De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2 en 47;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De kerkfabriek St.Antonius van Padua te Meulebeke voerde een budgetwijziging 2022 door. De Budgetwijziging werd goedgekeurd in de kerkraad op 17 mei 2022.
De aanpassing heeft een invloed op de exploitatietoelage.
Exploitatietoelage 2022 werd verhoogd met € 9.396,34 tot € 26.526,05
Waarvan:
Een verhoging met € 4.886,10 voor Meulebeke (52%) tot € 13.793,55
Een verhoging met € 2.349,09 voor Ardooie (25%) tot € 6.631,51
Een verhoging met € 2.161,16 voor Pittem (23%) tot € 6.100,99
In ons meerjarenplan werd voor de kerkfabriek Meulebeke een exploitatietoelage van € 6.662,50 voorzien in 2022.
Het uitgavekrediet dient bijgevolg niet verhoogd te worden.
Neemt akte van de budgetwijziging 2022 en de aanpassing van de exploitatietoelage van de kerkfabriek St.-Antonius Meulebeke zoals vastgelegd in bijlage.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het budget 2023 voor de kerkfabriek St.-Antonius te Meulebeke in bijlage.
Het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Antonius Meulebeke past binnen het meerjarenplan.
De gemeentelijke bijdrage voor 2023 is vastgesteld op € 4.337,50 (totale werkingsbijdrage bedraagt € 17.350,00).
Neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Antonius te Meulebeke zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, inz. artikels 1, 2 en 3
Bestuursdecreet van 7 december 2018
Wetboek van inkomstenbelasting en meer bepaald op art. 464 tot en met 470/2
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit
De financiële toestand van de gemeente vereist dat het evenwicht tussen de gemeentelijke ontvangsten en uitgaven behouden blijft.
In de voorbije decennia werd steeds een aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van 6% geheven.
Geraamd bedrag ontvangsten in 2023: € 2.759.109,31
Art. 1: Er wordt voor het aanslagjaar 2023 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van dit aanslagjaar.
Art.2: De belasting wordt vastgesteld op 6% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingsplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar, dus in 2022.
Art. 3: De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen gebeuren door toedoen van het bestuur der directe belasting zoals voorgeschreven bij art. 469 van het Wetboek op de inkomstenbelasting.
Art. 4: Deze verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, inz. artikel.285-286-287.
Grondwet, inz. artikel 170, §4
Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992, inz. artikel 464/1, 1°
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, inz. artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
De gemeentebelasting op onroerende voorheffing is al decennia lang vastgelegd op 598 (rekening houdend met het gewijzigde artikel 2.1.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit de basisheffing van de onroerende voorheffing in het Vlaams Gewest vanaf het aanslagjaar 2018 steeg van 2,5% naar 3,97% van het kadastraal inkomen waardoor opcentiemen daalden van 950 naar 598)
Geraamd bedrag ontvangsten in 2023: € 3.020.235,49
Art. 1: Voor het aanslagjaar 2023 worden ten bate van de gemeente 598 (vijfhonderd achtennegentig) opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing.
Art. 2: De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Art. 3: Deze verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, inz. artikel.285-286-287.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1
Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest en 15 vervoerregio's en de afbakening van deze vervoerregio's
Het decreet basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio's en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio's, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de vervoerregio Roeselare.
De gemeenteraad heeft op 25 februari 2019 haar vertegenwoordiger in de vervoerregioraad aangeduid.
De naam van de vervoerregio Roeselare is bij besluit van de Vlaamse Regering van 4 december 2020 gewijzigd in vervoerregio Midwest.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de vervoerregio Midwest is bezig met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. In het kader hiervan werd de oriëntatienota op 26 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelde de vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit plan (verder “OV-plan”) omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). Het OV-plan vormde een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Het OV-plan werd na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd door de vervoerregioraad Midwest op 15 december 2020. Minister Lydia Peeters voorziet thans de start van de gefaseerde uitvoering van dit OV-plan in januari 2023.
Na het afwerken van het OV-plan en de goedkeuring van de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan heeft de vervoerregioraad thans een visienota voor het regionaal mobiliteitsplan uitgewerkt. Deze nota bevat de strategische lijnen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid voor deze regio. De visienota werd voorlopig goedgekeurd door de vervoerregioraad in zitting van 27 september 2022, met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio.
De visienota zal verder onderwerp uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage. Ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing. De aldus bijgestuurde visienota zal dan de basis vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.
De gemeenteraad neemt kennis van de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregioraad Midwest, zoals voorlopig goedgekeurd door de vervoerregioraad op 27 september 2022.
De beslissing wordt meegedeeld aan de vervoerregioraad.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid
Het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bij de verdeling van de dotaties in het politiecollege werd rekening gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone.
De toelage voor de gemeente Ardooie bedraagt € 806.773,00.
De toelage wordt opgesplitst in exploitatietoelage (€ 717.588,00) en investeringstoelage (€ 89.185,00)
Visum financieel directeur dd. 9/11/2022
Totale dotatie voor 2023 bedraagt € 806.773,00.
De politiedotatie t.b.v. van € 806.773,00 voor de gemeente Ardooie zoals voorzien in de ontwerp politiebegroting 2023 voor de politiezone Tielt – Wingene – Ardooie – Lichtervelde – Pittem - Ruiselede wordt goedgekeurd.
Het bedrag van € 806.773,00 waarvan € 717.588,00 exploitatietoelage en € 89.185,00 investeringstoelage zal worden voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan voor het jaar 2023.
Deze beslissing wordt bezorgd aan de politiezone Tielt (katrien.wallecam@police.belgium.eu) en aan de Gouverneur (FOD Binnenlandse Zaken, Federale diensten gouverneur West-Vlaanderen, FAC Kamgebouw, K. Albert I-laan 1-5 bus 6, 8200 Brugge)
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting
Wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is'
De gemeente Ardooie wordt conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen. (verder Zone Midwest genoemd)
Zone Midwest bereikte in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014.
Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 6 oktober 2022.
Deze financiële verdeelsleutel werd opnieuw bevestigd door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2023.
De totale exploitatietoelage van de gemeenten bedraagt voor 2023 € 7.615.696,00 de totale investeringstoelage voor 2023 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.220.696,00.
De exploitatietoelage voor de gemeente Ardooie wordt vastgesteld op € 277.574,50 en de investeringstoelage voor de gemeente Ardooie wordt vastgesteld op € 63.397,50. Deze kredieten werden voor het jaar 2023 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.
Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 9 november 2022.
Op voorstel van de burgemeester.
Art. 1 De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 voor de begroting 2023 werd herbevestigd.
Art. 2 De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie |
277.574,50 |
Hooglede |
312.308,50 |
Ingelmunster |
229.935,50 |
Izegem |
805.531,50 |
Lichtervelde |
252.286,00 |
Meulebeke |
282.691,50 |
Moorslede |
303.855,00 |
Pittem |
218.600,00 |
Roeselare |
3.172.963,50 |
Ruiselede |
116.429,50 |
Staden |
311.896,50 |
Tielt |
562.881,50 |
Wingene |
391.055,50 |
Dentergem |
191.257,50 |
Oostrozebeke |
186.429,50 |
Totaal |
€ 7.615.696,00 |
Art. 3 De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie |
€ 63.397,50 |
Hooglede |
€ 68.533,50 |
Ingelmunster |
€ 68.533,50 |
Izegem |
€ 184.093,50 |
Lichtervelde |
€ 52.965,00 |
Meulebeke |
€ 70.780,50 |
Moorslede |
€ 64.842,00 |
Pittem |
€ 49.755,00 |
Roeselare |
€ 549.712,50 |
Ruiselede |
€ 33.223,50 |
Staden |
€ 71.422,50 |
Tielt |
€ 148.462,50 |
Wingene |
€ 90.361,50 |
Dentergem |
€ 45.100,50 |
Oostrozebeke |
€ 43.816,50 |
Totaal |
€ 1.605.000,00 |
Art. 4 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
De gemeente betaalde een huurvergoeding voor de pastoriewoning op het Marktplein te Ardooie. Dit is immers wettelijk voorzien en was afgesproken met de eigenaar van het pastoriegebouw. De vergoeding bedroeg € 1.880,35/kwartaal (€ 626,78/maand).
Sedert 1 september 2022 beschikt de gemeente echter niet meer over een priester woonachtig in Ardooie zodat de wettelijke verplichting voor huisvesting priester wegvalt.
De vzw parochiale werken maakt echter nog steeds gebruik van deel van pastorie en hierbij zijn kosten verbonden (o.m. energiekosten), daarom is vraag gesteld vanuit de vzw om verder tussenkomst te verlenen.
Het college kan zich akkoord verklaren een toelage te verstrekken van € 400/maand.
€ 1.600
Voor het jaar 2022 wordt een toelage verstrekt aan vzw parochiale werken dekenij Roeselare voor een bedrag van € 1.600.
In de gemeenteraad van 2 september 2019 is subsidiereglement goedgekeurd waarbij € 200,00 werd gegeven voor ondersteuning aankoop van PC voor leerlingen waarvan ouders het financieel moeilijk hadden.
Gezien de scholen zelf middelen hebben ontvangen voor aankoop van PC'S, is dit reglement niet meer van toepassing.
Daarentegen wordt door IHKA jaarlijks toelage gevraagd aan leerlingen voor o.m. onderhoud en bijpassen verschil aankoopprijs PC en subsidie Vlaamse gemeenschap.
Voor de scholen van St.Michielsgroep in Roeselare is reglement aangepast in de gemeenteraad van Roeselare.
Voorstel om subsidiebeslissing eveneens aan te passen.
€ 200,00/leerling (in 2020 € 2.400 betaald)
Artikel 1 – Doel
Dit subsidiereglement draagt bij tot gelijke onderwijskansen voor leerlingen in armoede, in het basis en secundair in onderwijs.
In de huidige samenleving is digitale geletterdheid een voorwaarde om zich staande te houden en zichzelf te ontwikkelen. Ook in het onderwijs wordt aandacht besteed aan digitale geletterdheid:
In dat laatste geval is de toegang tot digitaal leermateriaal voor leerlingen (en hun ouders/voogd) essentieel, zowel tijdens de lessen op school als voor het maken of voorbereiden van schooltaken thuis of afstandsonderwijs. Dat betekent dat een toestel (PC, Laptop of tablet) + software + internetconnectie noodzakelijk is, per leerling, om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen te behalen.
De gemeente respecteert de keuze van het onderwijs inzake alternatieve leervormen. Er worden vanuit de gemeente geen keuzes vooropgesteld of gestimuleerd. De gemeente bewaakt wel gelijke onderwijskansen in Ardooie. Indien scholen opteren voor digitale integratie wordt ondersteuning geboden aan scholen om de toegang tot IT-toestellen (inclusief softwarepakketten, onderhoud, …) te garanderen aan gezinnen in armoede.
Dit subsidiereglement ondersteunt Ardooise middelbare scholen om de nodige of gewenste digitale toestellen ter beschikking te stellen aan gezinnen in (digitale) armoede, MET de nodige software, onderhoudsgarantie EN de nodige IT-ondersteuning vanuit de school of vanuit de IT-firma’s waar mee samengewerkt wordt.
Artikel 2 – Definities
Digitale geletterdheid omvat alle digitale vaardigheden, zoals het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie op internet, je veilig kunnen bewegen op het internet, het aansturen van computers, programmeren, het bewust inzetten van digitale media, …
IT-toestellen is het geheel van toestellen die ons helpen bij het gebruiken van de digitale informatie. De meest voor de hand liggende zijn de PC, de laptop, de smartphone en de tablet.
Armoede is een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kan enkel worden overbrugd wanneer de samenleving een appèl doet op het psychologisch kapitaal van personen die in armoede leven en van hun omgeving. De samenleving maakt daarbij ook de economische, sociale en culturele kapitaalvormen voor hen toegankelijk. Zo krijgt iedereen gelijke kansen op niet kwetsende sociale en maatschappelijke interacties en op waardevolle bindingen met zichzelf, de anderen, de maatschappij en de toekomst.[1]
De vluchtelingenstatus wordt toegekend aan een persoon als die uit gegronde vrees voor vervolging wegens ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of zijn politieke overtuiging, zich bevindt buiten het land waarvan hij de nationaliteit bezit, en die de bescherming van dat land niet kan of niet wil inroepen, of die daarheen niet kan of niet wil terugkeren. Deze personen krijgen een speciale verblijfskaart als vluchteling en kunnen niet teruggestuurd worden naar hun thuisland. Aan personen die hier niet aan voldoen kan de subsidiaire beschermingsstatus toegekend worden als er zwaarwegende gronden bestaan om aan te nemen dat zij een reëel risico lopen op ernstige schade bij een terugkeer naar hun land van herkomst. Deze richtlijn heeft tot gevolg dat een tijdelijke, maar verlengbare, verblijfstitel dient te worden toegekend aan vreemdelingen
Problematische afwezigheid op school: Leerlingen die zonder geldige reden afwezig zijn op school worden door de school geregistreerd als een problematische afwezigheid. Vanaf 5 halve dagen problematische afwezigheid schakelt de school het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) in voor begeleiding. Er wordt gezocht naar de oorzaak van het spijbelen, en er wordt samen met de ouders en het kind naar een oplossing gezocht, vb. extra begeleiding of externe hulpverlening.
Artikel 3 – Begunstigden
De aanvrager is een school met vestigingsplaats op het grondgebied van de gemeente Ardooie en kan geïdentificeerd worden aan de hand van een instellingsnummer, toegekend door het Ministerie van Onderwijs.
Artikel 4 – Subsidie
De gemeente kent een subsidie toe aan de school van maximum € 200 per leerling die voldoet aan de criteria, zoals omschreven in artikel 5. Bij overschrijding van het daarvoor voorziene budget kan het bedrag per leerling verminderd worden.
De subsidie kan maximaal voor 1 toestel en 1 maal per bedoelde leerling toegekend worden, per leeftijdsstructuur van het leerplichtonderwijs in Vlaanderen, zijnde maximaal 1 maal tijdens het basisonderwijs en maximaal 1 maal tijdens het secundair onderwijs.
Artikel 5 - Voorwaarden
De gemeente verleent de subsidie onder volgende voorwaarden
a) De school verbindt zich ertoe om IT-toestellen te integreren als middel in het pedagogisch project van de school. IT-toestellen worden maximaal geïntegreerd in de lessen.
b) De school stelt het toestel, inclusief software en herstelgarantie (tijdelijk) gratis ter beschikking aan gezinnen in armoede OF biedt het toestel via huurkoop aan, waarbij de leerling/het gezin eigenaar wordt van het toestel.
c) De school voorziet een onderhoudscontract waarbij leerlingen hun IT-toestel via de school binnen kunnen brengen, laten repareren en de volgende werkdag terug kunnen ontvangen. Ook in de vakantieperiodes wordt in een goede service voorzien.
d) De school verbindt zich ertoe om de schoolgebonden kosten voor schoolboeken en andere tools te verminderen, voor zaken die door het betreffende digitale toestel vervangen kunnen worden (zoals rekenmachines, woordenboeken, atlassen, naslagwerken,…).
e) De school staat in voor goede en regelmatige communicatie met ouders/voogd over de pedagogische visie ten aanzien van digitale integratie, het gebruik van IT-toestellen in de klas en thuis, de modaliteiten om het IT-toestel te verkrijgen via de school en de subsidie van de Gemeente Ardooie.
f) De school staat in voor basic IT-ondersteuning aan ouders / leerlingen om met het toestel en de digitale of online-programma’s te kunnen werken. De school informeert de gezinnen over internetconnectie en verwijst de gezinnen indien nodig door naar het Welzijnshuis.
g) De leerling waarvoor de school een subsidie vraagt voldoet aan volgende criteria:
Het gezin (één of meerdere ouders / voogd van de leerling):
OF
OF
h) De leerling verbindt zich tot het voldoen aan de leerplicht. Bij frequente problematische afwezigheid kan de school beslissen om het toestel niet (verder) toe te kennen, een restsaldo te vorderen of het toestel terug te vorderen, na dialoog met de ouders en rekening houdende met het belang van de jongere.
i) Voor leerlingen die de school (vroegtijdig) verlaten kan de school het toestel terugvorderen. Indien het gezin het toestel in het systeem van huurkoop least en indien het toestel nog niet is afbetaald, kan de school het restsaldo opeisen, na dialoog met de ouders. De school brengt de gemeente hiervan op de hoogte bij de rapportage over de resultaten.
Artikel 6 – Aanvraag- en toekenningsprocedure
De school bezorgt een lijst met het aantal leerlingen die voldoen aan de criteria zoals omschreven in artikel 5 en een engagementsverklaring voor aanwending van de subsidie volgens de voorwaarden zoals omschreven in dit reglement.
De school informeert de ouders of voogd.
Artikel 7 – Uitbetaling
Na ontvangst van de lijst en de engagementsverklaring van de school wordt de subsidie 100% uitbetaald aan de school, op het rekeningnummer zoals vermeld op de engagementsverklaring. Bij het begin van het volgend schooljaar volgt indien nodig een afrekening of verrekening van de toegekende subsidie, na rapportage en controle van de resultaten.
Artikel 8 – Controle en voorwaarden na toekenning
De school werkt verder aan visievorming en ondersteuning van leerkrachten over het gebruik en integratie van IT-toestellen in de lessen.
Indien het toestel door de school via huurkoop wordt aangeboden aan het gezin in armoede wordt de toegekende subsidie per leerling integraal toegekend aan het gezin in armoede, via een lagere factuur, met volgende afspraken:
De school neemt actief deel aan netwerkmomenten om ervaringen te delen.
De school verbindt zich ertoe te rapporteren over de resultaten van de subsidie. De school bezorgt op het einde van ieder schooljaar een overzicht van
In toepassing van de wet van 14 november 1983, betreffende de toekenning en aanwending van subsidies, is de begunstigde van de subsidie ertoe gehouden:
Bij niet naleving van deze bepalingen, kan het gemeentebestuur overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de toegekende subsidie.
Artikel 9 - Betwistingen/beroep
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen.
Betwistingen moeten, binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de aanvraag van de subsidie aan de subsidieaanvrager, per aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs gericht worden aan het College van Burgemeester en Schepenen, Polenplein 15, 8850 Ardooie. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.
Artikel 10 – Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in voege op 1 september 2022 (schooljaar 2022-2023). Dit reglement heeft een bepaalde duur en neemt, behoudens vroegere vervanging, aanpassing of afschaffing, een einde op 31/12/2025.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein
Goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten
Op het vlak van het onderhoud en herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein
Actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...
Art. 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Art. 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen € 10,24, voor werken in voetpaden € 7,88 en voor werken in aardewegen € 4,73.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Art. 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Art. 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Art. 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Statuten van DVV Midwest
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.
De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 5 oktober 2022 per mail uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering die doorgaat op 20 december 2022 om 18u00.
Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:
Art. 1 De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 20 december 2022 om 18u00 goed.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 zal haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 goedkeuren.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
Artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld
Schrijven van I.V.I.O. van 18 oktober 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken.
Art. 1 Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022
Art.2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 goedkeuren.
Art.3 Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Aangetekend schrijven WVI van 26 oktober 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 om 18u30 met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Agenda:
Bespreking van deze agenda en bijhorende stukken.
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 om 18u30 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter