De voorzitter opent de zitting op 31/05/2021 om 20:35.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende:
- de Raad van Bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft
- de gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de Raad van Bestuur
In 2020 werden de aflossingen van de leningen van het AGB aan de gemeente kwijtgescholden (totaal € 127.734). Dit zorgde tijdelijk voor financiële ruimte bij het AGB (budgettair).
Deze kwijtschelding betekent in de algemene boekhouding een financiële opbrengst van € 127.734. Deze opbrengst resulteert uiteraard in meer winst.
De staat van opbrengsten en kosten 2020 geeft een resultaat van het boekjaar van € 78.047 weer.
2020 |
|
Werkingsopbrengsten |
€ 276.858 |
Werkingskosten |
€ 335.263 |
Financieel resultaat |
€ 136.452 |
Resultaat van het boekjaar vóór bestemming |
€ 78.047 |
Bekijken we de budgettaire financiële toestand van het AGB dan zien we dat de jaarrekening afsluit met een negatief resultaat op kasbasis van € -92.623 en een positieve autofinancieringsmarge van € 86.794.
2020 |
|
Exploitatiebudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ 86.794 € 313.657 € 400.451 |
Investeringsbudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ - 26.493 € 31.948 € 5.455 |
Andere |
€ - 127.734 |
Budgettair resultaat boekjaar |
€ - 67.434 |
Gecum.budg.resultaat vorig boekjaar |
€ - 25.190 |
Gecumuleerd budgettair resultaat |
€ - 92.623 |
|
2020 |
|
Financieel draagvlak A. exploitatie-ontvangsten B. exploitatie-uitgaven |
€ 86.794 € 400.451 € 313.657 |
Netto periodieke leningsuitgaven |
€ 0 |
Autofinancieringsmarge |
€ 86.794 |
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, balans en resultatenrekening 2020 van het AGB goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur dient de financieel directeur elk jaar te rapporteren aan de gemeenteraad / OCMW-raad over:
1° de vervulling van de opdrachten vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's;
Het rapport van de gemeente en het OCMW bevindt zich in bijlage.
De raad neemt kennis van het rapport, opgesteld door de financieel directeur, omtrent de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de visumplicht en het debiteurenbeheer boekjaar 2020.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de Beleids-en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
De voorgelegde jaarrekening 2020 betreft de eerste jaarrekening van de gemeente en het OCMW samen. De jaarrekening bevindt zich in bijlage. Juridisch blijven gemeente en OCMW 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
Het bestuur bezorgde het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen op voorhand aan ieder raadslid.
Het managementteam heeft gunstig advies gegeven;
De financiële toestand van het bestuur (gemeente + OCMW ) is als volgt:
budgettair resultaat | gemeente | OCMW | totaal |
I. Exploitatiesaldo | 3 551 740 | -562 536 | 2 989 204 |
a. Ontvangsten | 12 087 852 | 1 265 194 | 13 353 046 |
b. Uitgaven | 8 536 112 | 1 827 730 | 10 363 842 |
II. Investeringssaldo | -2 269 034 | 640 103 | -1 628 931 |
a. Ontvangsten | 52 647 | 677 000 | 729 647 |
b. Uitgaven | 2 321 681 | 36 897 | 2 358 578 |
III. Saldo expl.en inv. | 1 282 706 | 77 567 | 1 360 273 |
IV. Financieringssaldo | -37 706 | 0 | -37 706 |
a. Ontvangsten | 15 041 | 0 | 15 041 |
b. Uitgaven | 52 747 | 0 | 52 747 |
V. Budgettair res.vh boekj. | 1 244 999 | 77 567 | 1 322 566 |
VI. Res. Vorig jaar | 8 438 657 | 1 587 459 | 10 026 116 |
VII. Gecumuleerd resultaat | 9 683 656 | 1 665 026 | 11 348 683 |
In het OCMW is het exploitatiesaldo € -562.536. Sinds 2020 ontvangt het OCMW geen gemeentelijke bijdrage meer. Het investeringssaldo is € 640.103. Rekening houdend met het resultaat van het vorig jaar, zijnde € 1.587.459, is het resultaat van het boekjaar 2020 voor het OCMW € 1.665.026
Voor de gemeente en het OCMW samen is het resultaat van het boekjaar € 11.348.683.
financieringsmarge | gemeente | ocmw | totaal |
I. Exploitatiesaldo | 3 551 740 | -562 536 | 2 989 204 |
II. Netto periodieke aflossingen | 165 441 | 0 | 165 441 |
Autofinancieringsmarge | 3 386 299 | -562 536 | 2 823 763 |
De autofinancieringsmarge van het OCMW is negatief. Gezien er geen leningen zijn komt die overeen met het negatief exploitatiesaldo. Daar waar voorheen dit negatieve resultaat via de gemeentelijke bijdrage bijgeschroefd werd, is dit sinds 2020 niet meer het geval. De totale autofinancieringsmarge (gemeente en OCMW samen) bedraagt voor 2020 = € 2.823.763
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
De OCMW-rekening over het dienstjaar 2020 wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en de latere wijzigingen
Ministerieel besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen
De voorgelegde jaarrekening 2020 is de eerste jaarrekening van de gemeente én het OCMW samen. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW vast.
De jaarrekening is in bijlage gevoegd.
Er is een positief advies verstrekt vanuit het managementteam.
De financiële toestand 2020 van het bestuur is als volgt:
budgettair resultaat | gemeente | OCMW | totaal |
I. Exploitatiesaldo | 3 551 740 | -562 536 | 2 989 204 |
a. Ontvangsten | 12 087 852 | 1 265 194 | 13 353 046 |
b. Uitgaven | 8 536 112 | 1 827 730 | 10 363 842 |
II. Investeringssaldo | -2 269 034 | 640 103 | -1 628 931 |
a. Ontvangsten | 52 647 | 677 000 | 729 647 |
b. Uitgaven | 2 321 681 | 36 897 | 2 358 578 |
III. Saldo expl.en inv. | 1 282 706 | 77 567 | 1 360 273 |
IV. Financieringssaldo | -37 706 | 0 | -37 706 |
a. Ontvangsten | 15 041 | 0 | 15 041 |
b. Uitgaven | 52 747 | 0 | 52 747 |
V. Budgettair res.vh boekj. | 1 244 999 | 77 567 | 1 322 566 |
VI. Res. Vorig jaar | 8 438 657 | 1 587 459 | 10 026 116 |
VII. Gecumuleerd resultaat | 9 683 656 | 1 665 026 | 11 348 683 |
De gemeente sluit af met een exploitatiesaldo van € 3.551.740. Rekening houdend met het negatief exploitatieresultaat van het OCMW bekomen we een globale exploitatiewinst van €2.989.204.
Bij de investeringen noteren we bij de gemeente een negatief saldo van € -2.269.034 en bij het OCMW een positief saldo van € 640.103. Globaal bekomen we dus een investeringssaldo van € -1.628.931
Het globale financieringssaldo betreft het saldo van de gemeente - zijnde €-37.706 - gezien er in het OCMW geen leningen zijn.
Rekening houdend met de resultaten van 2019 in de gemeente (€8.438.657) en in het OCMW (€ 1.587.459) bekomen we een globaal gecumuleerd resultaat van € 11.348.683.
financieringsmarge | gemeente | ocmw | totaal |
I. Exploitatiesaldo | 3 551 740 | -562 536 | 2 989 204 |
II. Netto periodieke aflossingen | 165 441 | 0 | 165 441 |
Autofinancieringsmarge | 3 386 299 | -562 536 | 2 823 763 |
De negatieve autofinancieringsmarge in het OCMW (€ -562.536) wordt opgevangen door de positieve marge in de gemeente (€ 3.386.299). Globaal bekomen we een autofinancieringsmarge van €2.823.763.
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
De rekening 2020 gemeente en OCMW wordt goedgekeurd en overgemaakt aan de Vlaamse Regering ingevolge art.250 van het decreet lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing-stand van zaken is bezorgd aan alle raadsleden;
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing
Kennisname door college van burgemeester en schepenen/ast bureau van rapportering organisatiebeheersing
De algemeen directeur geeft toelichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur betreffende de organisatiebeheersing
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Kosteloze overdracht van wegenis Eekhoutstraat/06995 gebeurt naar aanleiding voor opname van deze gronden in het openbaar domein.
Volgend goed wordt overgenomen door de gemeente Ardooie van De Mandel:
Een oppervlakte grond groot, volgens kadaster zeven are eenenzeventig centiare (07a 71ca) en volgens meting acht are vijfenzeventigcentiare negentig vierkante decimeter (8a 75ca 90dm²), gelegen Eekhoutstraat, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als grond: sectie B - nummer 50/L/2 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van zeven are tweeëntwintig centiare (7a 22ca) en sectie B - nummer 50/K/2 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van negenenveertig centiare (49ca). Dit volgens het opmetingsplan met referentie WI 2002.2741.03, opgemaakt op 26 juni 2017 en voor het laatst gewijzigd op 2 maart 2021 door Anteagroup.
De ontwerpakte is opgemaakt door Dirk Van Buylaere, commissaris bij dienst vastgoedakten
De ontwerpakte kosteloze grondafstand wegenis in sociaal project De Mandel in Eekhoutstraat, opgemaakt door Dirk Van Buylaere, commissaris dienst vastgoedakten wordt goedgekeurd.
Hierbij wordt volgend goed kosteloos overgenomen door de gemeente Ardooie:
Een oppervlakte grond groot, volgens kadaster zeven are eenenzeventig centiare (07a 71ca) en volgens meting acht are vijfenzeventigcentiare negentig vierkante decimeter (8a 75ca 90dm²), gelegen Eekhoutstraat, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als grond: sectie B - nummer 50/L/2 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van zeven are tweeëntwintig centiare (7a 22ca) en sectie B - nummer 50/K/2 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van negenenveertig centiare (49ca). Dit volgens het opmetingsplan met referentie WI 2002.2741.03, opgemaakt op 26 juni 2017 en voor het laatst gewijzigd op 2 maart 2021 door Anteagroup.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “LEVEREN EN PLAATSEN VAN RAMEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOOL DE ZONNEBLOEM” werd een bestek met nr. OO-2117-G opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 88.429,75 excl. btw of € 107.000,00 incl. 21% btw ( Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
visum ok
Gunstig visum 2021/38 van Veroniek Seynaeve van 11 mei 2021
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2117-G en de raming voor de opdracht “LEVEREN EN PLAATSEN VAN RAMEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOOL DE ZONNEBLOEM”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 88.429,75 excl. btw of € 107.000,00 incl. 21% btw (Btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2021, op budgetcode 0800-01/2210107/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die sinds 1 juli 2003 ook van toepassing is op de openbare sector
Door de integratie tot één lokaal bestuur is het noodzakelijk om een nieuw, geïntegreerd, arbeidsreglement goed te keuren.
Het vorige arbeidsreglement diende worden geactualiseerd.
Gunstig advies van het bijzonder overlegcomité dd. 29 maart 2021.
Het arbeidsreglement van het gemeente-en OMCW-personeel zoals vastgesteld in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest
De gemeente per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2021 plaatsheeft in “HippoLoggia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem”
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 26 maart 2021 overgemaakt
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken
Art. 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers.
7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding uittreding/toetreding Deinze.
7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
De algemene vergadering vindt digitaal plaats op woensdag 16 juni 2021.
Agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 16/12/2020
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekening 2020
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16 juni 2021 met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 16/12/2020
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekening 2020
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 16 juni 2021 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16 juni 2021 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van de DVV Midwest
De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.
Per mail van 12 mei 2021 heeft DVV Midwest de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 29 juni 2021.
Volgende punten staan geagendeerd op de agenda van 29 juni 2021:
Art. 1 De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 29 juni 2021.
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 29 juni 2021 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 29 juni 2021 goedkeuren.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
Rudi Debusschere: Er is vacature opengesteld door de gemeente voor cafetaria-uitbater. Die persoon moet een superman zijn voor alle taken en verantwoordelijkheid die hij heeft en wordt betaald in salarisniveau D1-3. Dit is niet investeren in mensen. Er is meermaals personeel dat verdwijnt. Personeelsleden best opwaarderen.
Veroniek Buyck: Dit is zo vastgelegd in het organogram en goedgekeurd door de gemeenteraad. Organogram zou moeten worden aangepast. In verleden zijn de taken van cafetaria-uitbater nauwkeurig uitgevoerd in dezelfde weddeschaal. Het is een aangename, sociale job met divers takenpakket.
Kimara Goethals: In college staat vermeld dat er 77 panden staan op leegstand, in lijst zijn slechts 74 panden terug te vinden.
Dominiek Pillaert: Waarschijnlijk zijn drie panden van lijst geschrapt, zou ik moeten nazien.
Elien Rosseel: Betreffende brandpreventie in gebouwen, ik heb gelezen dat 66 noodverlichtingslampen zijn vervangen. Wordt dit niet jaarlijks gecontroleerd?
Karlos Callens: Moet onderzocht worden. Dit is normaal routinezaak.
Rudi Debusschere: Wat betreft lijst leegstand, heb ik bijlage ontvangen die is voorgelegd aan schepencollege.
Reglement inname openbaar domein bepaalt dat men minimaal 10 dagen op voorhand inname moet aanvragen. Wat met concrete vraag om openbaar domein in te nemen voor bv. leveren meubels, vaak weet men pas enkele dagen voordien wanneer men komt leveren. in Roeselare kan men 2 dagen op voorhand aanvraag doen. In huidig systeem kan men geen aanvraag meer doen als termijn korter is dan 10 dagen.
Krist Soenens: Dit wordt bekeken.
Veerle Dejaeghere: Heeft Ardooie deelgenomen aan "Maai mei niet'?
Kathleen Verhelle: Ardooie heeft deelgenomen.
De voorzitter sluit de zitting op 31/05/2021 om 21:25.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter