De voorzitter opent de zitting op 30/05/2022 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten.
De jaarrekening van het jaar 2021 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 64.276,74.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de jaarrekening van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie voor het jaar 2021 zoals voorgelegd in bijlage.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De rekening van het jaar 2021 van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 20.742,38.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de rekening van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp voor het jaar 2021 zoals voorgelegd in bijlage.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Decreet betreffend onroerend erfgoed van 13 juli 2013 en later wijzigingen
Gemeenteraadsbeslissing van 29 oktober 2018 betreffende goedkeuring kerkenbeleidsplan
Het kerkenbeleidsplan werd gewijzigd enkel voor de kerkfabriek St.Martinus Koolskamp. Dit was onder meer noodzakelijk omdat de kerkfabriek het herstel van de orgel wenst te realiseren (met subsidies). Hiervoor dient uit het kerkenbeleidsplan te blijken dat het orgel opgewaardeerd zal worden.
Het aangepaste kerkenbeleidsplan is in bijlage toegevoegd.
Het betreft uiteindelijk minimale aanpassing van het kerkenbeleidsplan.
De kerkraad vraagt om een schriftelijke goedkeuring van de aanpassing van het kerkenbeleidsplan van de verschillende overheden.
Goedkeuring wordt verleend aan de wijziging van het kerkenbeleidsplan 2022.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan het bisdom Brugge, het centraal kerkbestuur Ardooie en Vlaanderen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken 2022” werd een bestek opgesteld door studiebureau Demey.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 961.266,76 incl. btw
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
In het meerjarenplan is € 1.000.000 voorzien voor uitvoering werken en ereloon studiebureau.
Bepaalde artikels zijn opgenomen als voorwaardelijk zodat bij gunning nog kan beslist worden om bepaalde artikels te schrappen.
€ 961.266,76 incl. BTW
Art. 1 : Het bestek en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken 2022”, opgesteld door studiebureau Demey worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 961.266,76 BTW incl.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Bij aanleg dubbel rioleringsstelsel in Watervalstraat moeten enkele erfdienstbaarheden worden gevestigd.
Betreft twee zijwegen van de Watervalstraat die in eigendom zijn van diverse eigenaars.
In de rechtvaardigheidsnota in bijlage staat vermeld waarom de erfdienstbaarheden vereist zijn.
Hieronder zijn de innemingen vermeld en ligging volgens grondinnemingsplannen.
10.1 Grondinnemingsplan ARD3009/1/21-3-5.1/2
10.1 Grondinnemingsplan ARD3009/1/21-3-5.2/2
Aquafin heeft onderhandeld met eigenaars die hun principieel akkoord hebben gegeven.
Goedkeuring wordt gegeven aan de volgende gestelde erfdienstbaarheden:
10.1 Grondinnemingsplan ARD3009/1/21-3-5.1/2
10.1 Grondinnemingsplan ARD3009/1/21-3-5.2/2
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2021176791 inzake "Slopen woning en bouwen van een meergezinswoning met 8 woonunits en ondergrondse parkingen en ontwerp nieuw rooilijnplan" gelegen Stationsstraat 14-16 (Afdeling 1 sectie B nrs. 151G, 154C, 157F, 158H en 158K), dient de rooilijn te worden gewijzigd.
Om het project te kunnen realiseren is met de aanvrager van de omgevingsvergunning overeengekomen dat kosteloos een strook grond langs de Stationsstraat dient afgestaan te worden aan het openbaar domein. Dit betekent dat er op deze plaats een nieuwe rooilijn ontworpen is volgens het bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Lore Van Bruaene op 14 april 2022.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een tweede openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 25 mei 2022. Er zijn geen bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnenplan.
Op het plan zijn de private gronden aangeduid die kosteloos op te nemen zijn in het openbaar domein. Het betreft een oppervlakte van 28 m². De bestaande inrichting van de gemeenteweg blijft momenteel behouden. De inrichting van het nieuwe deel openbaar domein wordt later bepaald.
De verbreding van de gemeenteweg (buurtweg nr. 5) staat in voor het algemeen belang en zorgt ervoor dat het voetpad plaatselijk kan verbreed worden.
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan deel Stationsstraat, opgemaakt door landmeter-expert Lore Van Bruaene op 14 april 2022, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: De private gronden aangeduid op het rooilijnplan, met een oppervlakte van 28 m², zullen kosteloos overgedragen worden aan de gemeente en opgenomen worden in het openbaar domein.
Art. 3: Deze beslissing wordt bekend gemaakt zoals voorgeschreven door decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2022013974 inzake "Bouwen van meergezinswoning met 6 appartementen en bergingen en ontwerp nieuw rooilijnplan" gelegen Mgr. Roelensstraat 1-3 en Kaaistraat zn (kadastraal Afd. 1 sectie B nrs. 9A2, 9V, 9Y, 9Z), dient de rooilijn te worden gewijzigd.
Om het project te kunnen realiseren is met de aanvrager van de omgevingsvergunning overeengekomen dat een strook grond langs de Kaaistraat en Mgr. Roelensstraat dient afgestaan te worden aan het openbaar domein. Dit betekent dat er op deze plaats een nieuwe rooilijn ontworpen is volgens het bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Lander Callens op 16 februari 2022.
Conform artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Voorliggende beslissing betreft het wijzigen van de rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Als de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een omgevingsvergunning, dan spelen enkel de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet). De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen. (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Er werd een openbaar onderzoek gevoerd dat werd beëindigd op 5 mei 2022. Er zijn geen bezwaren ingediend betreffende het ontwerp rooilijnenplan.
Op het plan zijn de private gronden aangeduid die op te nemen zijn in het openbaar domein. Het betreft een oppervlakte van 154,98 m². De bestaande inrichting van de gemeenteweg blijft momenteel bestaan. De inrichting van het nieuwe en bestaande openbaar domein wordt later bepaald, bedoeling is verbreding van de buurtweg (en vooral voetpad).
Een schatting is gebeurd door landmeterkantoor Metex (zie bijlage). De aankoopprijs bedraagt € 15.000.
De verbreding van de gemeenteweg (buurtweg nr. 54) staat in voor het algemeen belang en komt de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid ten goede.
Aankoopprijs € 15.000
Art. 1: Het ontwerp rooilijnplan Mgr. Roelensstraat-Kaaistraat, opgemaakt door landmeter-expert Lander Callens op 16 februari 2022, wordt vastgesteld en dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2: De private gronden aangeduid op het rooilijnplan, met een oppervlakte van 154,98 m², zullen overgedragen worden aan de gemeente tegen de aankoopprijs van € 15.000 en zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Art. 3: Deze beslissing wordt bekend gemaakt zoals voorgeschreven door decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Elk jaar worden toelagen aan de verenigingen toegekend.
Er wordt rekening gehouden met de adviezen van de diverse adviesraden
De nodige gelden zijn voorzien in het budget 2022.
Vraag van enkele raadsleden om apart te stemmen betreffende toelage voor boksgala.
Goedkeuring wordt gegeven om volgende toelagen toe te kennen:
Socio-cultureel |
|
Ar-difo |
€ 413,93 |
Arko Dorpstheater |
€ 674,79 |
Beweging.net Ardooie |
€ 126,38 |
Beweging.net Koolskamp |
€ 127,71 |
Culturele Centrale |
€ 175,24 |
Culturele Raad |
€ 341,00 |
Culturele Raad toelage 50-jarig bestaan |
€ 125,00 |
Curieus |
€ 153,26 |
Davidsfonds Koolskamp |
€ 216,07 |
Feestcomité St. Antonius 't Veld |
€ 84,40 |
Femma Ardooie |
€ 333,20 |
Femma Ardooie toelage 100-jarig bestaan |
€ 250,00 |
Gezinsbond Ardooie |
€ 216,93 |
Gezinsbond Koolskamp |
€ 206,78 |
Heemkundige Kring |
€ 335,55 |
KMM Sint-Cecilia Ardooie |
€ 6.703,46 |
Kunstkring Kontrast |
€ 160,79 |
Ferm/KVLV Ardooie |
€ 248,64 |
Ferm/KVLV Koolskamp |
€ 219,39 |
KWB Ardooie |
€ 248,44 |
LG Ardooie |
€ 211,35 |
LG Koolskamp |
€ 245,93 |
Markant |
€ 156,78 |
KMM Sint-Cecilia Koolskamp |
€ 3.867,16 |
Pasar |
€ 262,18 |
Peloeze Comité |
€ 193,49 |
Pia Voce koor |
€ 267,50 |
Piuskoor |
€ 299,71 |
Samana |
€ 223,99 |
St. Maartenscomité |
€ 4.125,00 |
kwaliteitspremie St-Maartenscomité 2021 |
€ 2.650,00 |
St. Maartenscomité coronacompensatie |
€ 10.000,00 |
SVV-VIVA |
€ 165,14 |
Tasschecomité |
€ 93,45 |
Theater De Schaduw |
€ 1.320,00 |
Wezecomité |
€ 140,23 |
Senioren |
|
VIEF |
€ 173,77 |
S-plus |
€ 204,17 |
OKRA Centrum |
€ 389,33 |
OKRA Tassche |
€ 134,34 |
OKRA Koolskamp |
€ 180,43 |
OKRA Koolskamp toelage 2021 |
€ 180,40 |
WZC-werking OKRA Centrum |
€ 165,00 |
WZC-werking OKRA Koolskamp |
€ 165,00 |
WZC-werking OKRA Koolskamp 2021 |
€ 165,00 |
NEOS |
€ 479,82 |
Seniorenraad |
€ 341,00 |
Vl@s |
€ 74,93 |
Contactgroep Weduwen |
€ 81,84 |
Jeugd |
|
Jeugdraad |
€ 341,00 |
Chiro Tijl Ardooie |
€ 3.511,81 |
Chiro Nele Ardooie |
€ 4.518,73 |
K.L.J. Koolskamp |
€ 960,97 |
Chiro Edelweiss Koolskamp |
€ 3.340,36 |
F(l)ierefluiters |
€ 1.432,47 |
KLJ Ardooie |
€ 1.850,97 |
13+ werking |
€ 1.344,24 |
Kodha |
€ 787,97 |
Kadervorming Merel Maselis |
€ 100,00 |
Kadervorming Catho Van Wassenhove |
€ 100,00 |
Diverse verenigingen |
|
Vriendenkring De Zonnebloem |
€ 396,00 |
Amar Ardooie |
€ 341,00 |
Bond gemeentepersoneel |
€ 682,00 |
Comite verkeerswedstrijd |
€ 545,00 |
Brandweer Ardooie |
€ 66,00 |
St Elooisgilde Ardooie |
€ 83,00 |
St Elooisgilde Koolskamp |
€ 83,00 |
Tuinhier Koolskamp |
€ 83,00 |
Bond Ardooise Persmedewerkers |
€ 165,00 |
UNIZO |
€ 363,00 |
De Vrienden van Lourdes |
€ 79,00 |
Algemeen Boerensyndicaat |
€ 99,00 |
Skumforel’n |
€ 66,00 |
Bebloemings- en groencomite |
€ 880,00 |
Burgerlijke oorlogsinvaliden |
€ 33,00 |
Werkgroep ontwikkelingssamenwerking |
€ 2.475,00 |
11.11.11 comité |
€ 550,00 |
Actie 11.11.11. NCOS |
€ 275,00 |
Huroki |
€ 275,00 |
Rode Kruis afdeling Ardooie |
€ 785,00 |
Kontaktgroep Help ons helpen Ardooie |
€ 231,00 |
Kontaktgroep Help ons helpen Koolskamp |
€ 231,00 |
N.S.B. afdeling Ardooie |
€ 380,00 |
Dynamica |
€ 550,00 |
Kringwinkel |
€ 1.375,00 |
Helihulp Brugge |
€ 1.500,00 |
Belgische MS Liga |
€ 275,00 |
Mivalti |
€ 1.089,00 |
Bond erebrandweerlieden |
€ 1.432,00 |
Anti-rook kern IHK |
€ 550,00 |
Sport |
|
A.C. 't Rozeke |
€ 103,00 |
ARVO |
€ 143,00 |
BC Arkobad |
€ 1.525,00 |
Boldersclub 't Schuttershof |
€ 114,00 |
CT Vitesse |
€ 69,00 |
De Uilkaarters |
€ 33,00 |
Dansschool Starlight |
€ 948,00 |
De Kleine Kaarters |
€ 33,00 |
De Kolleschieters Koolskamp |
€ 77,95 |
De Koninklijke Verenigde Liefhebbers |
€ 33,00 |
De Lustige zangers |
€ 33,00 |
De Piekers Koolskamp |
€ 87,00 |
De Roosevrienden |
€ 33,00 |
De4szoensrieders |
€ 33,00 |
De Vogelvrienden |
€ 33,00 |
F.C. Seys - Roelens |
€ 145,00 |
Feest - & Sport comité |
€ 11.000,00 |
I - Fit Sports |
€ 177,00 |
J.C. Ardooie |
€ 1.682,00 |
J.C. De Vrije Sporters |
€ 115,00 |
J.C. Koolskamp |
€ 951,00 |
KVC Ardooie |
€ 2.037,00 |
LRV Martinus Ponyclub |
€ 1.960,00 |
LRV Martinus ruiterclub |
€ 1.251,00 |
LRV Martinus extra toelage 75-jarig bestaan |
€ 175,00 |
MVC De Hagars |
€ 106,00 |
MVC De Ronny 's |
€ 90,00 |
MVC Trait. Neerhof Puskas Ardooie Jeugd |
€ 1.191,00 |
OKRA Sport Ardooie |
€ 33,00 |
OKRA Sport Koolskamp |
€ 33,00 |
MVC Traiteur Neerhof Puskas Ardooie |
€ 181,00 |
R.T. Skudn & Bevn |
€ 33,00 |
ROSAVO |
€ 133,00 |
Spartastappers |
€ 271,00 |
S-Plus Sport |
€ 33,00 |
Sportraad |
€ 341,00 |
Stal 't Wezehof |
€ 158,00 |
STM Sjotters |
€ 139,00 |
t Ploegske |
€ 78,00 |
t Sprinkhaantje |
€ 33,00 |
Tomabel Inofec Cycling Team |
€ 326,00 |
Urban Run Comite |
€ 250,00 |
Veldritcomité |
€ 11.000,00 |
Will To Please |
€ 33,00 |
WTC Cajada |
€ 66,00 |
WTC De Skellespurters |
€ 54,00 |
WTC In 't Skum & in 't Zwjit |
€ 89,00 |
WTC Montana |
€ 149,00 |
ZVC De Ark |
€ 250,00 |
€ 110.404,34 |
Eénparig goedgekeurd.
Boksgala |
€ 5.000,00 |
€ 5.000,00 |
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (Hein Defour, Krist Soenens, Véronique Buyck, Kathleen Verhelle, Terry Callens, Gino Deceuninck, Mario Devroe, Linda Devisch, An Vanantwerpen, Ward Callewaert, Sibylle Vanhaverbeke, Stijn Vanhee, Wesley Lannoo) en 5 stemmen tegen (Chantal Vande Vyvere, Kimara Goethals, Veerle Dejaeghere, Elien Rosseel, Rudi Debusschere):
Decreet over het Lokaal Bestuur
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (Privacywet)
Decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
De gemeente en het OCMW hebben een gezamenlijk traject doorlopen voor het opstellen van een informatieveiligheidsplan op basis van de aangepaste regelgeving en de resterende knelpunten.
Het informatieveiligheidsplan is een actieplan dat op basis van een organisatiebrede risico-analyse de nodige te nemen maatregelen beschrijft met de daaraan gekoppelde timing.
Het ontwerp van informatieveiligheidsplan is opgesteld door de functionaris voor gegevensbescherming.
De informatieveiligheidscel heeft unaniem gunstig advies gegeven.
Het informatieveiligheidsplan in bijlage wordt goedgekeurd.
Decreet van 28 januari 1977 en laatste wijziging decreet van 22 november 2002 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Omzendbrief van de Gouverneur van West-Vlaanderen respectievelijk van 21 mei 1979, 18 juni 1980 en 23 juli 1998 inzake benaming openbare wegen en pleinen
Gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2022 betreffende princiepsbeslissing toekenning straatnamen
De verkaveling tussen Diksmuidse Boterweg en Steenstraat voor 62 percelen grond is goedgekeurd in het College van Burgemeester en Schepenen.
In de gemeenteraad van 25 april 2022 is gekozen voor volgende nieuwe straatnamen in de verkaveling:
De cultuurraad heeft gunstig advies verstrekt.
Er zijn geen bezwaren tijdens openbaar onderzoek.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om in de verkaveling Diksmuidse Boterweg/Steenstraat te Koolskamp de volgende straatnamen te geven:
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.
Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1 De gemeenteraad van Ardooie stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht
Criterium |
Bron |
Gewicht |
het aantal huishoudens, uitgesplitst in 20 % voor het absolute aantal huishoudens en 20% voor een correctie kleine gemeenten waarbij gemeenten per begonnen schijf van 10.000 huishoudens 1 punt krijgen. |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
40% |
het aantal sociale huurwoningen |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
60% |
|
|
Totaal: 100% |
Bovendien gaat de gemeenteraad van Ardooie akkoord dat een gemeente of stad nooit 50% of meer van de stemrechten kan bekomen. Desgevallend wordt afgetopt op 49,9% van de stemrechten waarbij de reststemmen worden verdeeld over de andere gemeenten aan de hand van de hierboven beschreven criteria en verhoudingen .
Art. 2 Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be. Een afschrift wordt ook bezorgd aan DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van de DVV Midwest
De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.
Per mail van 21 april 2022 heeft DVV Midwest de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 28 juni 2022.
Volgende punten staan geagendeerd op de agenda van 28 juni 2022:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021
2. Goedkeuring jaarverslag 2021 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2021 en verlenen van kwijting
4. Toetreding als vennoot bij Cipal
5. Datum volgende Algemene Vergadering
Art. 1. De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 28 juni 2022
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021
2. Goedkeuring jaarverslag 2021 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2021 en verlenen van kwijting
4. Toetreding als vennoot bij Cipal
5. Datum volgende Algemene Vergadering
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente zal deelnemen aan de algemene vergadering van 28 juni 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 28 juni 2022 goedkeuren.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
De algemene vergadering vindt plaats op 8 juni 2022 om 18u30 te Meulebeke.
Agenda:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 8 juni 2022 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 8 juni 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 8 juni 2022 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft in “HippoLoggia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 1 april 2022 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2022:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28
De gemeente is vennoot van de cvba Zefier.
Uitnodiging via e-mail van 17 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 9 juni 2022 werd ontvangen.
De nodige documenten werden ter beschikking gesteld.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
Art.1: De gemeente hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021:
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Zefier op 9 juni 2022, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3. en 1.3.4.
Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 betreffende deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Ministeriële omzendbrief van 4 mei 2007 waarin wordt gesteld dat de adviesraden en overlegstructuren, in casu Gecoro’s, moeten samengesteld zijn volgens de tweederderegel met name hoogstens 2/3 van de leden mogen van hetzelfde geslacht zijn;
Gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 waarin beslist werd dat de Gecoro dient samengesteld te zijn uit 8 leden waarvan 6 vertegenwoordigers uit de belangengroepen en 2 deskundigen;
De leden van de Gecoro werden aangeduid in zitting van de gemeenteraad van 29 april 2019.
Effectief lid van de Gecoro voor de belangengroep "werknemersorganisatie" Beweging.net, Rudi Debusschere, kan niet meer zetelen gezien hij gemeenteraadslid is geworden.
Beweging.net heeft Hilde Stevens, huidig plaatsvervanger, voorgedragen als effectief lid van de Gecoro en Christine Vandewaetere aangeduid als plaatsvervanger.
Plaatsvervangend lid van de Gecoro voor de belangengroep "groot-industrie" VOKA, Valerie Depraetere, is niet meer in dienst bij VOKA.
VOKA heeft Sarah Spenninck voorgedragen als plaatsvervanger voor Matthieu Marisse.
Art. 1: Volgende personen worden als effectief lid aangesteld als vertegenwoordigers van de belangengroepen:
- Hilde Stevens namens Beweging.net – werknemersorganisaties
Art 2: Volgende personen worden als plaatsvervangend lid aangesteld:
- Sarah Spenninck namens VOKA - groot-industrie:
- Christine Vandewaetere namens Beweging.net - werknemersorganisaties
Art 3: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de Bestendige Deputatie.
De voorzitter sluit de zitting op 30/05/2022 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter