De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet van 28 januari 1977 en laatste wijziging decreet van 22 november 2002 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Omzendbrief van de Gouverneur van West-Vlaanderen respectievelijk van 21 mei 1979, 18 juni 1980 en 23 juli 1998 inzake benaming openbare wegen en pleinen
De verkaveling tussen Diksmuidse Boterweg en Steenstraat voor 62 percelen grond is goedgekeurd in het College van Burgemeester en Schepenen.
De wegenis voor de desbetreffende verkaveling is goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020.
In deze verkaveling zijn straten voorzien en de nieuwe straten moeten een straatnaam krijgen.
Vooraf zijn suggesties van straatnamen gevraagd aan de heemkundige kring en aan de cultuurraad.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen is om volgende straatnamen te geven:
Art. 1: In principe akkoord te gaan om de nieuwe straten in de verkaveling Diksmuidse Boterweg/Steenstraat te Koolskamp de volgende straatnamen te geven:
Art. 2: Dit voorstel voor advies over te maken aan de cultuurraad.
Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021 betreffende principiële goedkeuring ruil grond met SHM De Mandel
De SHM Mandel wenst 9,25 m² grond over te dragen naar het openbaar domein, kadastraal bekend als Ardooie 1ste afdeling sectie A deel van nummers 697r, 697t, 697w, 697y, 697a2 en 697m. De gemeente Ardooie zal in ruil 266,14m² grond overdragen aan De Mandel.
De gemeenteraad van 25 oktober 2021 heeft zijn principiële goedkeuring gegeven aan de ruil.
Afdeling vastgoedtransacties heeft een ontwerpakte voor de ruil opgemaakt.
Goedkeuring wordt gegeven aan ontwerp van akte betreffende waarbij de SHM Mandel 9,25 m² grond overdraagt naar het openbaar domein, kadastraal bekend als Ardooie 1ste afdeling sectie A deel van nummers 697r, 697t, 697w, 697y, 697a2 en 697m en dat de gemeente Ardooie in ruil 266,14m² grond overdraagt aan De Mandel.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd.
Het bestuur heeft, voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering, dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS werd, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage, dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement, dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen, dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen, dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen, deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (OCMW) een MIPS-Groep vormen, dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
In bijlage de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Zie het protocol van het onderhandelingscomité C1
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning.
Voorstel van het college van 28 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Verder werd de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (gemeente en OCMW) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten in het bijzonder overlegcomité van 8 april 2022 werden besproken, deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: Gunstig advies.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Art. 1: Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Art. 2: Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3:Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Art. 5: Het bestuur vormt samen met de gemeente Ardooie en met het OCMW Ardooie een zogenaamde MIPS-groep.
Art.6: Mevrouw/de heer ... wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Mevrouw/de heer ... wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Art. 7: De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Sinds 2020 begon Belfius een negatieve rente aan te rekenen indien de bankrekeningen een bepaald saldo overschrijden. Dit konden we nog een tijdje aanhouden door die limieten te respecteren en overtollige gelden over te schrijven naar andere banken (zo schreven we in 2020 nog € 1,5 mio over naar Crelan). Echter, Belfius verlaagde in 2021 de drempelbedragen opnieuw en ook andere banken begonnen negatieve rente aan te rekenen. Zo ook Crelan sinds september 2021.
De huidige drempels zijn:
- bij Belfius voor gemeente en OCMW: zichtrekening max € 500.000 - spaarrekening max € 1.000.000 en termijnrekening max. 5.000.000 (neg.rente -0,50%)
- bij Crelan en BNP Paribas Fortis: zicht-en spaarrekening max € 500.000 (neg.rente -0,50%)
- bij KBC wordt -0,50% negatieve rente aangerekend vanaf de eerste euro (gezien er weinig productafname is)
Tussen de diverse banken onderling werd telkens het maximum aan interne overboekingen uitgevoerd om de drempelwaarden te respecteren. Ook binnen het bestuur werd geld van de gemeente naar het OCMW overgeheveld.
De huidige standen van de rekeningen zijn (dd. 23/3/2022):
- Belfius (alle) zichtrekeningen gemeente: +/- € 500.000
- Belfius (alle) zichtrekeningen ocmw: +/- € 200.000
- Belfius spaarrekening: € 1.000.000
- Belfius spaarrekening ocmw: € 1.000.000
- Belfius termijnrekening: € 5.000.000
- BNP paribas Fortis zichtrekening: € 485.000
- KBC bank zichtrekening: € 34.110
- Crelan zichtrekening gemeente: € 389.073
- Crelan spaarrekening ocmw: € 253.285,39
- De Post zichtrekening gemeente: € 22.200
- De Post zichtrekening ocmw: € 2.097
- Belegging Baloise: € 300.000
- Belegging Belfius: €750.000
- Belegging Crelan: € 750.000
De enige belegging die op heden wat opbrengt is het pensioenfonds statutairen en de pensioenverzekering mandatarissen bij Belfius.
In 2021 bedroeg het totale rendement 1,5%. We lieten enkele simulaties uitvoeren bij Belfius om eventueel overschotten in het fonds/verzekering te plaatsen. Hierbij rekening houdend dat we op heden wel overschotten hebben, maar dat we met de geplande investeringen en de hogere energieprijzen de komende jaren, toch voldoende gelden ter beschikking moeten houden. In de simulaties is daarom ervan uitgegaan om in 2022 een grotere som te storten maar de volgende jaren de jaarlijkse premie dan te verminderen. Deze premie kan jaarlijks herzien worden.
Gezien we op heden bij de banken aan de limieten zitten, wordt voorgesteld om in te gaan op de voorstellen van Belfius betreffende stortingen in het pensioenfonds.
° pensioenverzekering mandatarissen ocmw
saldo per 31/12/2021 = € 46.808,97 - jaarlijkse premie = € 13.031,71
simulatie Belfius: als we jaarlijks (maar) € 13.031,71 storten dan is per 2051 de dekkingsgraad nog 26,89%. Willen we die dekkingsgraad 100% zien dan moet er nu € 397.929 extra gestort worden. Ons voorstel: nu extra € 200.000 storten
° pensioenverzekering mandatarissen gemeente
saldo per 31/12/2021 = € 1.003.556,39 - jaarlijkse premie = € 50.000
In het fonds zit voldoende. Niet direct nodig om bijkomende stortingen te doen.
° pensioenfonds statutairen gemeente
saldo per 31/12/2021 = € 1.367.936,67 - jaarlijkse premie = € 360.000
simulatie Belfius: op heden € 500.000 bijstorten en de jaarlijkse premie vanaf volgend jaar verminderen tot € 300.000
De gemeenteraad gaat akkoord om € 200.000 bij te storten in de pensioenverzekering mandatarissen OCMW en € 500.000 bij te storten in het pensioenfonds statutairen van de gemeente en de jaarlijkse premie te verlagen tot € 300.000.
In de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing worden de nodige aanpassingen voorzien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 2 maart 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Onderhoudswerken 2020” aan Willemen Infra NV, Booiebos 4 te 9031 Drongen-Gent tegen het nagerekende offertebedrag van 1.055.233,85 € excl. btw of 1.276.832,96 € incl. 21% btw (221.599,11 € Btw medecontractant).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. OO-1913G.
De aannemer Willemen Infra NV, Booiebos 4 te 9031 Drongen-Gent diende vorderingsstaat 16 - eindstaat in dewelke werd ontvangen op 23 februari 2022.
De meerwerken bedragen meer dan 10%.
De werken bereikten een bedrag van:
Bestelbedrag |
|
€ 1.055.233,85 |
Btw |
+ |
€ 221.599,11 |
TOTAAL |
= |
€ 1.276.832,96 |
Bedrag vorige vorderingsstaten |
|
€ 1.169.458,79 |
Prijsherzieningen |
+ |
€ 24.235,92 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 1.193.694,71 |
Btw |
+ |
€ 250.675,88 |
TOTAAL |
= |
€ 1.444.370,59 |
Huidige vorderingsstaat |
|
€ 67.015,23 |
Prijsherzieningen |
+ |
€ 2.220,53 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 69.235,76 |
Btw |
+ |
€ 14.539,51 |
Btw medecontractant |
|
€ 14.539,51 |
TOTAAL |
= |
€ 83.775,27 |
Eindtotaal uitgevoerde werken |
|
€ 1.236.474,02 |
Prijsherzieningen |
+ |
€ 26.456,45 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 1.262.930,47 |
Btw |
+ |
€ 265.215,39 |
TOTAAL |
= |
€ 1.528.145,86 |
De werken werden correct uitgevoerd.
De technische dienst verleende gunstig advies, waaruit blijkt dat het eindtotaal wordt vastgesteld op 1.262.930,47 € excl. btw of 1.528.145,86 € incl. 21% btw.
Goedkeuring wordt verleend aan de eindstaat van Willemen Infra NV, Booiebos 4 te 9031 Drongen-Gent voor de opdracht “Onderhoudswerken 2020”, waarin het eindtotaal wordt vastgesteld op 1.262.930,47 € excl. btw of 1.528.145,86 € incl. 21% btw.
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot "AVG"
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en latere wijzigingen
Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten
Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt
De gemeente zet in op een veilige omgeving, preventie en het beheersen van overlast, alsook het verhogen van de leefbaarheid.
Cameratoezicht kan een nuttig en aanvullend hulpmiddel vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen.
De invoering van (tijdelijke) vaste bewakingscamera's op een niet-besloten plaats moet voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor die wegen waarvoor de gemeente bevoegd is.
De gemeenteraad moet daarbij de korpschef van lokale politie raadplegen teneinde een veiligheidsadvies te verkrijgen.
Positief advies van de korpschef van de lokale politiezone regio Tielt (zie bijlage)
Er moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg.
De nodige waarschuwingen worden in de buurt aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt.
De gemeente is de houder van de opname en de gemaakte beelden en zij duidt personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld.
De gemeenteraad dient een positief advies te geven over de betrokken niet-besloten plaats(en), de perimeter en de geldigheidsduur van de plaatsing en het gebruik van de tijdelijke vaste bewakingscamera's.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft positief advies over de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het hiernavolgende reglement cameratoezicht goed.
Art. 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° ‘verantwoordelijke voor de verwerking’: degene die de beslissing neemt tot de plaatsen van het camerasysteem en het doel en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens bepaalt. De gemeente Ardooie is de verantwoordelijke voor de verwerking van de opname en de gemaakte beelden.
2° ‘verwerker’: degene die instaat voor de technische verwerking van de gegevens of daarin een aandeel heeft. De gemeente Ardooie duidt de personen aan die toegang hebben tot het bekijken van de beelden, alsook tot de verwerking van de beelden en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen.
3° ‘cameratoezicht’: toezicht met behulp van camera- en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden.
4° ‘verwerking van de beelden’: elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook.
5° ‘tijdelijke vaste camera’: de camera die op regelmatige tijdstippen verplaatst kan worden om op een andere plaats te worden opgesteld, overeenkomstig de doeleinden die eraan werden toegewezen en zonder dat deze camera gedurende de observatie verplaatst kan worden.
6° ‘niet-besloten plaats’: elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek.
Art. 2: Doel van de verwerking van de beelden
Art.3: Lokalisatie van de bewakingscamera’s
De verplaatsbare overlastcamera’s kunnen worden geplaatst op een niet-besloten plaats op het volledige grondgebied van Ardooie en dit op locaties waar er regelmatig gesluikstort wordt of waar er regelmatig overlastklachten zijn. De lijst van locaties wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en wordt regelmatig geëvalueerd en herbekeken op basis van de actuele noden.
Er wordt op toegezien dat de overlastcamera’s niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verantwoordelijke voor de verwerking niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verantwoordelijke voor de verwerking van de betrokken plaats.
Art.4: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
Art.5: Categorieën van persoonsgegevens, wijze van verkrijging
De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn.
De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte die niet in real time opgevolgd worden (opnames).
De overlastcamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van de overlastcamera’s is verboden.
Art.6: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is de gemeente Ardooie.
De beelden moeten een waarmerk (datum en uur) bevatten om de echtheid ervan te garanderen.
De gegevens mogen op geen enkele manier bewerkt worden.
De bewakingscamera’s kunnen permanent werken en opnemen.
Art.7: Toegang tot de beelden
De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking staat opgesteld in het gemeentehuis, Polenplein 15, 850 Ardooie, teneinde de toegankelijkheid tot het systeem te kunnen bewaken.
Rechtsreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
De verwerkingsverantwoordelijke, gemeente Ardooie, waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
In het geval van een onderzoek naar overlast kan de verwerker van de beelden de verkregen gegevens doorgeven aan de gemeentelijke ambtenaren voor het opmaken van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving.
Art.8: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.
De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstellingen, vermeld in artikel 2 van onderhavig reglement.
Art.9: Gegevensverstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.
In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende gemeentelijke ambtenaren.
Art.10: Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om toegang te verhinderen tot niet-gemachtigde personen
De infrastructuur van de beeldopname is enkel toegankelijk door een beperkt aantal personen. De nodige beveiligingsmaatregelen zijn van toepassing.
Art.11: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk en met een maximum van 1 maand.
Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Art.12: Informatieplicht
De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen.
Art.13: Inzagerecht en register van persoonsgegevens
De verantwoordelijke voor de verwerking houdt voor de bewakingscamera’s een register bij van de beeldverwerkingsactiviteiten die onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden en kan daartoe een gemotiveerd verzoek richten aan de verantwoordelijke voor de verwerking conform art. 12 van de Camerawet van 21 maart 2007. De contactpersoon van de verantwoordelijke voor de verwerking inzake toegang tot de beelden is de data protection officer (DPO).
Art.14: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen - duur
Dit reglement treedt in werking op de dag van goedkeuring door de gemeenteraad.
Artikel 3
Dit advies wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Schrijven van I.V.I.O. van 22 maart 2022 met uitnodiging tot de algemene vergadering van 16 mei 2022 om 18u00, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
Bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken.
In bijlage eveneens volmachtformulier dat ten laatste 5 dagen vóór de zitting aan I.V.I.O. bezorgd moet worden.
Art. 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de algemene vergadering van 16 mei 2022
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 16 mei 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 16 mei 2022 goedkeuren.
Art. 3: Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 20:43.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter