Terug Notulen  Gemeenteraad

Gepubliceerd op 31/01/2025
ma 23/12/2024 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
Véronique Buyck, Burgemeester
Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 23/12/2024 om 20:02.

  • Openbaar

    • Eedaflegging van gemeenteraadslid Kimara Goethals

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Context en argumentatie

      De verkozenen, van wie de geloofsbrieven door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, leggen de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

      Gemeenteraadslid Kimara Goethals was verontschuldigd bij de installatievergadering op 4 december 2024 zodat in de eerstvolgende gemeenteraad de eed dient worden afgelegd.

      De volgende eed wordt afgelegd: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Resultaat: Met 20 niet gestemd
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van raadslid Kimara Goethals op datum van 23 december 2024.

    • Goedkeuren vorig verslag

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Onthouders: Kimara Goethals
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Goedkeuren huishoudelijk reglement gemeenteraad

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokale besturen 22 december 2017, inz. art.38

      Context en argumentatie

      De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
      1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
      2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
      3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
      4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
      5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
      6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
      7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
      8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
      9° ...
      10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
      11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
      12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
      13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.

      De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.“

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      BIJEENROEPING
      Art. 1 De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en dit ten minste tienmaal per jaar. 

      Art. 2, §1 De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op.

      De voorzitter kan de gemeente- en OCMW-raad bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten plaats vinden. Hierbij stelt de voorzitter voor de gemeente- en de OCMW-raad duidelijk onderscheiden agenda’s op.

      §2 De oproeping wordt verzonden via het persoonlijke e-mailadres. De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze bepaald in art. 9, §1 van dit reglement.

      §3 De voorzitter van de gemeenteraad moet de gemeenteraad bijeenroepen op verzoek van:
      1° een derde van de zittinghebbende leden;
      2° een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;
      3° het college van burgemeester en schepenen;
      4° de burgemeester voor zover het verzoek uitsluitend betrekking heeft op de eigen bevoegdheden van de burgemeester.

      In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de gemeenteraadsvoorzitter. De aanvraag moet ondertekend zijn door minstens het vereiste aantal raadsleden en moet tijdig ingediend worden zodat de voorzitter de oproepingstermijnen, bepaald in art. 2, §4 van dit reglement, kan nakomen.
      De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. De voorzitter kan punten aan de agenda toevoegen.

      §4 De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de gemeenteraadsleden. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken. Het is de bevoegdheid van de raadsvoorzitter om die spoedeisendheid vast te stellen.

      §5 De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Minstens één dergelijk punt moet op de agenda staan.

      Art. 3 Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

      De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten, zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad, onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

      FYSIEK, DIGITAAL OF HYBRIDE
      Art. 4, §1 De gemeenteraad kan enkel digitaal vergaderen in volgende uitzonderlijke omstandigheden:

      • Een gezondheidscrisis, milieuramp of andere ernstige crisissituatie waarbij het de burgers afgeraden of verboden wordt om samen te komen;
      • Een ernstige verstoring van de openbare orde waardoor het voor de raadsleden onmogelijk gemaakt wordt om fysiek te vergaderen;
      • Een dringende noodzakelijke of spoedeisende beslissing van de raad die niet kan wachten en wanneer een fysieke vergadering niet tijdig georganiseerd kan worden.

      Pas nadat de raadsvoorzitter vastgesteld heeft dat een dergelijke uitzonderlijke omstandigheid zich effectief voordoet, wordt overgegaan tot een digitale vergadering van de gemeenteraad.

      Dezelfde voorwaarden voor de oproeping gelden als in art. 2 van dit reglement, met daarbij de duidelijk vermelding dat het om een digitale vergadering gaat, inclusief de link met de toegang tot de digitale vergadering.

      Is de oproeping voor vergadering reeds verstuurd, dan blijft die geldig, maar wordt op dezelfde wijze een aanvulling gestuurd die duidelijk maakt dat de vergadering enkel digitaal zal doorgaan, inclusief de link met de toegang tot de digitale vergadering. Van die aanvulling kan geen gebruik gemaakt worden om nog bijkomende punten aan de agenda toe te voegen. Ook de bekendmaking voor het publiek wordt op dezelfde wijze als in art. 8, §1 van dit reglement aangevuld.

      De voorwaarden uit het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen gelden onverminderd.

      §2 
      De gemeenteraad kan enkel hybride vergaderen in volgende omstandigheden:
      • Een ernstige verstoring van de openbare orde waardoor het mogelijk onveilig of moeilijk is voor sommige raadsleden om naar de fysieke vergadering te komen;

      Pas nadat de raadsvoorzitter vastgesteld heeft dat een dergelijke uitzonderlijke omstandigheid zich effectief voordoet, wordt overgegaan tot een hybride vergadering van de gemeenteraad.

      De voorzitter van de gemeenteraad is steeds fysiek aanwezig bij een hybride vergadering.

      Dezelfde voorwaarden voor de oproeping gelden als in art. 2 van dit reglement, met daarbij de duidelijk vermelding dat het om een hybride vergadering gaat, inclusief de link met de digitale toegang tot de hybride vergadering. De oproeping vermeldt welke raadsleden digitale toegang hebben.

      Is de oproeping voor vergadering reeds verstuurd, dan blijft die geldig, maar wordt op dezelfde wijze een aanvulling gestuurd die duidelijk maakt dat de vergadering hybride zal doorgaan, inclusief de link met de digitale toegang tot de vergadering. Van die aanvulling kan geen gebruik gemaakt worden om nog bijkomende punten aan de agenda toe te voegen. Ook de bekendmaking voor het publiek wordt op dezelfde wijze als in art. 8, §1 van dit reglement aangevuld.

      De voorwaarden uit het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen gelden onverminderd.

      OPENBAAR OF BESLOTEN

      Art. 5, §1 De vergaderingen van de gemeenteraad zijn in principe openbaar.

      §2
      De vergadering is niet openbaar als:
      1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;
      2° de gemeenteraad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

      De vergaderingen over de beleidsrapporten (= het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar.

      Art. 6
      De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.

      Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij de voorzitter de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van het openbare deel afgewerkt is. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de openbare zitting van de OCMW-raad, gevolgd door de eventuele besloten zitting van de OCMW-raad. Na het sluiten van de vergadering van de OCMW-raad, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.

      Als tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de gemeenteraad, enkel met dit doel, worden onderbroken.

      Als tijdens de besloten vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken.

      Art. 7
      De gemeenteraadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de gemeenteraad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht.

      INFORMATIE VOOR HET PUBLIEK
      Art. 8
      Plaats, dag, uur en agenda van de gemeenteraadsvergadering en de agenda ervan worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de webtoepassing van de gemeente. Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.
      Indien raadsleden punten aan agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld bekendgemaakt.

      In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering bekendgemaakt.

       

      INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN

      Art. 9, §1

      Vanaf de verzending van de oproeping worden op het netwerk van de gemeente voor de raadsleden alle stukken ter beschikking gesteld die horen bij de agenda van de gemeenteraad. In het bijzonder gaat het over de verklarende nota's, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de gemotiveerde ontwerpen van beslissing.

      Ook de nog goed te keuren notulen en het nog goed te keuren zittingsverslag van de vorige vergadering worden op dezelfde wijze ter beschikking gesteld.

      §2
      De ontwerpen van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop ze besproken worden aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd.

      Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.

      Deze stukken worden op dezelfde wijze bezorgd aan de raadsleden zoals in art. 9, §1 van dit reglement.

      Art. 10
      Aan de raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de gemeenteraad.
      Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.

      De raadsleden richten hun verzoek mondeling of per e-mail aan de algemeen directeur. Vragen worden op dezelfde wijze beantwoord als ze gesteld worden, tenzij het raadslid en de algemeen directeur (of het aangewezen personeelslid) anders overeenkomen. De mondelinge toelichting gebeurt tijdens de kantooruren

      Art. 11, §1

      De gemeenteraadsleden hebben, ongeacht de drager, het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten betreffende het bestuur van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf.

      §2
      De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, verstuurd aan de gemeenteraadsleden. Dit gebeurt via een e-mail met een link naar de notulen op het netwerk van de gemeente.

      §3
      De raadsleden hebben via het netwerk van de gemeente steeds toegang tot alle volgende documenten die opgemaakt zijn tijdens de huidige bestuursperiode:
      • De goedgekeurde notulen van de gemeenteraad;
      • De goedgekeurde notulen van het college van burgemeester en schepenen;
      • De adviezen van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
      • De beslissingen van de deontologische commissie;
      • De adviezen van de gemeentelijke adviesraden.

      §4
      Alle andere dossiers, stukken en akten die betrekking hebben op het bestuur van de gemeente dan die in art. 9 en art. 11, § 2 tot § 3 van dit reglement, kunnen door de raadsleden op vraag geraadpleegd worden.

      De raadsleden vragen inzage via e-mail aan de algemeen directeur. Daarbij geven ze duidelijk aan welke concrete stukken ze wensen in te zien. Het moet gaan om een vraag die niet onredelijk is. Uiterlijk acht dagen na ontvangst van de aanvraag antwoordt de algemeen directeur via e-mail waar en wanneer de stukken kunnen worden ingezien.

      Ook als de inzage geweigerd wordt, antwoordt de algemeen directeur binnen dezelfde termijn via een e-mail met daarin de motivering waarom de inzage geweigerd wordt.

      Het raadslid, dat de in deze § bedoelde stukken niet is komen raadplegen tijdens de week volgend op het tijdstip waarop hem is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van de inzage.

      §5
      De gemeenteraadsleden kunnen via een gelijkaardige procedure en termijnen als in §4 van dit artikel een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten (rekening houdend met de persoonlijke levenssfeer van personeelsleden). Er wordt geen vergoeding gevraagd voor een geleverd afschrift, tenzij de aanvraag zeer omvangrijk is.

      Art. 12
      Raadsleden hebben het recht de gemeentelijke instellingen, en diensten die de gemeente opricht en beheert, te bezoeken. Dat geldt ook voor de instellingen en diensten van het autonoom gemeentebedrijf.

      Om de algemeen directeur in de mogelijkheid te stellen dit bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens acht dagen vooraf schriftelijk mee welke instellingen of diensten ze willen bezoeken en welke dag en welk uur hun voorkeur heeft.

      Tijdens het bezoek van een inrichting of dienst van de gemeente of het AGB mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker.

      Art. 13

      De raadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig, maar wel een duidelijke vraagstelling. Raadsleden stellen geen schriftelijke vragen rechtstreeks aan het personeel, maar sturen die via e-mail naar de algemeen directeur.
      Volgende vragen zijn niet ontvankelijk:
      • Vragen met betrekking tot zaken van particulier belang of betreffende persoonlijke gevallen (m.u.v. personeelszaken)
      • Vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van nog niet verzamelde statistische gegevens
      • Vragen waarmee alleen beoogd is juridisch advies in te winnen
      • Vragen over kwesties die reeds in de gemeenteraad werden besproken
      • Vragen die niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren
      • Loutere meldingen.
      Na ontvangst van de vraag, oordeelt de voorzitter van de raad over de ontvankelijkheid ervan. Wordt de vraag onontvankelijk verklaard, dan wordt het raadslid hiervan onverwijld per e-mail door de algemeen directeur op de hoogte gebracht met vermelding van de motivering.
      Vragen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan, worden niet ter zitting gesteld, maar worden uiterlijk vijf kalenderdagen v66r de vergadering van de raad (de zittingsdag niet meegerekend) aan de algemeen directeur bezorgd. Deze vragen worden in principe op
      de eerstvolgende raadszitting beantwoord. Mocht blijken dat de vragen omwille van praktische omstandigheden (zoals opzoekingswerk, afwezigheid medewerkers,...) niet beantwoord kunnen worden op de raadszitting, wordt een antwoord ten laatste tijdens de daarop volgende raadszitting
      gegeven. De vragen vormen geen apart agendapunt op de agenda, maar worden behandeld onder het agendapunt ‘varia’. Tijdig bezorgde vragen worden behandeld in volgorde van ontvangst. De vragen mogen niet leiden tot het maken van studies, enquêtes of opzoekingen met ernstige financiële gevolgen. De voorzitter kan beslissen gelet op de inhoud van de vraag, deze te verwijzen naar de besloten zitting. 

      QUORUM
      Art. 14, §1

      Alle aanwezige gemeenteraadsleden worden genotuleerd bij de aanwezigen. Tevens wordt melding gemaakt wanneer een raadslid zich heeft verontschuldigd.

      §2
      De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende leden aanwezig is.

      Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.

      Indien tijdens de vergadering het quorum niet meer gehaald wordt, schorst de voorzitter de vergadering voor een kwartier. Stelt de voorzitter na de heropening vast dat er nog steeds niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te vergaderen, dan sluit de voorzitter de vergadering.

      De agendapunten die niet afgehandeld zijn, worden hernomen bij de start van de eerstvolgende raadsvergadering. Ze worden ook op die wijze opgenomen in de agenda.

      §3
      De gemeenteraad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

      In de oproeping wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet over het lokaal bestuur overgenomen.

      VERGADEREN

      Art. 15, §1
      De raadsvoorzitter zit de vergaderingen van de gemeenteraad voor, en opent en sluit de vergaderingen.
      §2
      Op vraag van een raadslid, of op eigen initiatief, kan de voorzitter de vergadering schorsen als dat wenselijk is. De duur van de schorsing wordt bepaald door de voorzitter van de raad. Van deze schorsing wordt melding gemaakt in de notulen.

      §3
      Het laten deelnemen van derden aan de vergadering is slechts toegelaten in de gevallen bepaald in het decreet over het lokaal bestuur en de reglementen van de gemeenteraad.

      Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en/of beroepservaring als deskundig worden erkend.

      De voorzitter kan derden uitnodigen. Derden kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming en mogen het besloten deel van de vergadering enkel bijwonen gedurende de toelichting die ze geven. De voorzitter bepaalt wanneer een derde tijdens de raad het woord krijgt.

      §4
      Een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.

      Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

      Art. 16, §1

      De voorzitter kan op elk moment in de vergadering het woord geven aan de algemeen directeur.

      §2
      Geen enkel raadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist.

      §3
      Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.
      In de volgende gevallen en volgorde krijgt iemand voorrang om te spreken, waardoor de bespreking van de hoofdvraag of het voorstel van beslissing tijdelijk wordt onderbroken:
      1° om te vragen dat men niet zal besluiten;
      2° om de verdaging te vragen;
      3° om een punt te verwijzen naar de deontologische commissie;

      §4
      Niemand mag onderbroken worden wanneer hij/zij spreekt, behalve door de voorzitter voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.

      Als een gemeenteraadslid, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.

      Dit geldt eveneens voor zij die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en gekregen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.

      Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.

      §5
      Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest, sluit de voorzitter de bespreking.

      Art. 17, §1
      De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering. Van de handelingen die de voorzitter in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.

      §2
      Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt.

      §3
      De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op een andere wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen.

      De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene.

      §4
      Wanneer de vergadering rumoerig wordt, en daardoor het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij/zij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten.

      Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit de voorzitter de vergadering. De raadsleden en de toehoorders moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten.

      STEMMEN

      Art. 18,.§1
      De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.

      §2
      De gemeenteraadsleden stemmen niet geheim, behalve in de volgende gevallen:
      1° de vervallenverklaring van het mandaat van gemeenteraadslid en van schepen;
      2° het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
      3° individuele personeelszaken.

      §3
      De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.

      Art. 19, §1
      De gemeenteraadsleden stemmen mondeling.

      §2
      De mondelinge stemming geschiedt door elk raadslid ‘ja’, ‘neen’ of ‘onthouding’ te laten uitspreken.

      Art. 20
      Bij een geheime stemming worden voorbereide stembriefjes gebruikt.

      De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt bij een geheime stemming door het afgeven van een blanco stembriefje.

      Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.

      Art. 21
      Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.

      Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur.

      Art. 22, §1
      De gemeenteraad stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport.

      Nadat zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad elk hun deel van het beleidsrapport hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport goed zoals vastgesteld door de OCMW-raad. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de OCMW-raad niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

      §2
      De gemeenteraad stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.

      In afwijking daarvan kan elk gemeenteraadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij/zij aanwijst in het gemeentelijke deel van het beleidsrapport. In dat geval mag de gemeenteraad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.

      Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de gemeenteraad.

      Is er in de OCMW-raad een afzonderlijke stemming geweest, waardoor de stemming over het geheel verdaagd is naar een volgende vergadering van de OCMW-raad en had de gemeenteraad ervoor zijn deel van het beleidsrapport al vastgesteld, dan vervalt die vaststelling en stelt de gemeenteraad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.

      NOTULEN, ZITTINGSVERSLAG EN ONDERTEKENING

      Art. 23, §1
      De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.

      Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of die voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.

      §2
      De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

      §3
      Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 5, §2 en artikel 6 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt over die aangelegenheid geen zittingsverslag opgesteld.

      §4
      Tijdens de vergaderingen van de gemeenteraad mogen geen audio- of audiovisuele opnames gemaakt worden, behalve door wie verantwoordelijk is voor het opmaken van de notulen en het zittingsverslag. Deze opnames zijn geen bestuursdocumenten, maar louter een administratief hulpmiddel. Ze mogen enkel gebruikt en geraadpleegd worden ter ondersteuning van de opmaak van het ontwerpzittingsverslag en de ontwerpnotulen.

      De raadsvoorzitter kan in uitzonderlijke omstandigheden toch opnames toelaten tijdens het openbare deel van de raadsvergadering. De gemeenteraad wordt daarvan op de hoogte gebracht bij het begin van de vergadering.

      Art. 24
      De nog goed te keuren notulen en het nog goed te keuren zittingsverslag van de vorige raadsvergadering worden ter beschikking gesteld van de raadsleden zoals bepaald in art. 9, §1 van dit reglement.

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering daarna.

       Art. 25

      De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

      De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §3 en §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

      FRACTIES

      Art. 26, §1
      Het gemeenteraadslid of de gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen zijn, vormen één fractie.

      VERGOEDINGEN RAADSLEDEN

      Art. 27, §1
      Aan de gemeenteraadsleden, met uitzondering van de burgemeester en de schepenen, wordt presentiegeld verleend voor de volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn:
      1° de vergaderingen van de gemeenteraad;
      2° de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt;
      3° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond; .

      §2
      Het presentiegeld bedraagt € 260,00 voor de vergaderingen van de gemeenteraad.

      De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de gemeenteraad die de voorzitter voorzit.

      Art. 28
      Gemeenteraadsleden kunnen de kosten van studiedagen of vormingscursussen, (ingericht door overheidsinstanties, onderwijsinstellingen of de VVSG), terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk of verrijkend zijn voor de uitoefening van hun mandaat. Deze kosten moeten worden verantwoord met bewijsstukken.

      De terugvorderbare kosten mogen niet buitensporig zijn en moeten vergelijkbaar zijn met deze van vormingsinitiatieven voor gemeente- en OCMW-personeel. Ze betreffen in principe enkel vormingscycli of studiedagen in het binnenland.

      Er worden geen kosten vergoed voor het behalen van bijkomende diploma’s.

      De relevantie en de kostprijs van de vorming worden beoordeeld door de algemeen directeur.

      De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden.

      De gemeente sluit naast de verzekering, vermeld in het eerste lid, de volgende verzekeringen af:
      • een verzekering om de bestuurdersaansprakelijkheid te dekken die persoonlijk ten laste komt van gemeenteraadsleden bij de normale uitoefening van hun mandaat, als ze de gemeente vertegenwoordigen als lid van de raad van bestuur of als dagelijks bestuurder in een rechtspersoon indien die rechtspersoon geen bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten voor de vertegenwoordigende mandataris;
      • een verzekering voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun mandaat.

    • Kennisname goedkeuring Agentschap Binnenlands Bestuur MJPA7 van het AGB

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Beslissing Raad van bestuur AGB van 25 november 2024 betreffende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 7

      Context en argumentatie

      De meerjarenplanaanpassing 7 van het AGB is goedgekeurd door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.

      Besluit

      Kennisname van goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing van het AGB door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.

    • Goedkeuren prijssubsidiereglement 2025 sporthal De Ark

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Ministerieel besluit van 9 februari 2005 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch Staatsblad

      Context en argumentatie

      Het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie staat in voor de exploitatie van de gemeentelijke sporthal, gelegen te Ardooie, Melkerijstraat 1.

      De gemeente, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de gebruikers van de sporthal kunnen sporten tegen een beperkte vergoeding. Er werd overeengekomen dat de gemeente prijssubsidies zou toekennen aan het autonoom gemeentebedrijf voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sporthal.

      Dit nieuwe prijssubsidiereglement vervangt het vorige reglement dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 25 november 2024 en geldt voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

      Het AGB Ardooie heeft zich voor haar inkomsten en uitgaven gebaseerd op de cijfers van de rekening 2023 (= laatst goedgekeurde jaarrekening).  Op basis van deze cijfers heeft het AGB vastgesteld dat de inkomsten uit recht op toegang tot de sporthal "de ark" jaarlijks minstens € 165.595 (exclusief 6% btw) zouden moeten zijn om economisch rendabel te zijn.

      Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sporthal wenst de gemeente Ardooie dat er geen prijsverhogingen worden doorgevoerd ten aanzien van de gebruikers van de sporthal.  De gemeente wenst de toegangsgelden te beperken opdat de sporthal toegankelijk is voor iedereen.  De gemeente Ardooie verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.

      De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Ardooie bedraagt de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 10,2

      Deze gesubsidieerde toegangsgelden kunnen steeds opnieuw geëvalueerd worden tijdens het boekjaar 2025 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het AGB.  

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het navolgende prijssubsidiereglement sporthal Ardooie tussen gemeente Ardooie en het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie wordt goedgekeurd met ingang vanaf 1 januari 2025.

      Er wordt overeengekomen dat de gemeente Ardooie prijssubsidies zal toekennen aan het autonoom gemeentebedrijf Ardooie voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sporthal “De Ark”. De nieuwe prijssubsidiefactor bedraagt 10,2

      Dit prijssubsidiereglement, ter vervanging van het reglement goedgekeurd in de raad van 25 november 2024, legt de toekenning van de nieuwe prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

    • Goedkeuren gemeentebelasting aanvullende personenbelasting (6%)

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, inz. artikels 1, 2 en 3

      Bestuursdecreet van 7 december 2018

      Wetboek van inkomstenbelasting en meer bepaald op art. 464 tot en met 470/2

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit

      Context en argumentatie

      De financiële toestand van de gemeente vereist dat het evenwicht tussen de gemeentelijke ontvangsten en uitgaven behouden blijft.

      In de voorbije decennia werd steeds een aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van 6% geheven.

      Financiële impact

      Geraamd bedrag ontvangsten in 2025: € 2.818.529

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1: Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van dit aanslagjaar.

      Art.2: De belasting wordt vastgesteld op 6% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar, dus in 2024.

      Art. 3: De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen gebeuren door toedoen van het bestuur der directe belasting zoals voorgeschreven bij art. 469 van het Wetboek op de inkomstenbelasting.

      Art. 4: Deze verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, inz. artikel.285-286-287.

    • Goedkeuren gemeentebelasting opcentiemen op de onroerende voorheffing (598)

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Grondwet, inz. artikel 170, §4

      Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992, inz. artikel 464/1, 1°

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur

      Decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, inz. artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4

      Context en argumentatie

      Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

      De gemeentebelasting op onroerende voorheffing is al decennia lang vastgelegd op 598 (rekening houdend met het gewijzigde artikel 2.1.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit de basisheffing van de onroerende voorheffing in het Vlaams Gewest vanaf het aanslagjaar 2018 steeg van 2,5% naar 3,97% van het kadastraal inkomen waardoor opcentiemen daalden van 950 naar 598)

      Financiële impact

      Geraamd bedrag ontvangsten in 2025: € 3.502.679

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1: Voor het aanslagjaar 2025 worden ten bate van de gemeente 598 (vijfhonderd achtennegentig) opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing.

      Art. 2: De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.

      Art. 3: Deze verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, inz. artikel.285-286-287.

    • Goedkeuren gemeentebelasting op tweede verblijven

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
      Omzendbrief KB/ABB 2019-2 over de gemeentefiscaliteit

      Context en argumentatie

      De financiële toestand van de gemeente vereist en rechtvaardigt de heffing van alle rendabele belastingen 

      Deze belasting dient bijkomend gezien als een belasting op weelde, die veruitwendigd wordt door het beschikken over een bijkomend verblijf, naast de hoofdverblijfplaats, en waaraan zowel inwoners als niet-inwoners van Ardooie onderworpen zijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1 - Termijn

      Een jaarlijkse gemeentebelasting wordt gevestigd op de tweede verblijven.

      Art. 2 - Belastbaar feit

      De belasting wordt gevestigd op de tweede verblijven die gelegen zijn op het grondgebied van Ardooie.
      Een tweede verblijf is elke private woongelegenheid die niet het hoofdverblijf is van de eigenaar of de huurder, maar op elk moment door hen kan worden gebruikt of tot gebruik kan worden voorbehouden.
      Tweede verblijven zijn landhuizen, bungalows, appartementen, weekendhuisjes, optrekjes en alle andere vaste woongelegenheden, met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans die al of niet ingeschreven zijn in de kadastrale legger
      Lokalen die uitsluitend bestemd zijn om een beroepsactiviteit uit te oefenen, garages, tenten, verplaatsbare caravans en woonaanhangwagens worden niet als tweede verblijf beschouwd.

      Art 3 - Belastingplichtige

      De belasting is verschuldigd door diegene die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar is van een tweede verblijf ongeacht of het onroerend goed al dan niet verhuurd of tijdelijk niet gebruikt wordt.
      Ingeval van vruchtgebruik, recht van opstal of recht van erfpacht is de belasting verschuldigd door de vruchtgebruiker, de opstalhouder of erfpachthouder. De eigenaar is solidair gehouden tot betaling van de belasting.

      Art. 4 - Grondslag en aanslagvoet

      De belasting wordt vastgesteld op € 750,00 per tweede verblijf.

      Art. 5 - Vrijstellingen

      Van de belasting zijn vrijgesteld :
      - het lokaal uitsluitend bestemd voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit
      - de tenten, verplaatsbare caravans en mobilhomes, kampeerauto’s, woonauto’s, tenzij zij minstens zes maanden opgesteld blijven om als woongelegenheid te kunnen dienen
      - de kamers die deel uitmaken van de uitbating van een logiesverstrekkend bedrijf
      - elke woongelegenheid die voorheen als hoofdverblijfplaats gebruikt werd door de persoon die is opgenomen in een rust - en verzorgingstehuis, in een home voor bejaarden of die wegens redenen van ouderdom of gezondheid bij hun kinderen verblijven

      Art. 6 - Inkohiering

      De belastbare feiten worden vastgesteld door het gemeentebestuur 
      De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen

      Art. 7 - Betaling

      De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. De financieel directeur zal alleen de dwangmatige uitvoering vorderen voor het niet-betwiste gedeelte van de belastingschuld.

      Art. 8 - Bezwaar

      De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen volgens de modaliteiten van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen).

      Het bezwaarschrift moet gemotiveerd en met redenen omkleed zijn en schriftelijk worden ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen.
      Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.

      Art. 9 – Inwerkingtreding

      Dit belastingreglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.

      Art. 10 – Bekendmaking

      Dit belastingreglement wordt bekendgemaakt conform artikel 286 §1, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur.
      De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Goedkeuren gemeentebelasting op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen
      Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening en zijn latere wijzigingen
      Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012

      Context en argumentatie

      Het fenomeen van de nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie bestaat al enkele jaren maar de laatste tijd neemt die toe en/of kan toenemen in Ardooie. Nachtwinkels kunnen voor een zekere overlast zorgen.
      Bovendien hebben een aantal gemeenten in de regio reeds een dergelijke belasting ingevoerd zodat er een reële kans bestaat dat kandidaat-uitbaters naar Ardooie zullen uitwijken.
      Nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie kunnen de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en kunnen de ordehandhavers en gemeentelijke diensten extra belasten.
      Bijgevolg is het gewettigd om deze handelsvestigingen financieel te laten bijdragen ten gunste van de gemeente via een uitbatingsbelasting om de eventuele overlastkosten te dekken.
      De schaal van de gemeente Ardooie met ongeveer 9.500 inwoners, die sterk geconcentreerd leven, kan geen wildgroei van dit soort handelsvestiging ondersteunen.
      Het invoeren van een openingsbelasting kan een verdere groei van dit soort handelsvestigingen tegengaan.

      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1
      Met ingang van 1 januari 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie gelegen op grondgebied van de gemeente Ardooie
      Art. 2 - Definitie
      Voor de toepassing van de verordening moet worden verstaan onder een nachtwinkel.
      Elke vestigingseenheid waarvan de netto verkoopoppervlakte niet groter dan 150 m² is, die in algemene voedingswaren en huishoudartikelen handelt en tussen 18.00 uur en 7.00 uur open is, zoals bedoeld in art. 2, 9° van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening en ongeacht of alle verplichtingen en beperkingen voortvloeiend uit die wet door de nachtwinkel gerespecteerd zijn.
      Voor de toepassing van het reglement moet worden verstaan onder een privaat bureau voor telecommunicatie: Iedere voor het publiek toegankelijke vestigingseenheid voor het verlenen van telecommunicatiediensten zoals bedoeld in artikel 2, 8° van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening en ongeacht of alle verplichtingen en beperkingen voortvloeiend uit de wet door de private bureaus voor telecommunicatie gerespecteerd zijn.
      Art. 3 – Belastbare grondslag – belastbaar feit
      De belasting is verschuldigd voor het openen van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie, de zogenaamde openingsbelasting.
      De belasting is verschuldigd voor het uitbaten van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie, de zogenaamde uitbatingsbelasting.
      Art. 4 - Belastingsplichtige
      De belasting is verschuldigd door de uitbater van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie.
      De eigenaar van het pand of van een deel van het pand waar een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd is, is solidair verantwoordelijk voor de betaling van de belasting.
      Art. 5 - Aanslagvoet
      § 1 – Openingsbelasting
      De openingsbelasting wordt vastgesteld op € 6.000 en is verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel of een privaat bureau voor telecommunicatie zoals gedefinieerd in artikel 2 van dit reglement.
      Elke wijziging van uitbating of verhuis naar een andere locatie is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.
      De openingsbelasting is ondeelbaar. Zij is verschuldigd voor het ganse jaar, welke ook de aanvangs- of de stopzettingsdatum van de economische activiteit of de wijziging van uitbating in het jaar is.
      § 2 – Uitbatingsbelasting
      De uitbatingsbelasting wordt vastgesteld op € 1.500 per nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie per jaar.
      Als refertedatum voor het vestigen van de eerste aanslag geldt 1 januari van het jaar volgend op de opening van de handelsactiviteit.
      Het stopzetten of overdragen van de handelsactiviteiten in de loop van het jaar geeft geen aanleiding tot enige teruggave.
      Art. 6 – Aangifteplicht
      § 1 – Openingsbelasting
      De uitbater van de handelszaak is ertoe gehouden voorafgaandelijk aan elke economische activiteit hiervan aangifte te doen bij de gemeente Ardooie ter attentie van het college van burgemeester en schepenen, Polenplein 15, 8850 Ardooie. De aangifte dient te gebeuren uiterlijk één maand na de opening van de nachtwinkel of van het privaat bureau voor telecommunicatie.
      Hij is verplicht alle nodige documenten en vergunningen voor te leggen op het eerste verzoek van het gemeentebestuur. Hij dient een eventuele controle van zijn verklaring mogelijk te maken.
      § 2 – Uitbatingsbelasting
      Elk jaar per 1 januari wordt de uitbatingsbelasting ambtshalve vastgesteld op basis van de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt.
      Elke wijziging, verhuis of stopzetting van de uitbating dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtige onmiddellijk te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur. De uitbater wordt verondersteld deze melding te kunnen aantonen.
      Art. 7 - Wijze van invorderen
      De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
      Art. 8 - Betaling
      De belasting moet betaald worden binnen de 2 maand na de datum van verzending van het aanslagbiljet.
      Art. 9 - Bezwaar
      De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting een bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.
      Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
      Art 10.
      Nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie gelegen op grondgebied van de gemeente Ardooie die hun uitbating zijn gestart voor het van kracht worden van dit reglement worden vrijgesteld van de openingsbelasting bepaald in dit reglement.
      Art 11.
      Het reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

    • Goedkeuren gemeentebelasting op standplaatsen kermissen, circussen en diverse kramen

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Grondwet inz. art.170§4

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art. 40 en 41

      Decreet van 30 mei 2008 houdende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

      Reglement gemeenteraad 19 december 2019 houdende goedkeuring gemeentebelasting op frituurkramen, kramen verkoop kip aan 't spit, kramen verkoop bloemen, kermisinrichtingen

      Context en argumentatie

      Het reglement van de gemeenteraad dd. 19 december 2019 houdende goedkeuring gemeentebelasting op frituurkramen, kramen verkoop kip aan 't spit, kramen verkoop bloemen, kermisinrichtingen dient hernieuwd te worden.

      Het is billijk belastingen te heffen in verhouding tot de belangrijkheid van de inrichtingen en de kermissen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      Vanaf 1 januari 2025 en voor onbepaalde duur wordt een gemeentebelasting gevestigd op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van kermissen, circussen en diverse kramen.

      Artikel 2

      De belasting is verschuldigd door de uitbaters van de kramen, de kermis- en circusinrichtingen.

      Artikel 3

      Kermissen

      In Ardooie worden jaarlijks 2 kermissen georganiseerd: in juni en in oktober.

      Voor het opstellen van kermisinrichtingen of kermiskramen is de belasting forfaitair vastgesteld, per categorie en voor beide kermissen, op volgende bedragen:

      Categorie van de attractie:

      Prijs voor beide kermissen:

      Autoscooter en gelijkaardige attracties

                           € 250

      Lunapark, rupsmolen, lambada, kindermolen en gelijkaardige attracties

       

                           € 175

      Schietkraam, visspel, Miniscooter, kinderbuggy’s en gelijkaardige attracties

       

                           € 100

      Spookkot, prikballon, dozenspel, bingoballenspel en gelijkaardige attracties

       

                            € 70

      Gebakkraam voor oliebollen en frieten (groot) en dergelijke

                           

                           € 140

      Viskramen, (kleine) voedingskramen en dergelijke

       

                            € 70

      Per aansluiting elektriciteit wordt de belasting verhoogd met € 25. Deze aansluiting dient vooraf aangevraagd te worden.

      Door het college van burgemeester en schepenen wordt naast het toekennen van de standplaats tevens de categorie van de attractie bepaald.

      De betaling vindt plaats vóór 15 juni voor de juni-kermis en vóór 15 oktober voor de oktober-kermis.

      Circussen

      Voor het opstellen van circussen en stuntgroepen, ongeacht de gelegenheid, wordt een waarborg van € 250 aangerekend.  Deze waarborg wordt na afloop teruggestort mits aftrek van kosten (vuilnis, …)

      Kramen voor verkoop frieten, kip, vis, gebak, bloemen en dergelijke

      Voor het plaatsen van frituurkramen wordt de belasting als volgt samengesteld:

      -          € 2.000 per jaar

      Voor het opstellen van kramen voor verkoop van kip aan ’t spit/ vis (o.a. De Tassche ’s zondags + Sporthal donderdag) wordt de belasting vastgesteld als volgt:

      -          € 250 per jaar

      Voor het opstellen van kramen voor de verkoop van pannenkoeken, gebak, brood en dergelijke wordt de belasting vastgesteld als volgt:

      -          € 100 per jaar

      Occasionele kramen voor de verkoop van diverse producten (vb. bloemen tijdens periode 1 november) wordt als volgt vastgesteld:

      -          € 100 per jaar

      Overdekt terras aan café Bockor wordt als volgt vastgesteld:

      -          € 2.500 per jaar

      Via afspraak worden de energiekosten in rekening gebracht.

      Artikel 4

      De inning van deze belasting gebeurt door overschrijving op de bankrekening van de gemeente. 

      Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.

      Artikel 5

      Dit reglement wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website www.ardooie.be

    • Goedkeuren retributiereglement op afgifte van administratieve stukken en prestaties

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

      Gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2019 betreffende "goedkeuring belastingreglement op afgifte van administratieve stukken"

      Gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2022 betreffende "wijziging belastingreglement dd. 23.12.2019 op afgifte van administratieve stukken"

      Context en argumentatie

      De tarieven voor de uitreiking van identiteitskaarten door de FOD Binnenlandse Zaken wijzigen vanaf 1 januari 2025. Het is wenselijk en gebruikelijk de gemeentelijke tarieven hierop af te stemmen.

      Alhoewel de gemeente de meeste administratieve stukken gratis levert, is het immers niet de bedoeling dat bij versnelde procedures, bij verlies, enz... de gemeente een deel van de kosten voor het uitreiken van een nieuw administratief document op zich neemt. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1: Er wordt een retributie geheven die verschuldigd is door diegene die de desbetreffende documenten aanvragen

      IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN

      De gemeente betaalt de kosten verbonden aan de aanvraag (normale procedure) van:
      - Elektronische identiteitskaart Belg
      - Elektronische identiteitskaart Belg jonger dan 12 jaar
      - Elektronische/biometrische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen

       

       

      Voor het afleveren van een nieuw document in geval van verlies, diefstal, beschadiging of voor een duplicaat wordt een retributie gevestigd, met uitzondering van de kaarten waarvan de geldigheidsduur nog minder is dan 3 maanden. Deze retributie wordt ook aangerekend bij vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (naam, voornaam, nationaliteit,…). De retributie is contant betaalbaar op het ogenblik van de aanvraag:
      - Elektronische identiteitskaart Belg € 20
      - Elektronische identiteitskaart Belg jonger dan 12 jaar € 8
      - Elektronische/biometrische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen € 21

       

       

      Bij spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK code in de gemeente gelden volgende tarieven:
      - Elektronische identiteitskaart Belg/verblijfsvergunning vreemdeling € 120
      - Elektronische identiteitskaart Belg jonger dan 12 jaar € 110

       

       

       

      Bij spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK code bij de FOD Binnenlandse Zaken in Brussel gelden volgende tarieven:
      - Elektronische identiteitskaart Belg € 160
      - Elektronische identiteitskaart Belg jonger dan 12 jaar € 150

       

       

       

       

       


      INTERNATIONALE REISPASSEN EN REISDOCUMENTEN
      De gemeente betaalt voor de personen die gedomicilieerd zijn in de gemeente de kosten verbonden aan de aanvraag (normale procedure) van:
      - Reispas Belg vanaf 18 jaar en ouder
      - Reispas Belg jonger dan 18 jaar
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen vanaf 18 jaar en ouder
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar

       

       

       

      Voor het afleveren van een nieuw document in geval van verlies, diefstal, beschadiging wordt een retributie gevestigd. Deze retributie wordt ook aangerekend bij vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (naam, voornaam, nationaliteit,…). De retributie is contant betaalbaar op het ogenblik van de aanvraag:
      - Reispas Belg vanaf 18 jaar en ouder € 70
      - Reispas Belg jonger dan 18 jaar € 40
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen vanaf 18 jaar € 65
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar € 40

       

       

      Bij spoedprocedure met levering van het document in de gemeente gelden volgende tarieven:
      - Reispas Belg vanaf 18 jaar en ouder € 240
      - Reispas Belg jonger dan 18 jaar € 210
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen vanaf 18 jaar € 230
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar € 210

       

       

      Bij superspoedprocedure met afhaling van het document bij de FOD Binnenlandse Zaken in Brussel gelden volgende tarieven:
      - Reispas Belg vanaf 18 jaar en ouder € 300
      - Reispas Belg jonger dan 18 jaar € 270
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen vanaf 18 j. € 290
      - Reisdocument vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar € 270

      RIJBEWIJZEN
      De gemeente betaalt de kosten verbonden aan de aanvraag van een (voorlopig) rijbewijs en een internationaal rijbewijs.
      In geval van verval, verlies, diefstal, beschadiging of bij vrijwillige wijziging van identiteitsgegevens (naam, voornaam, nationaliteit,…) wordt een retributie gevestigd. Deze retributie wordt ook aangerekend bij vrijwillige omwisseling naar een bankkaartmodel (meer dan 3 maanden vóór de administratieve einddatum) en in het geval van een voorlopig rijbewijs bij wijziging begeleider:
      - Europees (voorlopig) rijbewijs € 25
      - Internationaal rijbewijs € 20

      OMGEVINGSVERGUNNINGEN

      - (Aangetekende) zending in het kader van een openbaar onderzoek: effectieve kostprijs
      - Publicatie in een regionaal dag- en weekblad:  effectieve kostprijs

      Art. 2: De retributie  is onmiddellijk betaalbaar.

      Art. 3: Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de invordering van de retributies gebeuren volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor wat het betwiste gedeelte betreft. Voor wat betreft het niet-betwiste gedeelte, zal bij gebrek aan betaling in der minne de procedure gevolgd worden zoals voorgeschreven door artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

      Art. 4: Dit reglement is geldig vanaf 1 januari 2025 en heft vorige reglementen inzake retributies op administratieve stukken op.

      Art. 5: Dit reglement zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekend gemaakt worden.

    • Goedkeuren retributiereglement publieke openbare bibliotheek

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

      Grondwet inz. art.170§4

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art. 40 en 41

      Decreet van 30 mei 2008 houdende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

      Reglement bibliotheek: Gemeenteraad van 23 oktober 2023: goedkeuren retributiereglement: retributie op het verlenen van allerlei diensten in de plaatselijke openbare bibliotheek

      Context en argumentatie

      Het reglement bibliotheek dient hernieuwd te worden waarbij enkele minimale aanpassingen zijn voorzien.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Voor activiteiten en diensten van de bibliotheek worden volgende retributies aangerekend voor een termijn ingaande vanaf 1 januari 2025 tot het wordt herroepen en/of gewijzigd:

      Lidmaatschap
      Het lidmaatschap is gratis.
      Er wordt € 1,00 aangerekend bij verlies van de lenerspas.

      Aan personen zonder vast adres in België zal bij de inschrijving een waarborgsom van € 12,5 worden gevraagd.  Die waarborgsom wordt onmiddellijk terugbetaald na het beëindigen van het lidmaatschap.

      Uitleenmodaliteiten

      uitleenvoorwaarden

      leengeld

      uitleentermijn

      maningsgeld

      Gedrukte materialen

       gratis

            3 weken

      € 0,20 per dag per uitlening

      Cd’s en muziekDVD’s

       gratis

            3 weken

      € 0,20 per dag per uitlening

      Informatieve multimedia

       gratis

            3 weken

      € 0,20 per dag per uitlening

      Maximum 10 werken per lenerskaart

      Scholen kunnen genieten van een speciaal statuut waarbij geen boetes worden aangerekend.  De boeken moeten echter vóór 7 juli terug worden ingeleverd.

      Dienstverlening

      Reservering van eigen bib materiaal

      gratis

      Reservering van bib materiaal uit

      Andere bibliotheken (IBL)

       

      € 1,50 per aangevraagd materiaal

      Gebruik kopieermachine:

      • Losse kopie
      • Kopiekaart 10 kopies
      • Kopiekaart 50 kopies

       

      € 0,10 per kopie
      € 0,70
      € 2,50

      Printen:

      • Zwartwitkopie
      • Kleurenkopie

       

      € 0,10
      € 0,30

      Verlies of beschadiging:

      Bij verlies of totale beschadiging moet de gebruiker de kostprijs betalen die noodzakelijk is voor de vervanging van het verloren of vernietigd materiaal.  Voor materialen die niet meer verkrijgbaar zijn wordt een door de bibliothecaris te bepalen toeslag aangerekend die moet volstaan om in de vervanging van gelijkwaardig materiaal te voorzien. 

      Bij gedeeltelijke beschadiging van een materiaal bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding.

      De retributie is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de betrokken dienst.

      De retributie wordt contant ingevorderd.

      Bij gebrek aan minnelijke betaling wordt de retributie burgerrechtelijk, hetzij door middel van een dwangbevel, ingevorderd.

    • Afwerking nieuwbouwproject Prinsendreef - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - OO-2424-G

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Regelgeving

       

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Context en argumentatie

       

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 16 mei 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Afwerking nieuwbouwproject Prinsendreef” toe te wijzen aan GC Architecten, Veldstraat 74 te 8760 Meulebeke.

      In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2424-G opgesteld door de ontwerper, GC Architecten, Veldstraat 74 te 8760 Meulebeke.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 525.818,94 excl. btw of € 636.240,92 incl. 21% btw (€ 110.421,98 btw medecontractant).

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Voorstanders: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt
      Onthouders: Christine Vandewaetere, Kimara Goethals, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Vincent Vanhecke
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2424-G en de raming voor de opdracht “Afwerking nieuwbouwproject Prinsendreef”, opgesteld door de ontwerper, GC Architecten, Veldstraat 74 te 8760 Meulebeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 525.818,94 excl. btw of € 636.240,92 incl. 21% btw (€ 110.421,98 btw medecontractant).

      Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2024, op budgetcode 0945-01/2210407/BESTUUR/CBS/0/IP02 (actie 1.2.2).

    • Kennisname data gemeenteraadszittingen in 2025

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Context en argumentatie

      Voor het jaar 2025 worden volgende data bepaald van de zittingen van de gemeenteraad

      • Maandag 27 januari 2025
      • Maandag 24 februari 2025
      • Maandag 24 maart 2025
      • Maandag 28 april 2025
      • Maandag 26 mei 2025
      • Maandag 30 juni 2025
      • Maandag 1 september 2025
      • Maandag 27 oktober 2025
      • Maandag 24 november 2025
      • Maandag 22 december 2025
      Besluit

      Kennis wordt genomen van de data van de gemeenteraden in 2025.

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Hein Defour, Voorzitter
      Véronique Buyck, Burgemeester
      Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Schepenen
      Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Gemeenteraadsleden
      Dominiek Pillaert, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vanhee, Gemeenteraadslid
      Publieke stemming
      Aanwezig: Hein Defour, Véronique Buyck, Krist Soenens, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Christine Vandewaetere, Gino Deceuninck, Linda Devisch, Kimara Goethals, Sibylle Vanhaverbeke, Ward Callewaert, Veerle Goethals, Elien Rosseel, Michelle Demeyere, Karen Lefebvre, Thomas Depuydt, Patrick Lecointre, Christine Vermeersch, Nancy Raedt, Vincent Vanhecke, Dominiek Pillaert
      Resultaat: Met 20 niet gestemd

De voorzitter sluit de zitting op 23/12/2024 om 20:30.

Namens Gemeenteraad,

Dominiek Pillaert
Algemeen directeur

Hein Defour
Voorzitter