De voorzitter opent de zitting op 27/01/2025 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 november 2024 betreffende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 7
De meerjarenplanaanpassing 7 van de gemeente en het OCMW is goedgekeurd door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.
Kennisname van goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing van de gemeente en het OCMW door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het budget 2025 voor de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke werd nog aangepast. In bijlage het aangepaste budget 2025.
Het budget 2025 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke past binnen het meerjarenplan.
De gemeentelijke bijdrage voor 2025 is vastgesteld op € 4.291,72 (totale exploitatietoelage bedraagt € 17.166,89).
Neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024116035 (2024/155) inzake "Bouwen van een meergezinswoning met 28 appartementen en één handelsruimte na slopen van bestaande bebouwing en ontwerp rooilijnplan 'Hoek Prinsendreef-Motestraat'" gelegen op de hoek Prinsendreef/Motestraat (kadastraal Afd. 1 sectie D nrs. 28S, 29S2, 29V2, 29W2, 29X2, 34B2, 34Y, 34Z), dient de rooilijn te worden gewijzigd.
Om het project te kunnen realiseren is met de aanvrager van de omgevingsvergunning overeengekomen dat bepaalde stroken grond langs de Motestraat en op de hoek met de Prinsendreef gewisseld worden tussen de aanvrager en de gemeente. Dit betekent dat er op deze plaatsen een nieuwe rooilijn ontworpen is volgens het bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Michaël Balcaen op 16 juli 2024.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 21 januari 2025. Er zijn (geen) bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnplan.
Op het rooilijnplan en het bijhorend grondoverdrachtsplan zijn de private gronden aangeduid die op te nemen zijn in het openbaar domein, de gemeentelijke gronden die over te dragen zijn naar het privaat domein en gemeentelijke gronden die over te dragen zijn naar het openbaar domein. De oppervlakte over te dragen naar het openbaar domein betreft 331 m² en de oppervlakte over te dragen naar privaat betreft 157 m². De bestaande inrichting van de gemeenteweg blijft momenteel bestaan. De inrichting van het nieuwe en bestaande openbaar domein wordt later bepaald, bedoeling is verbreding van de Motestraat en het voetpad en aanleg parkings en de herinrichting van de hoek aan de Prinsendreef.
De grondoverdrachten gebeuren gebeuren onder de vorm van grondruilen.
De verbreding van de Motestraat en herinrichting van de hoek aan de Prinsendreef staat in voor het algemeen belang en zal de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid ten goede komen.
Nihil
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan hoek Prinsendreef-Motestraat, opgemaakt door landmeter-expert Michaël Balcaen op 14 juli 2024, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt samen met het grondoverdrachtsplan integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: De private gronden aangeduid op het grondoverdrachtsplan, met een oppervlakte van 331 m², zullen kosteloos overgedragen worden aan de gemeente en zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Art. 3: Het openbaar domein aangeduid op het grondoverdrachtsplan, met een oppervlakte van 157 m², zal kosteloos overgedragen worden aan de aanvrager van de omgevingsvergunning en zal verdwijnen uit het openbaar domein.
Art. 4: Dit besluit van de gemeenteraad is niet van kracht:
Art. 5: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.41, 11°
Bestuursdecreet van 7 december 2018
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Aanvraag door "Danneels Development", "Bouwkantoor Danneels", "Terra" en "Hyboma" voor kosteloze grondovername heeft betrekking op de verkaveling gelegen te Ardooie in de Vuurweg en de Engelendreef.
Volgende percelen, dienstig voor wegenis en groenzone worden kosteloos overgenomen:
GEMEENTE ARDOOIE, eerste afdeling
nieuw openbaar domein 1: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 544A P0000, 547A P0000, 626A P0000 en 627A P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215V5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 68a 00ca, zoals aangeduid in donkergele kleur op het metingsplan
nieuw openbaar domein 2: onderverdeeld in 3 zones, als volgt, met een totale oppervlakte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 66a 29ca, zoals aangeduid in donkergroene kleur op het metingsplan:
° zone 1: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 549 P0000 en 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215W5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 36a 72ca;
° zone 2: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 628B P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215X5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 27a 42ca;
° zone 3: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 628B P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215Y5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 02a 15ca.
lot A: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215AP0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 5a 11ca, zoals aangeduid in roze kleur op het metingsplan;
* lot B: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215BP0000, met een grootte volgens verkavelingsplan en huidig kadaster van 2a 23ca, zoals aangeduid in roze kleur op het metingsplan;
* lot C: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 625A P0000 en 626A P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215CP0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 0a 22ca, zoals aangeduid in blauwe kleur op het metingsplan
Het overnameplan (zie bijlage) is opgesteld door landmeterskantoor Bart Van Hee op 23 oktober 2019.
In de zitting van 19 november 2018 heeft het College van burgemeester en schepenen de verkaveling goedgekeurd. De gemeenteraad heeft de wegenis goedgekeurd in zitting van 3 september 2018.
De overdracht gebeurt om openbaar nut, en meer in het bijzonder inlijving van de wegenis en groenzone bij het openbaar domein Ardooie.
Notaris Brecht Reyntjens heeft de ontwerpakte van de kosteloze grondafstand opgemaakt.
Nihil
Art.1: De gemeenteraad keurt de ontwerpakte (referte 00-01-6206/02-MM) voor de kosteloze grondovername van de wegenis en groenzone, ter inlijving van deze goederen in het openbaar domein, goed.
Art.2: Het overnameplan is opgesteld door landmeterskantoor Bart Van Hee op 23 oktober 2019.
Art.3: De aanvraag heeft betrekking op volgende terreinen:
GEMEENTE ARDOOIE, eerste afdeling
nieuw openbaar domein 1: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 544A P0000, 547A P0000, 626A P0000 en 627A P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215V5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 68a 00ca, zoals aangeduid in donkergele kleur op het metingsplan
nieuw openbaar domein 2: onderverdeeld in 3 zones, als volgt, met een totale oppervlakte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 66a 29ca, zoals aangeduid in donkergroene kleur op het metingsplan:
° zone 1: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 549 P0000 en 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215W5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 36a 72ca;
° zone 2: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 628B P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215X5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 27a 42ca;
° zone 3: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 628B P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215Y5P0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 02a 15ca.
lot A: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215AP0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 5a 11ca, zoals aangeduid in roze kleur op het metingsplan;
* lot B: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummer 550 P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215BP0000, met een grootte volgens verkavelingsplan en huidig kadaster van 2a 23ca, zoals aangeduid in roze kleur op het metingsplan;
* lot C: een perceel grond, kadastraal gekend in de sectie A, volgens verkavelingsakte deel van nummers 625A P0000 en 626A P0000, en volgens huidig kadaster nummer 1215CP0000, met een grootte volgens verkavelingsakte en huidig kadaster van 0a 22ca, zoals aangeduid in blauwe kleur op het metingsplan
Art.4: De aanwerving gebeurt door de gemeente voor openbaar nut.
Art.5: Notaris Brecht Reyntens zal de authentieke akte verlijden.
Art.6: Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengen zijn ten laste van de afstanddoener.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inz. art. 1.3.3. en 1.3.4.;
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, gewijzigd op 05 juni 2009;
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
De gemeente Ardooie telt minder dan 10.000 inwoners en de commissie moet aldus samengesteld zijn uit minimum 7 en maximum 9 leden, de voorzitter inbegrepen.
De gemeenteraad dient de vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen aan te duiden.
¼ van de deel uitmakende leden moet deskundig zijn inzake ruimtelijke ordening waaronder de voorzitter.
De voorzitter en de secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad moet minimum drie verschillende maatschappelijke geledingen aanduiden waarvan voor elke maatschappelijke geleding één vertegenwoordiger kan zetelen in de commissie.
De leden van de gemeenteraad of schepencollege kunnen geen lid zijn van de commissie.
De commissie is een orgaan waarin de maatschappelijke verwevenheid moet aanwezig zijn.
De diverse maatschappelijke activiteiten moeten tegen elkaar worden afgewogen.
De gemeente Ardooie is gelegen in het buitengebied waardoor de landbouw een belangrijke factor uitmaakt van het grondgebied.
De landbouworganisaties zijn significant aanwezig in de gemeente.
De gemeente wordt eveneens gekenmerkt door enkele grote bedrijven waaronder de diepvriesgroentesector zodat het aangewezen een vertegenwoordiger van de grootindustrie te voorzien gezien deze bedrijven voortdurend in expansie zijn wat zich uit in het verleden door de opmaak van verschillende bedrijven BPA’s/RUP ’s.
De werknemersorganisaties maken deel uit van één van de grootste maatschappelijke geledingen en bijgevolg is het dan ook noodzakelijk is dat deze organisatie wordt vertegenwoordigd in de commissie.
De gemeente Ardooie telt verschillende kleine zelfstandigen vertegenwoordigd door de gemeentelijke ondernemingsraad en middenstandsorganisaties.
De gemeente Ardooie beschikt over een natuurgebied met name ’t Veld, daarom opteert gemeente dan ook om natuurverenigingen als maatschappelijke geleding aan te duiden om de zetelen in de commissie.
Dit punt wordt verdaagd.
Ministeriële omzendbrief van de minister van Binnenlandse Zaken, mevr. Annelies Verlinden van 13 november 2023 betreffende de impact van de gemeenteraadsverkiezingen op de samenstelling van de organen van de hulpverleningszones en de werking van de hulpverleningszones.
Ministeriële omzendbrief van de minister van Binnenlandse Zaken, mevr. Annelies Verlinden van 27 oktober 2022 – Impact van de fusies van gemeenten op de hulpverleningszones – instructies en stappenplan.
De gemeenteraadsverkiezingen hebben een impact op de hulpverleningszones en haar organen.
Moeten opnieuw samengesteld/aangeduid worden:
• de zoneraad;
• het zonecollege;
• de voorzitter van de zoneraad en het zonecollege
Artikel 28 van de WCV bepaalt dat het mandaat van de leden van de zoneraad aanvangt de eerste werkdag van de derde maand, volgend op de datum van het aantreden van de verkozen gemeenteraadsleden na een volledige vernieuwing, tenzij zij (zoals in Zone Midwest) rechtsgeldig vroeger bijeengeroepen zijn of ten laatste de eerste dag van de derde maand volgend op de maand waarin de uitslag van hun verkiezing definitief is geworden.
Artikel 28 van de WCV bepaalt dat de actuele zoneraadsleden aanblijven tot de installatie van de nieuwe zoneraad, ook als zij geen burgemeester meer zijn (cf. omzendbrief).
Het lid van de zoneraad dat ontslag neemt, blijft zijn/haar mandaat uitoefenen tot zijn/haar vervanger is beëdigd.
De zoneraad zal samengesteld zijn, enerzijds, uit de burgemeesters van de gemeenten waar de uitslag van de verkiezingen niet betwist wordt en dus definitief geworden is en, anderzijds, uit de persoon die de bevoegdheden uitoefent van de burgemeester in de gemeente waar de uitslag van de verkiezingen betwist wordt. Zodra de uitslag van de verkiezingen in deze gemeente definitief geworden is, is het de (nieuwe) benoemde burgemeester die in de zoneraad zal zetelen. In dat geval moet het college opnieuw samengesteld worden.
Op de installatievergadering van de nieuw samengestelde zoneraad wordt overgegaan tot het verkiezen van de leden van het nieuwe zonecollege (art. 55 en 57 van de Wet Civiele Veiligheid van 15 mei 2007).
Het verkiezen van de leden van het college kan plaatsvinden in openbare zitting en moet gebeuren bij volstrekte meerderheid van de stemmen.
Het mandaat van de oude leden van het college loopt af de dag na de verkiezing van de nieuwe leden (art. 57, voorlaatste lid van de Wet Civiele Veiligheid van 15 mei 2007). Pas minimaal een dag na de vergadering van de raad waarop de leden van het college worden gekozen, kan er dus een collegevergadering plaatshebben in de nieuwe samenstelling.
Op deze eerste vergadering van het nieuw samengestelde college, wordt dan de nieuwe voorzitter aangewezen (art. 57, derde lid van de WCV).
Zolang de nieuwe voorzitter niet is aangewezen, blijft de oude voorzitter zijn mandaat uitoefenen.
Pas hierna kan een nieuwe raadsvergadering plaatsvinden.
Op basis van de bovenstaande bepalingen in de WCV wordt de volgende kalender voorgesteld.
• Samenroepen door het zonecollege in haar zitting van december 2024 van de zoneraad voor de installatievergadering.
• Installatievergadering zoneraad: voorzien in januari 2025 met aanwijzing van leden van het college en vraag naar kandidatuurstelling voorzitter (kandidatuurstelling in te dienen bij de secretaris tegen de installatievergadering van het zonecollege).
• Installatievergadering zonecollege: voorzien in januari 2025 met verkiezing/aanwijzing van een voorzitter en ondervoorzitter als eerste agendapunt.
• Aansluitend is er een vergadering van de zoneraad.
De gemeenteraad neemt kennis van
Actuele zoneraadsleden
De actuele zoneraadsleden blijven aan tot de installatie van de nieuw samengestelde zoneraad, ook als zij geen burgemeester meer zijn. Dit zijn:
Nieuw samengestelde zoneraad
Aan het zonecollege wordt voorgesteld om in haar zitting van dinsdag 17 december 2024 de nieuw samengestelde zoneraad samen te roepen voor de installatievergadering op een nog te bepalen datum in januari 2025.
Op deze vergadering van de nieuw samengestelde zoneraad worden normaal gezien uitgenodigd:
Nieuw samengesteld zonecollege
Op de installatievergadering van de nieuwe samengestelde zoneraad worden de leden van het nieuw samengestelde college aangewezen. Hierna loopt het mandaat af van de leden van het oude zonecollege.
De datum van de eerste vergadering van het nieuw samengestelde zonecollege moet nog worden bepaald.
Voorzitter en ondervoorzitter / toekennen mandaten
Op deze eerste vergadering van het nieuw samengestelde zonecollege wordt als eerste punt de aanwijzing van een voorzitter en ondervoorzitter en het toekennen van een aantal mandaten geagendeerd waarna de gewone agenda kan worden afgewerkt. Aansluitend op deze vergadering is er een vergadering van de zoneraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.432, alinea 3
Statuten I.V.I.O., inz. art.27 hetgeen het volgende bepaalt: "De vertegenwoordigers-gemeenten dienen door de gemeenteraad aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente.”
De gemeente Ardooie is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam milieubeheer voor Izegem en Ommeland (I.V.I.O.)
De gemeente dient een vertegenwoordiger en eventueel plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen aan te duiden voor de legislatuur 2025-2030.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Patrick Lecointre, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie om deel te nemen aan de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van I.V.I.O. tijdens de legislatuur 2025-2030.
Art. 2. Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 15.2. van de statuten van I.V.I.O. luidend als volgt:
Elke gemeente-deelnemer draagt één (1) bestuurder voor.
Per bestuurder wordt een aantal stemmen toegekend op basis van het aantal inwoners van de gemeente die de bestuurder vertegenwoordigt. Het aantal inwoners wordt bepaald op 1 januari voorafgaand aan het tijdstip van de gemeenteraadsverkiezingen.
1 (een) stem voor bestuurders van een gemeente tot en met 10.000 inwoners.
2 (twee) stemmen voor bestuurders van een gemeente met meer dan 10.000 en maximaal 20.000 inwoners;
3 (drie) stemmen voor bestuurders van een gemeente met meer dan 20.000 inwoners.
Statuten van I.V.I.O., inz. artikel 16 dat het volgende bepaalt:
“De bestuurders worden benoemd voor een termijn van zes jaar.
Hun opdracht eindigt bij de sluiting van de algemene vergadering of van de Raad van Bestuur die in hun vervanging voorziet.
De opdracht van de bestuurders benoemd op voordracht van de deelnemers-gemeenten eindigt van rechtswege:
a) op de algemene vergadering die volgt op de volledige vernieuwing van de gemeenteraden.
b) van zodra ze geen deel meer uitmaken van de gemeenteraad of geen burgemeester meer zijn, tenzij voorgedragen als deskundige buiten de raad conform artikel 15 punt 4” (Art. 15.4 Indien een gemeenteraad een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar van wie de deskundigheid aangaande het doel van de Vereniging manifest aantoonbaar is, wordt dergelijke voordracht uitdrukkelijk gemotiveerd.)
Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan en dat de samenstelling en voordrachtregeling van de Raad van Bestuur verder statutair wordt geregeld, met precieze aanduiding van het aantal leden.
Op de eerstvolgende buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 wordt de nieuwe Raad van Bestuur van I.V.I.O. verkozen.
I.V.I.O. heeft op 10 december 2024 een schrijven gestuurd houdende het aanduiden van een lid van de Raad van Bestuur bij I.V.I.O.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden
Art. 1 Mevrouw Kathleen Verhelle .wonende Ardooie, Kleine Boterweg 2, voor te dragen als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
Art. 2 Eensluidend afschrift van onderhavig besluit in tweevoud over te maken aan: I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van de WVI, inz. art.12
De gemeente Ardooie is vennoot van de dienstverlenende vereniging WVI en beschikt over 7.218 aandelen.
Artikel 12 bepaalt dat gemeenten bijkomende afgevaardigden kunnen aanduiden per volledige schijf van 20% van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van alle deelnemers-gemeenten, en haar kapitaalinbreng in verhouding tot het totale maatschappelijk kapitaal van de vereniging. Uit de tabel in bijlage blijkt dat geen enkele gemeente aan deze voorwaarden voldoet. Bijgevolg beschikt iedere gemeente over één vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Deze moet raadslid, schepen of burgemeester zijn.
Een vertegenwoordiger en eventueel een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de WVI dient worden aangeduid voor de nieuwe legislatuur.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1: Krist Soenens wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de WVI.
Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de WVI.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten WVI, inz. art.20 en volgende
De raad van bestuur is samengesteld uit 15 leden. Maximaal twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Ze worden bij geheime stemming benoemd door de algemene vergadering.
De vijftien mandaten worden verdeeld onder de deelnemers op voordracht van de houders van aandelen A.
Voor de regio Roeselare-Tielt worden vijf mandaten van bestuurder toegekend
• “regio Roeselare-Tielt”, bestaande uit volgende gemeenten: Ardooie, Dentergem, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Staden, Tielt, Waregem, Wielsbeke en Wingene.
Dit gebeurt als volgt:
• binnen iedere regio, één mandaat op voordracht van iedere gemeente met meer dan 16.000 aandelen
• binnen iedere regio, twee mandaten op voordracht van gemeenten uit de groep met 8.001 t.e.m. 16.000 aandelen, op voorwaarde dat er minstens twee gemeenten in deze groep aanwezig zijn. Indien er maar één gemeente in deze groep aanwezig is, is er maar één mandaat op voordracht van de gemeente.
• binnen iedere regio, één mandaat op voordracht van een gemeente uit de groep met 8.000 of minder aandelen
Dit punt wordt niet behandeld.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
De gemeente Ardooie is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente Ardooie werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem.
De documentatiestukken werden zowel per mail als elektronisch overgemaakt en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, gelden ook voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Kathleen Verhelle, Kleine Boterweg 2, 8850 Ardooie aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
Het moet om onafhankelijke bestuurders gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd
De gemeente Ardooie is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West
De gemeente Ardooie werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem
De documentatiestukken werden zowel per mail als elektronisch overgemaakt en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West
Volgens artikel 18 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius West onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan
De gemeente Ardooie is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Mandel
Volgens artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC)
Volgens artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen/benoemingen’.
Art. 2: Mevrouw Véronique Buyck, Kapellestraat 68, 8851 Koolskamp voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 3: Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 4: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Art. 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De statuten van de DVV Midwest; goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 26 juni 2018 en de algemene vergadering in zitting van 18 december 2018
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking en het Decreet Lokaal Bestuur. Door de goedkeuring van het decreet lokaal bestuur, dienden de statuten aangepast te worden (goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 26 juni 2018 en de algemene vergadering in zitting van 18 december 2018).
In navolging van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024, worden de bestuursorganen opnieuw samengesteld. Conform artikel 26 van de statuten en artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur, zijn alle mandatarissen van rechtswege ontslagnemend bij het verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In dat geval wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, op voorwaarde dat de raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, al in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
Per mail dd. 5 december 2024 werden de partners van de DVV Midwest gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering (effectief en plaatsvervanger), een vertegenwoordiger voor de raad van bestuur, en desgevallend een lid met raadgevende stem voor te dragen. De eerste zitting van de algemene vergadering met de nieuwe vertegenwoordigers wordt gepland op dinsdag 25 februari 2025 om 18u00.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden
Art. 1: De gemeenteraad vaardigt de heer Krist Soenens af om bestuur Ardooie effectief te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Art. 2: De gemeenteraad vaardigt mevrouw Linda Devisch af om bestuur Ardooie als plaatsvervanger te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Art. 3: De gemeenteraad draagt mevrouw Véronique Buyck voor om bestuur Ardooie te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Art. 4: De gemeenteraad draagt mevrouw Kimara Goethals voor als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest. (5 stemmen voor Kimara Goethals, 1 stem voor Vincent Vanhecke en 14 onthoudingen)
Art. 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan DVV Midwest, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare of op dvv-midwest@midwest.be .
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten woonmaatschappij Thuiswest
De gemeente Ardooie is vennoot bij de woonmaatschappij Thuiswest.
Een vertegenwoordiging en eventueel een plaatsvervanger dient worden aangeduid voor de (buiten)algemene vergaderingen.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1: Mevrouw Linda Devisch wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de woonmaatschappij Thuiswest.
Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan woonmaatschappij Thuiswest.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Met mailbericht dd. 2 december 2024 vraagt de woonmaatschappij Thuiswest om de huidige vertegenwoordiger(s) te bevestigen, of om nieuwe vertegenwoordiger(s) aan te stellen voor de Toewijzingsraad van woonmaatschappij ‘Thuiswest’ binnen het (deel)werkingsgebied Midwest-West.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen.
Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad,
beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden
wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Voorstel
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Caroline Debels voorgedragen om de gemeente Ardooie te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Brenda Bauwen wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Mevr. Caroline De Bels wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Ardooie te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Midwest-West.
Art. 2: Mevr. Brenda Bauwen wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Ardooie te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Midwest West.
Art. 3: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de woonmaatschappij Thuiswest.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten woonmaatschappij Thusiwest
De gemeente Ardooie is vennoot bij de sociale bouwmaatschappij De Mandel.
Per brief van 25 oktober 2024 heeft Thuiswest laten weten dat voor de gemeente Ardooie één mandaat is voorbehouden in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij.
Overeenkomstig art.15§3 van de statuten, dient elke voordrager van een bestuursmandaat evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij de kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat (omwille van de genderdiversiteitsvoorwaarde waarbij ten hoogste 2/3 van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht mogen zijn).
De leden van het bestuursorgaan, worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Volgende kandidaten worden voorgedragen voor bestuursmandaat binnen woonmaatschappij Thuiswest:
1. Terry Callens
2. Sibylle Vanhaverbeke
Deze beslissing wordt meegedeeld aan de woonmaatschappij Thuiswest.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gecoördineerde statuten van De Watergroep
Huishoudelijk reglement voor de aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
De gemeente Ardooie is vennoot van De Watergroep.
De gemeente Ardooie heeft recht op volgende mandaten binnen De Watergroep:
Per mail van 4 december 2024 is gevraagd de nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor 20 februari 2025.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Volgende personen worden aangesteld:
De heer Ward Callewaert als effectieve vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
De heer Gino Deceuninck als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Linda Devisch als plaatsvervanger in de algemene vergadering van De Watergroep
Deze beslissing wordt meegedeeld aan De Watergroep
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 395, §1, derde lid
Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2020 over de verlenging van de huidige scholengemeenschap G8 voor de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2026 in de vorm van een interlokale vereniging
Overeenkomst voor de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8, artikel 4, §2 (conform de modelovereenkomst van OVSG: 'Door elke gemeenteraad wordt een lid van het schepencollege afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.' )
Gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023 tot aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het beheerscomité van de scholengemeenschap G8
De interlokale vereniging Scholengemeenschap G8 beschikt over een beheerscomité dat samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer. Dit beheerscomité overlegt over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd.
Een nieuwe legislatuur is gestart voor de periode 2025-2030 met een nieuwe samenstelling van het gemeentebestuur.
De samenstelling van het huidige beheerscomité van de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8 is niet meer in overeenstemming met dit nieuw samengesteld gemeentebestuur en moet bijgevolg worden herbekeken.
Door de nieuwe samenstelling van het gemeentebestuur moeten de mandaten van afgevaardigde en plaatsvervanger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8 worden vernieuwd.
Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer.
De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.
Het gemeentebestuur wenst opnieuw een lid van het schepencollege af te vaardigen als effectief lid.
Het gemeentebestuur wenst opnieuw een lid van het schepencollege aan te duiden als plaatsvervanger.
Volgende personen worden voorgedragen:
Vertegenwoordiger: met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 onthouden.
Art. 1: De heer Hein Defour, schepen onderwijs, wordt aangeduid als afgevaardigde in het beheerscomité van de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8 voor de legislatuur 2025-2030.
Art. 2: De heer Patrick Lecointre wordt aangeduid als plaatsvervanger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8 voor de legislatuur 2025-2030.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten adviescommissie Art’Iz, inz. art.10 waarin is bepaald dat één vertegenwoordiger dient worden aangeduid door de gemeenteraad van elke gemeente waar er zich een vestigingsplaats van de academie bevindt
De gemeente is aangesloten bij de kunstacademie Art’Iz en op het grondgebied Ardooie bevindt zich een vestigingsplaats van Art'Iz
In de adviescommissie zetelt een vertegenwoordiger van de gemeente.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Dhr. Hein Defour, schepen onderwijs, wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de adviescommissie van Art'Iz kunstacademie regio Izegem.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°
Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Roeselare. De naam van de vervoerregio werd gewijzigd in vervoerregio Midwest bij Besluit van de Vlaamse Regering van 4 december 2020.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Midwest een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 10 februari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Per mail van 4 december 2024 is gevraagd om de gemandateerde deelnemers aan te duiden.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Mevr. Véronique Buyck is de vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Roeselare.
Art. 2: Mevr. Charlotte Vanhecke, hoofd technische dienst, is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente Ardooie in de vervoerregio Roeselare. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Roeselare (vervoerregio.roeselare@vlaanderen.be).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gecoördineerde statuten van Cevio
De gemeente Ardooie is toegetreden tot Cevi (momenteel Cevio) op datum van 22 augustus 1990.
Een vertegenwoordiger en eventueel plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen dient worden aangesteld.
Via mail van 21 oktober 2024 is uitleg verstrekt aangaande de te begeven mandaten.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
De heer Hein Defour wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cevio vzw.
Deze beslissing wordt meegedeeld aan Cevio.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gecoördineerde statuten van Cevio
De gemeente Ardooie is sedert 22 augustus 1990 lid van Cevi (momenteel genaamd Cevio) en beschikt over vier stemmen.
Volgens de verdeling van de mandaten dient er één bestuurder worden aangeduid voor gemeente minder dan 10.000 inwoners in West-Vlaanderen. Dit zijn twee gemeenten, namelijk Ardooie en Ledegem. In de voorbije legislaturen heeft de gemeente Ledegem steeds een lid afgevaardigd naar de raad van bestuur van Cevi(o).
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Mevr. Véronique Buyck wordt voorgedragen als kandidaat lid van de raad van bestuur van Cevio vzw.
Deze beslissing wordt meegedeeld aan Cevio.
De gemeente Ardooie is lid van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart. Hierdoor kan de gemeente een vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en een bestuurder in het Bestuursorgaan aanduiden.
Volgens de statuten van de vzw duurt het mandaat van een bestuurder zes jaar, gelijklopend aan de legislatuur van de provincie- en gemeenteraden. Het mandaat wordt in alle geval geacht beëindigd te zijn zes maand na het verstrijken van de legislatuur tijdens dewelke zij aangeduid werden. De uittredende bestuurders zijn herverkiesbaar.
De Algemene Vergadering van vzw RLWVH vraagt het gemeentebestuur om voor de nieuwe legislatuur:
Vertegenwoordiger: Thomas Depuydt met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden
Algemene vergadering - plaatsvervangend vertegenwoordiger en Lid Raad van Bestuur: Kathleen Verhelle met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden
De heer Thomas Depuydt wordt aangeduid als vertegenwoordiger vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.
Mevr. Kathleen Verhelle wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.
Mevr. Kathleen Verhelle wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.
Decreet lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
Statuten van cv Zefier inzonderheid artikelen 25 en 27
Gemeente Ardooie is vennoot van de cvba Zefier.
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 4 december 2024.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Mevr. Véronique Buyck aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente voor de algemene vergadering van de cv Zefier.
Art 2: Afschrift van dit besluit (met vermelding mailadres van de aangeduide personen) wordt doorgestuurd naar info@zefier.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten OVSG
De gemeente Ardooie beschikt over een gemeentelijke basisschool De Zonnebloem die is aangesloten bij OVSG.
Een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen van OVSG dient worden aangeduid.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
De heer Hein Defour wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van OVSG.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten VVSG
De gemeente Ardooie is aangesloten bij VVSG.
De VVSG is de belangenverdediger van de lokale besturen.
Een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen van VVSG dient worden aangeduid.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
De heer Krist Soenens wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeente dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Mivalti
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Mevr. Nancy Raedt wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Mivalti.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 15 en 16 van de statuten I.V.I.O
Schrijven van IVIO van 11 december 2024 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 om 18u00, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Schrijven van IVIO dd. 10 december 2024 betreffende voordrachten van mandaten in intergemeentelijke vereniging IVIO waarbij nader uitleg is verschaft aangaande de benoeming van de bestuurders bij de intergemeentelijke vereniging IVIO
Bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken
Art. 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 goedkeuren.
Art. 3: Deze beslissing over te maken aan IVIO Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Aangetekend schrijven WVI van 19 december 2024 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025 om 18u30 met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025 om 18u30 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025 om 18u30 goedkeuren.
Art. 3 Deze gemeenteraadsbeslissing evenals de getekende volmachten, per mail te bezorgen op het volgend mailadres r.calleeuw@wvi.be
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.166
Gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 betreffende aanstellen waarnemend algemeen directeur bij afwezigheid algemeen directeur
De gemeenteraad regelt de vervanging van de algemeen directeur bij zijn afwezigheid of verhindering.
De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
Mevr. Charlotte Vanhecke, hoofd technische dienst, wordt aangesteld als waarnemend algemeen directeur bij zijn afwezigheid of verhindering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.166
De gemeenteraad regelt de vervanging van de financieel directeur bij haar afwezigheid of verhindering.
De waarnemend financieel directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
Mevr. Jolien Verhelst wordt aangesteld als vervanger van de financieel directeur bij haar afwezigheid of verhindering
De voorzitter sluit de zitting op 27/01/2025 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter