De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, het digitaal kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder art. 91/11-15 en art. 257quinquies/11-17
Koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones
1) context
De deelstaten op Vlaams en Waals niveau laten toe aan steden en gemeenten om te fuseren op basis van wilsovereenstemming. Omwille van de gemeentelijke fusie tussen Tielt en Meulebeke (in werking vanaf 1 januari 2025) moeten de federale regels inzake wijziging van de (politie)grenzen worden toegepast. De memorie van toelichting van de WGP bepaalt dat aangezien het om een operatie op het niveau van de gemeentelijke entiteiten gaat die deel uitmaken van de desbetreffende politiezones, de “aanvraag” moet uitgaan van alle gemeenteraden met akkoord over personeel, roerende goederen en lopende geschillen.
Bedoeld worden hier zowel de gemeenteraden van de politiezone die zich opsplitst (zijnde politiezone Midow) als die van de reeds ingestelde politiezone waarin de afscheidingsgemeente zal worden opgenomen, met name politiezone Regio Tielt.
De gemeenteraden van Meulebeke en Tielt hebben beslist om te fusioneren vanaf 1 januari 2025. In dezelfde beslissing liet Meulebeke opnemen om voor de basispolitiezorg vanaf 1 januari 2025 beroep te doen op de PZ Regio Tielt in plaats van de PZ Midow.
De gemeentefusie heeft ook gevolgen op politioneel vlak met name dat er een wijziging zal gebeuren van de grenzen van de politiezones zoals bepaald het KB van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen. Dit moet geregeld worden via besluitvorming aangezien de politiezones anders juridisch niet kunnen blijven opereren.
Als gevolg van het gewijzigd grondgebied van de twee betrokken politiezones dienen aldus twee koninklijke besluiten (KB) worden opgemaakt ter publicatie in het Belgisch Staatsblad. Een eerste KB bepaalt de grenzen van het vernieuwde territorium van elke politiezone. Concreet is het de Minister van Binnenlandse Zaken die gevraagd dient te worden “het KB houdende de indeling van het grondebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones” in die zin aan te passen. Het tweede KB regelt de in plaats stelling van de nieuwe politiezone.
Ter voorbereiding van het eerste KB, dient de toepassing van artikel 257quinquies/12 WGP te worden vastgelegd.
Op dinsdag 12 maart 2024 werd in dat kader een overleg georganiseerd tussen beide politiezones, met aanwezigheid van gelijke vertegenwoordiging (de beide korpschefs en de beide politiesecretarissen).
In navolging van eigen gemaakte afspraken in de respectievelijke politiecolleges wordt, zoals voorzien in de wet, een regeling inzake artikel 257quinquies/12 WGP voorgelegd aan alle betrokken gemeenteraden.
2) onderwerp
Zoals gesteld in artikel 257quinquies/12 WGP nemen de gemeenteraden op advies van de korpschefs van de vorige politiezones volgende handelingen aan:
3) gemeenschappelijk advies
Inzake punt 1 (de namenlijst):
Inzake punt 2 (lijst roerende goederen):
Inzake punt 3 (lopende geschillenprocedures):
4) vraag
Aan alle betrokken gemeenteraden (11) worden volgende vragen gesteld, teneinde tegemoet te komen aan artikel 91/12 en artikel 257quinquies/12 WGP: “de gemeenteraden die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones, dienen daartoe een gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag in bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie”:
- te willen beslissen dat er een wijziging bestaat in de grenzen van beide politiezones, met ingang vanaf 1 januari 2025;
- zich te willen akkoord verklaren met de uitgewerkte regeling betreffende punt 1, 2 en 3 (onder rubriek 3);
De politiecolleges van de PZ Regio Tielt en van de PZ Midow vragen een afschrift van beslissing te willen overmaken aan beide politiezones ter attentie van:
- kurt.lamerant@police.belgium.eu
- gunther.vandenabeele@police.belgium.eu
Vanuit de politiezones zal in onderlinge samenwerking een formele vraag worden gericht t.a.v. de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie tot wijzing van het KB van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Goedkeuring indienen aanvraag bij minister van binnenlandse zaken en van justitie tot wijziging in de grenzen van de politiezones Tielt en MIDOW, met ingang vanaf 1 januari 2025, waarbij ingevolge de fusie tussen Tielt en Meulebeke het grondgebied van de gemeente Meulebeke bij de politiezone Tielt wordt gevoegd
waarbij akkoordverklaring met de uitgewerkte regeling betreffende
Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing wordt overgemaakt aan beide politiezones ter attentie van:
- kurt.lamerant@police.belgium.eu
- gunther.vandenabeele@police.belgium.eu
Goedkeuring wordt gegeven dat vanuit de politiezones in onderlinge samenwerking een formele vraag zal worden gericht t.a.v. de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie tot wijzing van het KB van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024042178 inzake "bouwen loods, aanleg verhardingen, rooien bomen, nieuwbouw watersilo en keermuur, na slopen bestaande gebouwen", gelegen Lampernissestraat 5 te Ardooie (kadastraal Afd. 1 sectie A nrs. 1076D, 1082C en 1084D), dient de rooilijn te worden gewijzigd door verplaatsing van een deel van de voetweg nr. 59.
Om het project te kunnen realiseren heeft de aanvrager van de omgevingsvergunning een ontwerp rooilijnplan voor de verplaatsing van een deel van de voetweg nr. 59 ingediend. Het rooilijnplan is opgemaakt door landmeterkantoor Sabbe & C° op 24 februari 2024.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 21 juni 2024. Er zijn geen bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnplan.
Met het rooilijnplan is er geen grondoverdracht voorzien.
Van het betreffende deel van de voetweg zijn sedert heel lange periode geen uiterlijke kenmerken meer van aanwezigheid van een voetweg op het perceel van de aanvraag van de omgevingsvergunning. Door de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 59 kan de aanvrager van de omgevingsvergunning de voorziene loods bouwen.
Door de verplaatsing van het betreffende deel van voetweg nr. 59 wordt de bestaande toestand bestendigd en de verlegging komt het algemeen belang ten goede doordat de bereikbaarheid van de verder gelegen woningen langs de voetweg verzekerd wordt. De huidige situatie wordt hierbij wettelijk vastgelegd.
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan "verplaatsing deel voetweg nr. 59", opgemaakt door landmeter-expert Sabbe+C° op 24 februari 2024, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: Dit besluit van de gemeenteraad is niet van kracht:
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Elk jaar worden toelagen aan de verenigingen toegekend.
Er wordt rekening gehouden met de adviezen van de diverse adviesraden
De nodige gelden zijn voorzien in het budget 2024.
Totaal bedrag van de toelagen: € 121.982,10
Goedkeuring wordt gegeven om toelagen aan diverse verenigingen zoals vastgesteld in bijlage toe te kennen.
Decreet van 9 april 1992 betreffende het onderwijs III
Decreet basisonderwijs van 25.02.1997, gewijzigd door het decreet van 14 februari 2003
De OZB BaO/98/5, onder meer betreffende de aanwending van het werkingsbudget voor beleidsondersteuning
De schooldirectie heeft het lestijdenpakket voor 2024-2025 van de gemeentelijke basisschool De Zonnebloem voorgelegd.
Dit punt is eveneens is behandeld in de schoolraad en ABOC.
Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 is als volgt:
Het lestijdenpakket over het schooljaar 2024-2025 wordt goedgekeurd:
Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de schooldirecteur.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie
Het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Een schrijven werd verstuurd m.b.t. de nieuwe GAS-wetgeving die van kracht is sinds 8 januari 2024 en die een invloed heeft op de handhaving van zwerfvuil en sluikstort (camerabeleid).
Er is noodzaak om de intergemeentelijke vereniging IVIO aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn.
Deze vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden, zijnde het vaststellen van sluikstort op openbare plaatsen meer bepaald aan glasbol- of textielcontainersites, sorteerstraten, in nabijheid van het recyclagepark of aan ophaalpunten.
IVIO wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden worden aangeduid door de leidend ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Ardooie voor de vaststelling van overtredingen op gemeentelijk politiereglement Titel IV openbare netheid en gezondheid - artikel 4.1.1.0.2 en artikel 4.1.2.4.2.
Deze beslissing wordt meegedeeld aan IVIO.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017
Statuten van DVV Midwest dd. 22 december 2017, gewijzigd dd. 18 december 2018
Ook in de regio Midwest zijn mensen aangewezen op hulp om in hun basisrecht op gezond en kwalitatief voedsel te realiseren. Zij kunnen terecht bij voedselverdeelorganisaties en -initiatieven die lokaal verankerd zijn. Onderling verschillen ze qua historiek, uitbouw, bereikbaarheid en aanbod.
Actueel komen de meeste mensen in voedselonzekerheid als klant bij een voedselverdeelorganisatie op doorverwijs van sociale dienst OCMW maar soms ook via CAW, politie, scholen of gezondheidswerkers.
Foodsavers Midwest wil die lokale voedselverdeelorganisaties ontzorgen door het logistieke werk van ophalen en herverdelen op zich te nemen voor alle gemeenten uit de regio Midwest. Daarbij wordt een sociale, economische en ecologische meerwaarde gecreëerd.
De lokale invulling wordt in overleg met lokale besturen en (eventueel) aanwezige vrijwilligers) en voedselverdeelorganisaties uitgebouwd.
Foodsavers Midwest steunt op 4 pijlers die een sociale meerwaarde genereren:
De ecologische meerwaarde komt het neer op:
De economische meerwaarde heeft betrekking op het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat over het ontdekken van de mogelijkheden om een economisch duurzame onderneming te creëren.
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met Foodsavers Midwest in bijlage.
Art.2: De gemeenteraad gaat akkoord om samen met de andere gemeenten die zich verenigd hebben in MidWest in te stappen in de samenwerking met Foodsavers Midwest.
Art.3: Voor de gemeente Ardooie betekent dit dat volgende ondersteuning wordt voorzien:
Art.4: De gemeente Ardooie voorziet daartoe een financiële bijdrage van € 6.067,45 (2024) en € 6.067,45 (2025).
Voor eind 2025 wordt op basis van de businessresultaten een herberekening gemaakt voor de bijdrage van de lokale besturen vanaf 2026.
Art.5: Deze overeenkomst gaat in op 1 september 2024 en wordt aangegaan voor onbepaalde duur. In het geval investeringsmiddelen worden verworven via LEADER 2023 – 2027 dient rekening gehouden te worden met de verplichting dat de investering niet kan worden veranderd van functie binnen de 5 jaar na de laatste uitbetaling.
Art.6: Afschrift van onderhavige beslissing wordt per mail voor verder gevolg verstuurd naar de algemeen directeur (saskia.verriest@midwest.be) en de coördinator Welzijn binnen DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be).
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; inz. art. 40-41
De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 1 voorbehouden parkeerplaats voor een conventionele deelwagen ter hoogte van de openbare parking gelegen te Ardooie, Roeselaarsestraat ter hoogte van het OC De Tassche en de inrichting van 1 voorbehouden parkeerplaats van een elektrische deelwagen ter hoogte van het Polenplein 15 dit in uitvoering van de principes van het decreet basisbereikbaarheid en het nieuw openbaar vervoersplan dat werd goedgekeurd door de vervoerregioraad.
In de vervoerregio werd Claus2You aangesteld als deelwagenaanbieder voor de uitrol van de deelwagen binnen het vervoer op maat.
Door het inrichten van de voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we het gebruik van de voorziene deelwagens vanuit de vervoerregio en garanderen we dat deze parkeerplaatsen ten allen tijde beschikbaar zijn voor de betreffende deelwagens van de erkende autodeelorganisatie Claus2You
Art 1 Het aanvullend verkeersreglement voor het aanbrengen van een parkeerplaats voor een conventionele deelwagen te Ardooie, Roeselaarsestraat ter hoogte van het OC De Tassche en een elektrische deelwagen te Ardooie, Polenplein 15 wordt goedgekeurd.
Art 2 Deze reglementering wordt aangeduid door het plaatsen van een bord E9a met respectievelijk onderbord ‘Autodelen’ en onderbord met het symbool ‘Wegslepen’ en opschrift ‘Voorbehouden Claus2You autodelen’ op de parking ter hoogte van de Roeselaarsestraat, parking OC De Tassche en een bord E9a met respectievelijk onderbord ‘Elektrische wagen’, onderbord ‘Autodelen’ en onderbord met het symbool ‘Wegslepen’ en opschrift ‘Voorbehouden Claus2You autodelen’ ter hoogte van het Polenplein 15.
Art 3 Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Art 4 Dit besluit zal digitaal bekend gemaakt worden, conform het decreet voor Lokaal Bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 24/06/2024 om 20:23.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter