De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 20:15.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing stand van zaken is ter kennis gegeven via e-notulen.
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing
Kennisname door college van burgemeester en schepenen/vast bureau van rapportering organisatiebeheersing
De algemeen directeur geeft toelichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur betreffende tussentijds rapport organisatiebeheersing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico’s.
Het rapporteringsverslag vindt u in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur betreffende de thesaurie, het debiteurenbeheer, de liquiditeitsprognose en het visum over het boekjaar 2021
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus;
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen;
De staat van het financieel evenwicht (J2) geeft het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge weer.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is de som van het exploitatiesaldo, het investeringssaldo en het financieringssaldo. Rekening houdend met de reserves van de voorgaande jaren bekomen we het beschikbaar budgettair resultaat. Dit ziet er voor 2021 als volgt uit:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 3.372.465 | € -564.891 | € 2.807.574 |
investeringssaldo | €-2.747.607 | € -36.290 | € -2.783.897 |
financieringssaldo | € -44.236 | € 0 | € -44.236 |
resultaat vorig jaar | € 9.683.656 | € 1.665.026 | € 11.348.683 |
besch.budg.resultaat | € 10.264.278 | € 1.063.845 | € 11.328.123 |
De gemeente en het OCMW hebben in het verleden heel wat reserves verzameld nl. totaal € 11.348.683.
Daar waar voorheen in het OCMW het exploitatieverlies werd aangezuiverd met een toelage vanuit de gemeente is dit nu niet meer zo. Als we de rekening van het OCMW afzonderlijk bekijken zien we een exploitatiesaldo van € -564.891. In het OCMW zijn geen leningen.
De autofinancieringsmarge in het OCMW is gelijk aan het exploitatiesaldo, zijnde € -564.891.
Bekijken we de staat van opbrengsten en kosten:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
kosten | € 11.216.630 | € 2.205.715 | € 13.422.344 |
opbrengsten | € 12.689.616 | € 1.277.529 | € 13.967.145 |
overschot of tekort van het boekjaar | € 1.472.986 | € -928.186 | € 544.800 |
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2021 gemeente en OCMW (deel OCMW) vast.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 20:40.
Namens OCMW-raad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter