De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 20:40.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29/03/2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest.
De gemeenteraad is bevoegd om over deze aanvraag te beslissen.
Aanleiding
Op 10 maart 2022 heeft het bedrijf Mather BV, Roterijstraat 3, 8850 Ardooie, een aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest ingediend.
Het bedrijf heeft ruimtelijke ontwikkelingsbehoeften dewelke niet mogelijk zijn binnen het geldend planologisch kader.
De aanvraag is volledig verklaard op 15 maart 2022.
Het bedrijf situeert zich op het grondgebied Ardooie. De gemeenteraad dient te beslissen over deze aanvraag en dient zich uit te spreken over:
Op korte termijn wenst Mather BV perceel 771s optimaal in te richten als stallingsplaats voor aanhangwagens voor verkoop en verhuur zodat de aanhangwagens naast een centrale oprijstrook worden geparkeerd. Hiervoor moet de buffer die is opgenomen in het BPA worden verschoven in de oostelijke richting.
De gewenste uitbreiding op korte termijn, beslaat een oppervlakte van 4.784 m², waarvan 2.874 m² gelegen is in industriegebied conform het vigerende gewestplan (op het oostelijk aanpalende perceel).
In de nota staat verkeerdelijk dat de uitbreiding op korte termijn, voor het gedeelte op het zuidelijk gelegen perceel (paars op schets, 638 m²), palend aan de bestaande werkplaatsen, zich binnen de contour van het BPA bevindt. Dit betreft echter een uitbreiding buiten de contour van het BPA, in agrarisch gebied conform het gewestplan.
Op lange termijn wil Mather BV de percelen 1494a en 712c inrichten met een bijkomende werkplaats, een afdak voor het stockeren van materiaal in open lucht en met de nodige verhardingen om de circulatie op het terrein te optimaliseren.
De gewenste uitbreiding op lange termijn beslaat een oppervlakte van 2.185 m², gelegen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied van het gewestplan.
Voorafgaand
Over de aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest werden op 22 maart 2022 verschillende externe instanties om advies gevraagd.
Overzicht van de gevraagde adviezen:
Instelling of administratie |
Datum advies |
Aard advies |
|
Korte termijnbehoeftes |
Lange termijnbehoeftes | ||
Departement Omgeving |
28/04/2022 |
Ongunstig |
Ongunstig |
Provincie West-Vlaanderen Dienst Ruimtelijke Planning |
28/04/2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Voorwaardelijk gunstig |
Departement Landbouw & Visserij |
28/04/2022 |
Gunstig voor de uitbreidingsplannen op perceel 711s |
Ongunstig |
Agentschap Innoveren & Ondernemen |
20/04/2022 |
Gunstig |
Gunstig |
Agentschap Wegen en Verkeer |
01/04/2022 |
Gunstig |
Gunstig |
Provinciale Dienst Waterlopen |
07/04/2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Voorwaardelijk gunstig |
Advies gecoro
Voorwaardelijk gunstig voor de korte termijn behoeften met volgende voorwaarden:
Openbaar onderzoek
Er is een openbaar onderzoek georganiseerd van 30 maart 2022 tot en met 29 april2022. Er werd één bezwaar ingediend.
Historiek en planologie
Het huidig bedrijf is volgens het gewestplan Roeselare-Tielt van 17/12/1979 gelegen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied.
Het bedrijf is gelegen binnen de contouren van het sectoraal BPA zonevreemde bedrijven – deelplan 18 (M.B. 16/04/2003).
Het betreft een historisch gevestigd bedrijf. Het bedrijf beschikt nog over twee vestigingen (site d'Arta en site Ardecor) op grondgebied Ardooie die niet vergund zijn.
Op de site d'Arta is er voor het bedrijf Mather geen vergunningsgrond om zich daar te vestigen, gezien het PRUP d'Arta de zone bestemt voor specifieke regionale bedrijvigheid.
De site Ardecor heeft een bedrijfsoppervlakte van ca. 7.800m² en wordt gekenmerkt door haar ingesloten karakter. Eventuele uitbreidingsmogelijkheden zijn hier niet voor handen. De site bevindt zich wel in een zone voor ambachtelijke bedrijven volgens het gewestplan maar het stallen van allerhande trailers openlucht is niet vergund.
Het stallen van deze voertuigen lijkt strikt noodzakelijk voor de huidige bedrijfsvoering. Ook worden wederrechtelijk aanhangwagens gestald op een perceel langs de Roterijstraat recht tegenover het bedrijf en achteraan het bedrijf in het landschappelijk waardevol agrarisch gebied (zone die in voorliggende aanvraag voorzien is voor uitbreiding).
Planologische en ruimtelijke overwegingen
De opmaak van een RUP.
Art. 1. Er wordt gunstig advies verleend voor de bestendiging van het bedrijf Mather BV op de bestaande bedrijfssite.
Art. 2. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies verleend voor de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf op korte termijn onder volgende voorwaarden:
Art. 3. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies verleend voor de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf op lange termijn onder volgende voorwaarden:
Afdeling 4 (art. 4.4.24 tot en met 4.4.29) van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29/03/2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest.
De gemeenteraad is bevoegd om over deze aanvraag te beslissen.
Aanleiding
Op 28 maart 2022 heeft het bedrijf Govar Industriebouw BV, Izegemsestraat 33, 8850 Ardooie, een aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest ingediend.
Het bedrijf heeft ruimtelijke ontwikkelingsbehoeften dewelke niet mogelijk zijn binnen het geldend planologisch kader.
De aanvraag is volledig verklaard op 30 maart 2022.
Het bedrijf situeert zich op het grondgebied Ardooie. De gemeenteraad dient te beslissen over deze aanvraag en dient zich uit te spreken over:
Op korte termijn wenst GOVAR Industriebouw BV uit te breiden met twee werkplaatsen/loodsen van respectievelijk 2.494 m² en 2.040 m², aansluitend op het bestaande bedrijfsgebouw (productieruimten metaalbouw) en met aansluitende circulatiezones goed voor 3.628 m² verharding.
De loodsen sluiten aan op de bestaande bouwhoogte van 8m het huidige bedrijfsgebouw. De inplanting van de loodsen voorziet in een circulair productieproces en overlapt deels de bestaande verhardingen in bouwovertreding. Deze verharde zones worden bijgevolg grotendeels geïntegreerd binnen de uitbreiding (bebouwing en regularisatie) en waar mogelijk worden de uitgevoerde verhardingen verwijderd en als buffer aangelegd.
Op korte termijn wordt eveneens vooropgesteld de noodzakelijke stockageruimte te voorzien, aansluitend op de nieuwe bedrijfsgebouwen. Deze zone wordt - in functie van toegankelijkheid -op hetzelfde maaiveldniveau gerealiseerd als de huidige bedrijfssite, waardoor er een beperkte terreinnivellering (oppervlakte van ca.1.095 m²) van circa 1,5m ten opzichte van de beekvallei noodzakelijk is.
De stockageruimte wordt opgevat als een parkeerzone voor opleggers, waardoor de producten afgeschermd van weersinvloeden geparkeerd kunnen worden in afwachting van het transport.
Gekoppeld aan de korte termijn worden de bestaande verhardingen grotendeels gesupprimeerd ten gevolge van de gewenste bebouwing. Een aandeel van de verhardingen wordt volledig verwijderd om volwaardige groenbuffers te realiseren en een klein aandeel wordt geregulariseerd ten behoeve van circulatie rondom de bedrijfsgebouwen.
Ten aanzien van het aanpalende landschappelijke waardevol gebied wordt een ruime groenbuffer gerealiseerd die de verbinding maakt tussen beide maaiveldniveaus. Deze buffer heeft een minimale breedte van 10m en gaat over tot een groenzone van bijna 24m ten aanzien van het achterliggende agrarisch gebied.
Bij de inrichting van de stockagezone met aangrenzende groenbuffer wordt geopteerd om de bestaande private gracht te herprofileren en te integreren in de nieuwe groenzone in open bedding. Deze ingreep maakt onderdeel uit van het waterbeheer en wordt nader toegelicht bij de flankerende maatregelen bij de discipline water.
Binnen de korte termijn is er ook een uitbreiding voorzien van de bestaande personeelsparking. Deze zone situeert zich echter volledig binnen het sectoraal BPA, waardoor er geen planologische wijzigingen noodzakelijk zijn in functie van deze omgevingsvergunningsaanvraag.
Er is geen lange termijn behoefte.
Voorafgaand
Over de aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest werden op 30 maart 2022 verschillende externe instanties om advies gevraagd.
Overzicht van de gevraagde adviezen:
Instelling of administratie |
Datum advies |
Aard advies |
Korte termijnbehoeftes |
||
Departement Omgeving |
04/05/2022 |
Ongunstig |
Provincie West-Vlaanderen Dienst Ruimtelijke Planning |
05/05/2022 |
Ongunstig |
Departement Landbouw & Visserij |
28/04/2022 |
Ongunstig |
Agentschap Innoveren & Ondernemen |
22/04/2022 |
Geen advies |
Provinciale Dienst Waterlopen |
05/05/2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Openbaar onderzoek
Er is een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 april 2022 tot 6 mei 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
Advies gecoro
Historiek en planologie
Het huidig bedrijf is volgens het gewestplan Roeselare-Tielt van 17/12/1979 gelegen in agrarisch gebied.
Het bedrijf is gelegen binnen de contouren van het sectoraal BPA zonevreemde bedrijven – deelplan 9 (M.B. 16/04/2003).
Het betreft een historisch gevestigd en hoofdzakelijk vergund bedrijf.
Planologische & ruimtelijke overwegingen
De opmaak van een RUP.
Art. 1. Er wordt een positief planologisch attest afgeleverd voor de:
Art. 2. Ingevolge artikel 4.4.26 VCRO zal binnen het jaar na afgifte van het planologisch attest een voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt worden.
Art. 3. Het positief planologisch attest wordt samen met dit besluit van de gemeenteraad afgeleverd aan:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing-stand van zaken is ter kennis gegeven via e-notulen.
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing.
Kennisname door college van burgemeester en schepenen/ast bureau van rapportering organisatiebeheersing.
De algemeen directeur geeft toelichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur betreffende de organisatiebeheersing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico’s.
Het rapporteringsverslag vindt u in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur betreffende de thesaurie, het debiteurenbeheer, de liquiditeitsprognose en het visum over het boekjaar 2021
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus.
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
De jaarrekening 2021 van de gemeente en het ocmw bevindt zich in bijlage. Juridisch blijven gemeente en OCMW 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
Het bestuur bezorgde het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen op voorhand aan ieder raadslid.
Het managementteam heeft gunstig advies gegeven;
De financiële toestand van het bestuur (gemeente + OCMW ) is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar is de som van het exploitatiesaldo, het investeringssaldo en het financieringssaldo. Rekening houdend met de reserves van de voorgaande jaren bekomen we het beschikbaar budgettair resultaat. Dit ziet er voor 2021 als volgt uit:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 3.372.465 | € -564.891 | € 2.807.574 |
investeringssaldo | €-2.747.607 | € -36.290 | € -2.783.897 |
financieringssaldo | € -44.236 | € 0 | € -44.236 |
resultaat vorig jaar | € 9.683.656 | € 1.665.026 | € 11.348.683 |
besch.budg.resultaat | € 10.264.278 | € 1.063.845 | € 11.328.123 |
De gemeente en het OCMW hebben in het verleden heel wat reserves verzameld nl. totaal € 11.348.683.
De autofinancieringsmarge is hetgeen we overhouden van het exploitatiesaldo na het betalen van de aflossingen van de leningen:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 3.372.465 | € -564.891 | € 2.807.574 |
aflossingen | € 44.236 | € 0 | € 44.236 |
autofinancieringsmarge | € 3.328.229 | € -564.891 | € 2.763.338 |
Bekijken we de staat van opbrengsten en kosten:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
kosten | € 11.216.630 | € 2.205.715 | € 13.422.344 |
opbrengsten | € 12.689.616 | € 1.277.529 | € 13.967.145 |
overschot of tekort van het boekjaar | € 1.472.986 | € -928.186 | € 544.800 |
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
Art.1 De jaarrekening 2021 (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Art.2 De jaarrekening 2021 (deel ocmw) bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage. Deze goedkeuring stelt de jaarrekening in zijn geheel definitief vast.
Art.3 De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Art.4 Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende:
- de Raad van Bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft
- de gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de Raad van Bestuur
Daar waar we in 2020 een kwijtschelding kregen van de schuldaflossingen naar de gemeente, kreeg het AGB in 2021 een coronatoelage ter compensatie van het coronaverlies. Deze toelage (van € 130.000) is vrijgesteld in de vennootschapsbelasting.
De extra ontvangst van € 130.000 zorgde ervoor dat we een overschot van het boekjaar 2021 van € 20.350 hebben. De staat van opbrengsten en kosten is als volgt:
|
2021 |
Kosten |
€ 382.590 |
Opbrengsten |
€ 402.940 |
Overschot van het boekjaar |
€ 20.350 |
|
Gezien de toelage niet in rekening wordt genomen voor het bepalen van het fiscaal resultaat dienen er geen belastingen betaald te worden gezien er zo een fiscaal verlies werd gecreëerd. Wel is het zo dat de winst verplicht dient uitgekeerd te worden aan de gemeente via een dividend (€ 20.350)
Bekijken we de budgettaire financiële toestand van het AGB dan zien we dat de jaarrekening afsluit met een negatief resultaat
van het boekjaar van € - 24.646. We dragen echter een negatief resultaat van € 92.623 mee van het vorig boekjaar waardoor het resultaat op kasbasis negatief is en € -117.270 bedraagt. Er is ook een negatieve autofinancieringsmarge van € -18.760
|
2021 |
Exploitatiebudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ 108.975 € 301.595 € 410.570 |
Investeringsbudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ - 5.887 € 5.887 € 0 |
Andere |
€ - 127.734 |
Budgettair resultaat boekjaar |
€ - 24.646 |
Gecum.budg.resultaat vorig boekjaar |
€ - 92.623 |
Gecumuleerd budgettair resultaat |
€ - 117.270 |
|
2021 |
Financieel draagvlak A. exploitatie-ontvangsten B. exploitatie-uitgaven |
€ 108.975 € 410.570 € 301.595 |
Netto periodieke leningsuitgaven |
€ 127.734 |
Autofinancieringsmarge |
€ -18.760 |
Voor het AGB is de leningslast té hoog om dit te kunnen voldoen met het saldo exploitatie.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, balans en resultatenrekening 2021 van het AGB goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 € niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aanleg van vlonderpad in De Waterbek” werd een bestek met nr. OO-2212-G opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 82.644,63 € excl. btw of 100.000,00 € incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een subsidie is aangevraagd via herstelfonds en toegekend voor bedrag van € 49.994,55.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2212-G en de raming voor de opdracht “Aanleg van vlonderpad in De Waterbek”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 82.644,63 € excl. btw of 100.000,00 € incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2022, op budgetcode 0319-02/2200207/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 21:40.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter