maanden.
    De aanvrager dient zelf de aanvraagkosten te betalen bij de dringende aanvragen van een identiteitsdocument, de zogenaamde spoedprocedure, met levering van de kaart en PINPUK code op de gemeente, waarbij de kosten € 100,00 bedragen voor een elektronische identiteitskaart voor Belgen en voor de biometrische kaarten en elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen en € 90,00 voor een elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd.
    De aanvrager dient zelf de aanvraagkosten te betalen bij de dringende aanvragen van een identiteitsdocument, de zogenaamde spoedprocedure, met gecentraliseerde levering van de kaart en PINPUK code bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11 in 1000 Brussel, waarbij de kosten € 130,00 bedragen voor een elektronische identiteitskaart voor Belgen en € 120,00 voor een elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, de Kids-ID genoemd.
    De kosten voor aflevering van elektronische identiteitskaarten voor Belgen (€ 16,00), elektronische verblijfstitels voor vreemde onderdanen (€ 20,00) en kids-ID’s (€ 7,00), dienen door de aanvrager betaald te worden in geval nieuwe documenten vereist zijn ten gevolge van een vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (bv. naam, voornaam, nationaliteit, …)
  • Art. 3: Bij de aanvraag van een reispas voor een volwassene en voor een minderjarige Belg en voor een reisdocument voor vluchteling en staatloze betaalt de gemeente de kosten verbonden aan de aanvraag van de reisdocumenten voor de personen die gedomicilieerd zijn in de gemeente.
    Voor aflevering van een duplicaat van een reisdocument (gewone procedure) betaalt een volwassene € 65,00 en een minderjarige € 35,00.
    Voor aflevering van een nieuw internationaal reispas voor Belgen en voor een reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen in geval van verlies, diefstal of beschadiging (normale procedure) dient een volwassene € 65,00 te betalen en een minderjarige € 35,00.
    De aanvrager dient zelf de aanvraagkosten te betalen bij dringende procedure met levering van het reisdocument in de gemeente, waarbij de kosten € 240,00 voor een volwassene en € 210,00 voor een minderjarige bedragen.
    De aanvrager dient zelf de aanvraagkosten van een reispas voor een volwassene en voor een minderjarige Belg te betalen bij de super dringende procedure, met afhaling van het reisdocument bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11 in 1000 Brussel, waarbij de kosten € 300,00 voor een volwassene en € 270,00 voor een minderjarige bedragen.
    De kosten voor aflevering van een internationaal reispas voor Belgen en voor een reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen, € 65,00 voor een volwassene en € 35,00 voor een minderjarige, dienen door de aanvrager betaald te worden in geval nieuwe documenten vereist zijn ten gevolge van een vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (bv. naam, voornaam, nationaliteit, …)
  • Art. 4: Bij een aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs zal de gemeente de vergoeding verbonden aan de aanvraag (die dient worden betaald aan de federale overheid) zelf betalen. Deze kosten bedragen de som van € 20,00 voor een rijbewijs en een voorlopig rijbewijs en € 16,00 voor een internationaal rijbewijs.
    De aanvrager dient zelf in te staan voor de te betalen vergoeding aan de federale overheid bij aanvraag van een rijbewijs bij vrijwillige omwisseling van een bankkaartmodel (meer dan 3 maanden vóór de administratieve einddatum van het rijbewijs), wijziging van categorieën wegens verval, diefstal, verlies, beschadiging of ten gevolge van een vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (bv. naam, voornaam, nationaliteit, …) of aanvraag duplicaat.

    De aanvrager dient zelf in te staan voor de te betalen vergoeding aan de federale overheid bij aanvraag van een voorlopig rijbewijs bij wijziging begeleider op voorlopig rijbewijs M36 of M12, wijziging van categorieën wegens verval, diefstal, verlies, beschadiging of ten gevolge van een vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (bv. naam, voornaam, nationaliteit, …) of aanvraag duplicaat.

    De aanvrager dient zelf in te staan voor de te betalen vergoeding aan de federale overheid bij aanvraag van een duplicaat internationaal rijbewijs wegens diefstal, verlies, beschadiging of ten gevolge van een vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (bv. naam, voornaam, nationaliteit, …).

Art. 2: Het coördinerende belastingreglement wordt als bijlage gevoegd.

Art. 3: Dit reglement is geldig vanaf 1 januari 2023.

Art. 4: Dit reglement wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website.