De voorzitter opent de zitting op 30/01/2023 om 20:01.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2022150338 inzake "Bouwen meergezinswoning (28 woonunits met 2 handelsruimten) met ondergrondse parking, na slopen bestaande winkelruimte met aanpalende gebouwen en bestaande infrastructuur" gelegen op de hoek Prinsendreef/Motestraat (kadastraal Afd. 1 sectie D nrs. 28S, 29S2, 29V2, 29W2, 29X2, 34B2, 34Y, 34Z), dient de rooilijn te worden gewijzigd.
Om het project te kunnen realiseren is met de aanvrager van de omgevingsvergunning overeengekomen dat bepaalde stroken grond langs de Motestraat en op de hoek met de Prinsendreef gewisseld worden tussen de aanvrager en de gemeente. Dit betekent dat er op deze plaatsen een nieuwe rooilijn ontworpen is volgens het bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Michaël Balcaen op 14 juli 2022.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 11 januari 2023. Er zijn geen bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnplan.
Op het rooilijnplan en het bijhorend grondoverdrachtsplan zijn de private gronden aangeduid die op te nemen zijn in het openbaar domein, de gemeentelijke gronden die over te dragen zijn naar het privaat domein en gemeentelijke gronden die over te dragen zijn naar het openbaar domein. De oppervlakte over te dragen naar openbaar domein betreft 331 m² en de oppervlakte over te dragen naar privaat betreft 157 m². De bestaande inrichting van de gemeenteweg blijft momenteel bestaan. De inrichting van het nieuwe en bestaande openbaar domein wordt later bepaald, bedoeling is verbreding van de Motestraat en het voetpad en aanleg langsparkings en de herinrichting van de hoek aan de Prinsendreef.
De grondoverdrachten gebeuren gebeuren onder de vorm van grondruilen.
De verbreding van de Motestraat en herinrichting van de hoek aan de Prinsendreef staat in voor het algemeen belang en zal de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid ten goede komen.
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan hoek Prinsendreef-Motestraat, opgemaakt door landmeter-expert Michaël Balcaen op 14 juli 2022, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt samen met het grondoverdrachtsplan integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: De private gronden aangeduid op het grondoverdrachtsplan, met een oppervlakte van 331 m², zullen kosteloos overgedragen worden aan de gemeente en zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Art. 3: Het openbaar domein aangeduid op het grondoverdrachtsplan, met een oppervlakte van 157 m², zal kosteloos overgedragen worden aan de aanvrager van de omgevingsvergunning en zal verdwijnen uit het openbaar domein.
Art. 4: Dit besluit van de gemeenteraad is niet van kracht:
Art. 5: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het lokaal klimaat en energiepact is ondertekend in de gemeenteraad van 6 september 2021. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Jaarlijks moet een inhoudelijke rapportering ingediend worden bij agentschap binnenlands bestuur na kennisname door de gemeenteraad.
De vorderingen van de doelstelling worden bijgehouden door de Vlaamse overheid via https://lokaalklimaatpact.be/
Uitgevoerde stappen opmaak klimaatplan:
Stappenplan voor 2023:
Toegekende subsidie:
2021 €30.557,59
2022 €31.186
uitgevoerde acties
premie hemelwaterinstallatie €500
kosten opmaak klimaatplan €18.198,40
tussenkomst KLE €2.061,26
energiezuinige verlichting sporthal €1.616,50
energiezuinige verlichting Hofland €801,20
oplaadpunten Hofland/Zonnebloem €14.686,69
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2023 om 21:19.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter