De voorzitter opent de zitting op 04/09/2023 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Beslissing Raad van bestuur AGB van 23 mei 2023 betreffende vaststelling van de jaarrekening 2022
De jaarrekening AGB dienstjaar 2022 is goedgekeurd door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.
Kennisname van goedkeuring van de jaarrekening AGB dienstjaar 2022 door ABB (afdeling binnenlands bestuur) zonder formele bemerkingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 262 § 1 en 332 § 1, 3de lid
Gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2023 betreffende vaststelling van de jaarrekening 2022
ABB (administratie binnenlands bestuur) heeft een gunstig advies uitgebracht inzake de jaarrekening dienstjaar 2022 van de gemeente en het ocmw.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt.
Kennis wordt genomen van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de gemeente en het ocmw door ABB.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budget 2024 voor de kerkfabriek St. Martinus Ardooie in bijlage.
Goedgekeurd door de kerkraad op 26 juni 2023. Er werd gunstig advies verleend door het bisdom op 12 juli 2023.
De gemeentelijke bijdrage 2024 wordt vastgesteld op € 74.641,22
De exploitatietoelage is hoger voor het jaar 2024 dan wat er oorspronkelijk werd voorzien in het meerjarenplan, zijnde € 43.800.
De laatste 3 jaar was de werkelijke exploitatietoelage wel lager dan bepaald in het meerjarenplan:
Jaar 2021: € 7.660,29 minder dan oorspronkelijk voorzien.
Jaar 2022: € 29.900,67 minder dan oorspronkelijk voorzien.
Jaar 2023: € 23.251,07 minder dan oorspronkelijk voorzien, behoudens budgetwijziging.
Budget 2024 is ingetrokken door kerkfabriek St.Martinus.
Dit punt wordt verdaagd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budgetwijziging 2023 en meerjarenplanwijziging voor de kerkfabriek St. Martinus Koolskamp in bijlage.
Goedgekeurd door de kerkraad op 12 juni 2023. Er werd gunstig advies verleend door het bisdom op 12 juli 2023.
De gemeentelijke bijdrage 2023 wordt vastgesteld op € 50.772,52.
In het oorspronkelijk budget 2023, voor wijziging, bedroeg de exploitatietoelage € 42.022,52.
Keurt de budgetwijziging 2023 en de meerjarenplanwijziging van de kerkfabriek St.-Martinus te Koolskamp goed zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budget 2024 voor de kerkfabriek St. Martinus Koolskamp in bijlage.
Gunstig advies dd. 12 juli 2023 van het bisdom Brugge.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp past binnen de meerjarenplanwijziging opgemaakt in 2023.
De gemeentelijke bijdrage voor 2024 is vastgesteld op € 49.122,50.
Keurt het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Martinus te Koolskamp goed zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s;
De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
- Overzicht van de prioritaire doelstellingen, actieplannen en acties
- Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
- Schema J1: Doelstellingenrekening
In het meerjarenplan 2020-2025 werden volgende prioritaire acties in de doelstellingenboom goedgekeurd:
BD 1: Optimale dienstverlening in een professioneel kader en aangepaste infrastructuur
1.2 Onderhoud en renovatie van het gemeentelijk patrimonium met het accent op een energiezuinige en milieuvriendelijke gemeente
1.2.1 Site Koolskamp Klaverstraat
1.2.2 Site Prinsendreef Ardooie
1.2.3 Renovatie bibliotheek
1.2.4 Gescheiden rioleringsstelsel Beverenstraat/Sprietstraat
1.2.5 Gescheiden rioleringsstelsel Moskostraat
1.2.6 Verkoop patrimonium
1.2.7 Vervangen LED openbare verlichting
BD 2: Ardooie, een mooie, veilige en bruisende gemeente
2.1 Ardooie, een financieel gezonde gemeente
2.1.1 Financieel gezonde gemeente waar de schuld beheersbaar blijft
2.1.2 Optimalisatie van de inkomsten zonder verhoging van de belastingen
2.2 Onderhoud en vernieuwen wegen en infrastructuur om een veilige gemeente te verzekeren
2.2.1 Onderhoud wegen en voetpaden
2.2.2 Verkeersveiligheid in Ardooie
De evaluatie van de prioritaire acties wordt besproken aan de hand van het rapport uit de Schaubroeck-tool. De rapporteringsperiode (cijfers) betreft het eerste en tweede kwartaal 2023.
Het verslag vindt u in bijlage.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport meerjarenplan 2020-2025 (tem juni 2023).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken Beverensestraat-Sprietstraat-Hellestraat” werd gegund aan Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2322-G opgesteld door de ontwerper, Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.881.000,83 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2322-G en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken Beverensestraat-Sprietstraat-Hellestraat”, opgesteld door de ontwerper, Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 3.881.000,83 excl. btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2023, op budgetcode 0310-00/2270007/BESTUUR/CBS/0/IP04 (actie 1.2.4).
Art. 5 : Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 augustus 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Speel- en ontmoetingszone 2.0 Klaverstraat” toe te wijzen aan Buro Bossaert, Lolliestraat 19 te 8890 Moorslede.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 466 opgesteld door de ontwerper, Buro Bossaert, Lolliestraat 19 te 8890 Moorslede.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.318,45 excl. btw of € 163.735,32 incl. 21% btw (€28.416,88 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 1 : Het bestek met nr. 466 en de raming voor de opdracht “Speel- en ontmoetingszone 2.0 Klaverstraat”, opgesteld door de ontwerper, Buro Bossaert, Lolliestraat 19 te 8890 Moorslede worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 135.318,45 excl. btw of € 163.735,32 incl. 21% btw (€ 28.416,88 btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 1.2.1/0945-01/2300000.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
De vraag is gesteld voor verplaatsing van deel van de buurtweg (sentier) nr. 66.
Op de hoorzitting van de Provinciale OmgevingsVergunningsCommissie (POVC) van 30 juni 2023 werd, in het kader van de omgevingsaanvraag ingediend door Koen Vanhecke voor de inrichting in de Muizeputweg 15a te Ardooie, opgemerkt dat de inrichting doorkruist wordt door een gemeenteweg of buurtweg ‘Sentier nr. 66’ met rooilijn volgens de Atlas der Buurtwegen. Dit werd pas opgemerkt in de hoorzitting en kwam niet aan bod in de eerder uitgebrachte adviezen. De vraag is gesteld om de buurtweg nr. 66 deels te verplaatsen.
In bijlage zijn plannen gevoegd betreffende verplaatsing van de desbetreffende buurtweg.
Een openbaar onderzoek dient worden gevoerd waarna de gemeenteraad kan beslissen om de buurtweg nr. 66 al dan niet deels te verplaatsen.
Art. 1 : De procedure te starten om deel van buurtweg nr. 66 te verleggen volgens de plannen in bijlage.
Art. 2 : Een openbaar onderzoek van dertig dagen zal worden gevoerd.
Art. 3 : Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023061351 inzake "Nieuwe verkaveling met 16 loten voor halfopen woningen" gelegen tussen de Kaaistraat en de Pittemsestraat, (kadastraal Afd. 1 sectie B nrs. 77B2, 77C2 en 85K), wordt de gemeenteweg uitgebreid.
Naar aanleiding van het verkavelingsproject met 16 bouwloten tussen de Kaaistraat en de Pittemsestraat, is een nieuwe rooilijn ontworpen volgens het bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door Toporama Landmeetbureau op 12 januari 2023.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 6 juni 2023. Er zijn geen bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnplan.
Op het rooilijnplan en het bijhorend grondoverdrachtsplan zijn de private gronden aangeduid die op te nemen zijn in het openbaar domein. De oppervlakte over te dragen naar openbaar domein betreft 1.103 m² (perceel afd. 1 sectie B 77b2/deel, 77c2, 85k/deel). De bestaande gemeenteweg aan de Kaaistraat wordt verbreed en een groenzone en verbindingspad tussen de Kaaistraat en de Pittemsestraat wordt nieuw aangelegd volgens het technisch bestek dat bij de omgevingsvergunningaanvraag gevoegd werd.
De aanpassing van de Kaaistraat is noodzakelijk om de lijn van het openbaar domein van Kaaistraat 80 harmonieus te laten doorlopen ter hoogte van de 10 nieuwe bouwloten langs de Kaaistraat. Door aanpassing van de rooilijn kan de groenzone met wadi publiekelijk betreden worden en is er een verbinding voor traag verkeer mogelijk tussen de Kaaistraat en de Pittemsestraat.
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan "verkaveling Kaaistraat-Pittemsestraat", opgemaakt door Toporama Landmeetbureau 12 januari 2023, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt samen met het grondoverdrachtsplan integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: De gronden aangeduid op het grondoverdrachtsplan, met een oppervlakte van 1.103 m², zullen kosteloos overgedragen worden aan de gemeente en zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Art. 3: Dit besluit van de gemeenteraad is niet van kracht:
Art. 4: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. artikel 43, §2, 12°.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en dor besturen van de erkende erediensten
De gemeente wil een (rest)perceel grond gelegen te Ardooie, Watervalstraat/Meersensstraat en kadastraal gesitueerd 1ste afdeling, Sectie A, nr. 905A/ex onderhands verkopen.
De reden dat gekozen wordt voor de procedure van onderhandse verkoop is dat het perceel ingesloten is (tussen berm en achtertuinen) en een restperceel betreft na aanleg van het gecontroleerd overstromingsgebied De Salamander. Er is geen toegang behalve voor eigenaars van de aanpalende percelen. De eigenaars van achterliggende tuinen zijn gecontacteerd geweest en wensen deel van perceel aan te kopen.
Er is schatting gebeurd en de verkoopprijs wordt bepaald op € 12,50/m².
Landmeterskantoor Van Hee is aangesteld om de nodige opmetingen te verrichten.
De percelen aangeduid op opmetingsplan worden verkocht aan volgende eigenaars
Art.1: Akkoord te gaan om het perceel gelegen te Ardooie, Watervalstraat/Meersenstraat en kadastraal gesitueerd 1ste afdeling, Sectie A, nr. 905A/ex onderhands te verkopen tegen de prijs van € 12,50/m². De notariskosten zijn ten laste van de kopers.
Art.2: De percelen aangeduid op het opmetingsplan, opgemaakt door landmeterskantoor Van Hee, worden verkocht aan volgende eigenaars
Art.3: Notariskantoor Debyser uit Ardooie is aangesteld voor verlijden van de diverse akten.
Art.4: Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de verdere procedure.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.43§2,12°
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Aanleg van nieuw fietspad is voorzien in de Beverensestraat.
Hiervoor dienen percelen grond worden aangekocht teneinde aanleg van het fietspad te kunnen voorzien waarbij de Beverensestraat voldoende breedte behoudt. De aankoop is dus voor het algemeen belang.
Volgende perceel grond dient worden aangekocht:
Een oppervlakte van zeven centiare (7ca), gelegen nabij ‘Beverensestraat’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwgrond, sectie A - nummer 623/P P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van tweeëntwintig are zeventien centiare (22a 17ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer A 623 R P0000.
Het goed is vermeld als lot 1 op het opmetingsplan met dossiernummer 19.63.
De eigenaar van het onroerend goed is de firma Ardios.
De prijs van aankoop van het desbetreffend perceel is bepaald op € 600,00.
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte in bijlage van dienst vastgoedtransacties met dossiernummer 14977-001 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop van de eigenaar Ardios van volgend perceel:
Een oppervlakte van zeven centiare (7ca), gelegen nabij ‘Beverensestraat’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwgrond, sectie A - nummer 623/P P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van tweeëntwintig are zeventien centiare (22a 17ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer A 623 R P0000.
Art. 3: De aankoop gebeurt tegen de prijs van € 600,00.
Art. 4: Bij niet-naleving van de in dit besluit vastgestelde voorwaarden is de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.43§2,12°
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Aanleg van nieuw fietspad is voorzien in de Beverensestraat.
Hiervoor dienen percelen grond worden aangekocht teneinde aanleg van het fietspad te kunnen voorzien waarbij de Beverensestraat voldoende breedte behoudt. De aankoop is dus voor het algemeen belang.
Volgende percelen grond dient worden aangekocht:
Een oppervlakte van zevenenzestig centiare (67ca), grond, - zijnde lot 2 -, gelegen nabij ‘Langst Beverenstraat’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A - nummer 625/02 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van acht are tachtig centiare (8a 80ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer A 625 / 2A P0000
Een oppervlakte van vijf are zevenenzeventig centiare (5a 77ca), grond, - zijnde lot 3 -, gelegen nabij ‘Oliekouter’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie E - nummer 126/B P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van tweeëndertig are (32a), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 126 C P0000
Het goed is vermeld als loten 2 en 3 op het opmetingsplan met dossiernummer 19.63.
De eigenaars van het onroerend goed zijn de volgende personen: Bodein Maria, Sarre Carolina, Sarre Julie, Sarre Francis, Sarre Nathalie en Sarre Sophie.
De prijs van aankoop van de desbetreffende percelen is bepaald op € 9.667,00
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte in bijlage van dienst vastgoedtransacties met dossiernummer 14977-002 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop van de eigenaars Bodein Maria, Sarre Carolina, Sarre Julie, Sarre Francis, Sarre Nathalie en Sarre Sophie van volgende percelen:
Een oppervlakte van zevenenzestig centiare (67ca), grond, - zijnde lot 2 -, gelegen nabij ‘Langst Beverenstraat’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A - nummer 625/02 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van acht are tachtig centiare (8a 80ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer A 625 / 2A P0000
Een oppervlakte van vijf are zevenenzeventig centiare (5a 77ca), grond, - zijnde lot 3 -, gelegen nabij ‘Oliekouter’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie E - nummer 126/B P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van tweeëndertig are (32a), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 126 C P0000
Art. 3: De aankoop gebeurt tegen de prijs van € 9.667,00.
Art. 4: Bij niet-naleving van de in dit besluit vastgestelde voorwaarden is de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.43§2,12°
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Aanleg van nieuw fietspad is voorzien in de Beverensestraat.
Hiervoor dienen percelen grond worden aangekocht teneinde aanleg van het fietspad te kunnen voorzien waarbij de Beverensestraat voldoende breedte behoudt. De aankoop is dus voor het algemeen belang.
Volgend perceel grond dient worden aangekocht:
Een oppervlakte van tien centiare (10ca), gelegen nabij ‘Oliekouter’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie E - nummer 120/F P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van vijfentwintig are negenendertig centiare (25a 39ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 120 L P0000.
Het goed is vermeld als lot 5 op het opmetingsplan met dossiernummer 19.63.
De eigenaar van het onroerend goed is de firma Stefaan Gruyaert.
De prijs van aankoop van het desbetreffend perceel is bepaald op € 1.075,00.
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte in bijlage van dienst vastgoedtransacties met dossiernummer 14977-003 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop van de eigenaar Stefaan Gruyaert van volgend perceel:
Een oppervlakte van tien centiare (10ca), gelegen nabij ‘Oliekouter’, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie E - nummer 120/F P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van vijfentwintig are negenendertig centiare (25a 39ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 120 L P0000
Art. 3: De aankoop gebeurt tegen de prijs van € 1.075,00.
Art. 3: Bij niet-naleving van de in dit besluit vastgestelde voorwaarden is de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.43§2,12°
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Aanleg van nieuw fietspad is voorzien in de Beverensestraat.
Hiervoor dienen percelen grond worden aangekocht teneinde aanleg van het fietspad te kunnen voorzien waarbij de Beverensestraat voldoende breedte behoudt. De aankoop is dus voor het algemeen belang.
Volgende perceel grond dient worden aangekocht:
Een oppervlakte van één are zeventig centiare (1a 70ca), grond, gelegen Vlasbloemstraat 17+ , te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als serre, sectie E - nummer 137/X P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van acht hectare zesenveertig are (8ha 46a), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 137 Z P0000.
Het goed is vermeld als lot 6 op het opmetingsplan met dossiernummer 19.63.
De eigenaars van het onroerend goed zijn Desmet Kris en Soenens Karine.
De prijs van aankoop van het desbetreffend perceel is bepaald op € 19.000,00.
De ontwerpakte is opgemaakt door de dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte in bijlage van dienst vastgoedtransacties met dossiernummer 14977-004 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop van de eigenaar Desmet Kris en Soenens Karine van volgend perceel:
Een oppervlakte van één are zeventig centiare (1a 70ca), grond, gelegen Vlasbloemstraat 17+ , te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als serre, sectie E - nummer 137/X P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van acht hectare zesenveertig are (8ha 46a), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer E 137 Z P0000
Art. 3: De aankoop gebeurt tegen de prijs van € 19.000,00.
Art. 3: Bij niet-naleving van de in dit besluit vastgestelde voorwaarden is de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Nieuw fietspad wordt aangelegd in Beverensestraat. Hiervoor dienen percelen worden aangekocht en op bepaalde percelen is momenteel een pacht.
Bijgevolg dient pachtbeëindiging worden bekomen.
Op volgende loten is momenteel pachtovereenkomst:
De pachter is Filiep callewaert, de vergoeding voor de pachtbeëindiging bedraagt € 1.000.
Een ontwerp akte pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde is opgemaakt door dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde in bijlage opgemaakt door dienst vastgoedtransacties onder dossiernummer 14977-002A wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot beëindiging van de pachtovereenkomst van volgende percelen:
Art. 3: De pachtbeëindiging gebeurt voor het algemeen belang en gebeurt tegen vergoeding van € 1.000,00.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Nieuw fietspad wordt aangelegd in Beverensestraat. Hiervoor dienen percelen worden aangekocht en op bepaalde percelen is momenteel een pacht.
Bijgevolg dient pachtbeëindiging worden bekomen.
Volgend lot is momenteel in pacht gegeven:
De pachter is Francky Demuynck, de vergoeding voor de pachtbeëindiging bedraagt € 50,00.
Een ontwerp akte pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde is opgemaakt door dienst vastgoedtransacties.
Art. 1. De ontwerpakte pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde in bijlage opgemaakt door dienst vastgoedtransacties onder dossiernummer 14977-003A wordt goedgekeurd.
Art. 2. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot beëindiging van de pachtovereenkomst van volgend perceel:
Art. 3: De pachtbeëindiging gebeurt voor het algemeen belang en gebeurt tegen vergoeding van € 50,00.
Diverse toelagen zijn nog niet goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023.
Binnen Midwest is overeenkomst om toelage te verstrekken aan Sint Andriesziekenhuis voor dringende medische hulpverlening.
De ondernemingsraad wordt heropgestart waarbij onder meer een eindejaarstombola wordt georganiseerd, een starttoelage wordt verstrekt.
Elk jaar wordt toelage verstrekt aan BEN vzw (vroeger Open Kring vzw) voor de organisatie van woonzorgtandem (o.m. De Loods - 't Klapke - Samen tafelen)
€ 5.807 aan Sint-Andries ziekenhuis
€ 1.000 aan ondernemingsraad
€ 7.000 aan BEN vzw
Volgende toelagen worden toegekend
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Het Stadlandschap West-Vlaamse hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.
In West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief. Beide organen doen in essentie hetzelfde. De stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw.
Zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten.
Eind 2022 zorgden nieuwe evoluties er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:
Volgens artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) waren de provincies in april 2023 bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen. Daarnaast legt artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op om als regionaal landschap erkend te kunnen worden. Eén van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw.
De Initiatiefgroep van het Stadlandschap besliste in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten. Om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw.
Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van het Stadlandschap West-Vlaamse hart naar Regionaal Landschap West-Vlaamse hart een logische beslissing. Op deze manier kan het Stadlandschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen. Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur. De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Art. 2 Dit besluit treedt in werking vanaf heden.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Bij besluit van de gemeenteraad van 4 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd. Door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap vzw, dient gemeente Ardooie, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten over te gaan tot aanstelling van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering vanaf heden tot einde 2024.
Overeenkomstig artikel 10 van de statuten kan de gemeente een vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) in de algemene vergadering aanduiden.
Art. 1 Veerle Dejaeghere wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023
Bij besluit van de gemeenteraad van 4 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd.
Door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap vzw, dient gemeente Ardooie, als lid, overeenkomstig artikel 14 van de statuten over te gaan het aanduiden van een kandidaat bestuurder vanaf heden tot einde 2024.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een kandidaat bestuurder aanduiden.
Art. 1 Kathleen Verhelle wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Statuten woonmaatschappij Thuiswest
Op 1 juli 2023 is de nieuwe woonmaatschappij 'Thuiswest' voor het werkingsgebied Midwest-West gevormd worden. De gemeente Ardooie maakt deel uit van de woonmaatschappij Thuiswest.
vertegenwoordiger dient worden aangeduid voor algemene vergaderingen
Mevrouw Terry Callens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de woonmaatschappij Thuiswest.
De beslissing wordt meegedeeld aan Thuiswest.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 (“DLB”) in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking en art. 427
Huidige statuten van Cipal
Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
Oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal
Ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”)
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
Zie de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Art. 1 Keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Art. 2 Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Art. 3 Keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Art. 4 Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Art. 5 Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Art. 6 De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 7 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Decreet van 9 april 1992 betreffende het onderwijs III
Decreet basisonderwijs van 25.02.1997, gewijzigd door het decreet van 14 februari 2003
De OZB BaO/98/5, onder meer betreffende de aanwending van het werkingsbudget voor beleidsondersteuning
De schooldirectie heeft het lestijdenpakket voor 2023-2024 van de gemeentelijke basisschool De Zonnebloem voorgelegd.
Dit punt is eveneens is behandeld in de schoolraad en ABOC.
Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2023-2024 is als volgt:
Het lestijdenpakket over het schooljaar 2023-2024 wordt goedgekeurd
Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de schooldirecteur.
De voorzitter sluit de zitting op 04/09/2023 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter