De voorzitter opent de zitting op 25/10/2021 om 20:15.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Artikel 243 Decreet Lokaal Bestuur: Dit artikel komt in de plaats van artikelen 243bis, 243ter en 243quater van het Gemeentedecreet betreffende de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf. De jaarrekening wordt voortaan vastgesteld door de raad van bestuur en voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad, waarna ze goedgekeurd wordt door de toezichthoudende overheid. De invoering van het goedkeuringstoezicht op die jaarrekeningen is ingegeven door de nood aan een grotere kwaliteitscontrole, in het licht van de Europese verplichtingen en de vastgestelde tekortkomingen van de huidige rapportering over de autonome gemeentebedrijven.
De verplichting om ook de BBC jaarrekening aan een voorafgaande revisorale controle te onderwerpen, werd in dit ontwerp van decreet niet hernomen. Het verslag van de revisor blijft wel bestaan voor de jaarrekeningen die opgemaakt moeten worden volgens het Wetboek van Economisch Recht en moet dan ook aan de gemeenteraad worden bezorgd, maar er is geen tweede verslag meer nodig voor de jaarrekening in BBC-formaat. Dat verslag had als bedoeling om de rol van de gemeenteraad te versterken, maar het heeft zijn meerwaarde nu verloren nu de autonome gemeentebedrijven hun jaarrekening opmaken volgens dezelfde regels en in dezelfde vorm als de gemeenten.
Het verslag van de commissaris blijft dus bestaan voor de jaarrekening volgens het Wetboek van Economisch recht maar er is geen tweede verslag meer nodig voor de jaarrekening in BBC formaat.
De commissaris dient aangesteld te worden door de gemeenteraad;
De termijn is verstreken voor de op heden aangestelde commissaris G.Degrande & C° bedrijfsrevisoren;
Er wordt voorgesteld om het controlemandaat te verlengen voor de komende drie boekjaren 2021, 2022 en 2023 aan het college van commissarissen G.Degrande &C°-Vandelanotte.
De gemeenteraad benoemt het College van Commissarissen Degrande G.&C°-Vandelanotte als commissaris voor een termijn van 3 jaar (2021, 2022, 2023).
Art.249 §3 en art 596 van het decreet lokaal bestuur
BVR van 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
In bijlage is de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB gevoegd. Deze aanpassing richt zich vooral op de kredieten van 2021. Voor de verdere jaren volgt een nieuwe aanpassing in de gemeenteraad en raad van bestuur AGB van december.
In deze aanpassing werd rekening gehouden met:
Het beschikbaar budgettair resultaat 2021 na aanpassing = € -121.042
De autofinancieringsmarge 2021 na aanpassing = € -19.906
De gemeenteraad keurt de aanpassing 3(2021) van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed nadat die is vastgesteld door de RVB van het AGB
Art.41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.249 §3, 257 en art. 596 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
BVR van 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
Minstens één keer per jaar moet het meerjarenplan worden aangepast en een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In bijlage is de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW gevoegd. Deze aanpassing richt zich vooral op de kredieten van 2021. Voor de verdere jaren volgt een nieuwe aanpassing in de gemeenteraad van december.
In deze aanpassing werd rekening gehouden met:
Het meerjarenplan 2020 -2025 is in evenwicht.
Het resultaat op kasbasis is positief en de autofinancieringsmarge is positief.
Het MJP sluit na aanpassing 2021 af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.319.984
De autofinancieringsmarge 2021 is € 2.031.819
De aanpassing 3 (2021) van het MJP 2020-2025 gemeente en OCMW zoals vastgesteld in bijlage wordt goedgekeurd.
Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
SHM De Mandel (her)bouwt woningen in de Rozenstraat.
Er was een afspraak met de gemeente om bepaalde gronden te ruilen met gronden van SHM De Mandel.
In bijlage opmetingsplan van de te ruilen gronden langs de Rozenstraat te Ardooie.
De SHM Mandel wenst 9,25 m² grond over te dragen naar het openbaar domein, kadastraal bekend als Ardooie 1ste afdeling sectie A deel van nummers 697r, 697t, 697w, 697y, 697a2 en 697m. De gemeente Ardooie zal in ruil 266,14m² grond overdragen aan De Mandel.
Goedkeuring wordt gegeven aan ruiling volgens opmetingsplan opgemaakt door bureau Skwair Comm. V. met maatschappelijke zetel te Brugge, Rustenburgstraat 33.
De SHM Mandel draagt 9,25 m² grond over naar het openbaar domein, kadastraal bekend als Ardooie 1ste afdeling sectie A deel van nummers 697r, 697t, 697w, 697y, 697a2 en 697m. De gemeente Ardooie draagt in ruil 266,14m² grond over aan De Mandel.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan SHM De Mandel.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.
Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Diverse besprekingen tussen lokale besturen van de regio Midwest onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van de voorliggende werkingsgebieden.
Bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in de Midwest tijdens het (boven)lokaal woonoverleg
De Vlaamse Regering wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen
De gemeente streeft een integraal woonbeleid na, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid.
De 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest formuleerden een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van werkingsgebieden voor 3 woonmaatschappijen , met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente en rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium (zie tabel in toelichtende nota) en ook met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen.
De opmerkingen en bedenkingen die bij deze regionale visie geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het (boven)lokaal woonoverleg;
Het voorliggend voorstel van afbakening in de regio Midwest doet drie werkingsgebieden ontstaan, waarbij in het werkingsgebied met de gemeenten Ardooie, Hooglede, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden, Ingelmunster, Izegem en Ledegem 3.479 sociale huurwoningen van de SHM ’s en 735 woningen die op de private markt worden ingehuurd (de huidige SVK woningen), gelegen zijn
De regelgeving schrijft voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid
Volgende criteria voor de vorming van werkingsgebieden zijn weergegeven:
De gemeente Ardooie heeft op zijn grondgebied de meeste sociale woningen van de SHM De Mandel (99) en ligt vlakbij Roeselare zodat het meest aangewezen is dat de gemeente Ardooie bij het werkingsgebied regio Roeselare-Izegem wordt ingedeeld.
Uit de adviezen van zowel SHM de Mandel als SHM Helpt Elkander (beiden actief op grondgebied Ardooie) blijkt dat beide SHM 's het logisch vinden dat de gemeente Ardooie aansluit bij de regio Roeselare. De adviezen zijn als bijlage gevoegd bij de beslissing.
Het lokaal woonoverleg heeft op 19 oktober 2021 gunstig advies gegeven dat de gemeente Ardooie wordt ingedeeld in de regio Roeselare (gemeenten Ardooie, Hooglede, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden, Ingelmunster, Izegem en Ledegem)
Art. 1 §1 Adviseert dat de gemeente Ardooie aansluit bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden.
§2 De gemeente Ardooie verkiest tevens aansluiting te zoeken bij een toekomstige woonmaatschappij die haar werking heeft buiten het referentiegebied, inzonderheid de toekomstige woonmaatschappij waarin ook SHM De Mandel participeert.
Art. 2 De gemeente Ardooie gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering. De precieze verhouding van deze criteria zal later bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.
Art. 3 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be (raadsbeslissing, toelichting regionale visie, aanvraagformulier, advies lokaal woonoverleg) en een kopie aan DVV Midwest (saskia.verriest@midwest.be).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit Vlaamse Codex Wonen
Wonen-Vlaanderen beoordeelde de plannen van aanpak van de gemeenten in categorie 2 in het kader van voortgangstoets 2018 op basis van de voorwaarden en criteria van het Monitoringbesluit van 10 november 2011. Een gemeente kon aantonen dat ze voldoende inspanningen levert om het BSO te bereiken door in het plan van aanpak een of elk van de volgende opties uit te werken:
De gemeenten die in categorie 2b zijn ondergebracht, werden hierover in kennis gesteld. Zij kregen een uitnodiging voor een begeleidingsoverleg in de decentrale dienst van Wonen- Vlaanderen in hun provincie. Het doel van deze bijeenkomst was het faciliteren van de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en een of meer sociale woonorganisaties of lokale besturen. In die overeenkomst gaan de partijen het engagement aan om in de periode 2021-2023 de maatregelen voor een bijkomend sociaal woonaanbod in de gemeente op te starten.
Uiterlijk op 31 december 2021 dient de gemeente een ondertekende overeenkomst aan het Agentschap Wonen-Vlaanderen te bezorgen. De overeenkomst wordt geacht aangevuld te zijn met kopie van goedkeuring door de gemeenteraad.
Wil een gemeente dergelijke overeenkomst niet sluiten, dan gaat de minister op zoek naar een sociale woonorganisatie die bereid is het vereiste sociaal woonaanbod op het grondgebied van de gemeente te realiseren (artikel 22bis, §2, van de Vlaamse Wooncode).
Hierbij dient verbintenis van de gemeente Ardooie en de sociale woonactoren worden aangegaan
De gemeente Ardooie en de sociale woonactoren verbinden zich ertoe inspanningen te leveren om het bindend sociaal objectief binnen de daartoe voorziene termijn te bereiken.
Volgende projecten kunnen worden voorzien in periode 2021-2023
Het lokaal woonoverleg heeft plaats gehad op 19 oktober 2021 waarbij de overeenkomst "realisatie sociaal woonaanbod 2021-2023" (met o.m. diverse projecten) is besproken.
Momenteel dienen volgens het bindend sociaal objectie (BSO) nog 34 woningen worden gerealiseerd.
Bovenstaande projecten zijn goed voor 11 of 12 sociale woningen zodat uiteindelijk (mits realisatie natuurlijk) na 2022 nog 22/23 sociale woningen moeten worden gerealiseerd.
De overeenkomst realisatie sociaal woonaanbod voor periode 2021-2023 zoals vastgesteld in bijlage wordt goedgekeurd.
Deze beslissing wordt bezorgd aan Agentschap Wonen Vlaanderen en de sociale huisvestingsmaatschappijen actief op grondgebied Ardooie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bepaalde toelagen dienen nog worden verstrekt aan diverse verenigingen.
Ardooie ontving € 87.679,89 van het Vlaams Noodfonds corona ter ondersteuning van het verenigingsleven.
Volgende toelagen worden verstrekt:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bij beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2016 werd een toelage t.b.v. € 7.642,40 toegekend voor voor- en naschoolse opvang aan de vrije basisschool De Tassche voor het kalenderjaar 2016.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 27 november 2017 werd een toelage t.b.v. € € 5.712 toegekend voor voor- en naschoolse opvang aan de vrije basisschool De Tassche voor het kalenderjaar 2017.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 29 oktober 2018 werd een toelage t.b.v. € 6.964 toegekend voor voor- en naschoolse opvang aan de vrije basisschool De Tassche voor het kalenderjaar 2018.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 28 oktober 2019 werd een toelage t.b.v. € 6.416,50 toegekend voor voor- en naschoolse opvang aan de vrije basisschool De Tassche voor het kalenderjaar 2019.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2020 werd een toelage t.b.v. € 7.322 toegekend voor voor- en naschoolse opvang aan de vrije basisschool De Tassche voor het kalenderjaar 2020.
De gemeente is bereid om een toelage te verstrekken voor kalenderjaar 2021 die volstaat om (aangevuld met de ontvangsten) de voor- en naschoolse kinderopvang in de school De Tassche te organiseren.
Een berekening van de toelage is gemaakt op basis van de ontvangsten.
€ 6.535
Een toelage t.b.v. € 6.535 wordt toegekend aan de vrije basisschool De Tassche voor de organisatie voor- en naschoolse kinderopvang.
De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2021 om 21:10.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Karlos Callens
Voorzitter-Waarnemend