De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:30.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Ministerieel besluit van 9 februari 2005 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch Staatsblad
Het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie staat in voor de exploitatie van de gemeentelijke sporthal, gelegen te Ardooie, Melkerijstraat 1.
De gemeente, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de gebruikers van de sporthal dit kunnen doen aan een beperkte vergoeding en hierdoor, middels prijssubsidie, tussenkomt in de kostprijs.
Met de FOD Financiën is overleg gepleegd teneinde rechtszekerheid te verkrijgen voor de AGB’s en dat in antwoord op Vraag nr. 481 van volksvertegenwoordiger Benoît Dispa van 16 juli 2015 de minister van Financiën heeft bevestigd dat de AGB's niet onder de btw-regeling voor openbare besturen (art. 6 WBTW) vallen en bijgevolg gewone belastingplichtigen zijn.
De minister merkt in zijn antwoord op dat de werkingssubsidies (waarop geen btw wordt betaald) die door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band die hen verbindt, in principe, niet dienen te worden aangemerkt als ontvangsten van het autonoom gemeentebedrijf.
Door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende prijssubsidies (waarop wel btw wordt betaald) daarentegen moeten wel bij de overige ontvangsten worden gevoegd teneinde te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel om winsten uit te keren al dan niet theoretisch van aard zijn.
Het navolgende prijssubsidiereglement sporthal Ardooie tussen gemeente Ardooie en het Autonoom Gemeentebedrijf Ardooie wordt goedgekeurd met ingang vanaf 1 januari 2023.
Er wordt overeengekomen dat de gemeente Ardooie prijssubsidies zal toekennen aan het autonoom gemeentebedrijf Ardooie voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sporthal “De Ark”.
Dit prijssubsidiereglement, ter vervanging van het reglement goedgekeurd in de raad van 20 december 2021, legt de toekenning van de nieuwe prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
VOORWAARDEN
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sporthal “De Ark” wenst de gemeente Ardooie dat er geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sporthal “De Ark”. De gemeente Ardooie wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sporthal “De Ark” toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Ardooie verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 01.01.2023 tot en met 31.12.2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
Deze gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds opnieuw geëvalueerd worden tijdens de het boekjaar 2023 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Ardooie. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de gemeente Ardooie deze steeds documenteren (bv. aan de hand van een gemeenteraadsbeslissing).
Art.249 §3 en art 596 van het decreet lokaal bestuur
BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
Vaststelling aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025 nr. 5 door de raad van bestuur AGB Ardooie op datum van 19 december 2022
In bijlage is de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB gevoegd.
In 2022 werd slechts één aanpassing doorgevoerd. Bijgevolg bevat deze aanpassing ook de verwerking van het resultaat 2021, de aanpassing van de kredieten 2022 én de aanpassing van de kredieten voor de volgende jaren 2023 tem 2025.
In 2022 werd een kapitaalverhoging doorgevoerd (door omzetting van schuld in kapitaal). Ondanks het negatief budgettair resultaat vorig jaar (€ -117.270) zien we hierdoor het budgettair resultaat weer stijgen en bekomen we weer een positieve autofinancieringsmarge.
budgettair resultaat | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
exploitatiesaldo | 70.172 | 60.959 | 71.833 | 73.493 |
investeringssaldo | -17.300 | -11.000 | -10.000 | -10.000 |
financieringssaldo | 72.829 | -25.569 | -25.569 | -25.569 |
a. ontvangsten | 803.557 | 0 | 0 | 0 |
b. uitgaven | 730.729 | 25.569 | 25.569 | 25.569 |
budgettair resultaat | 125.701 | 24.390 | 36.264 | 37.924 |
vorig jaar | -117.270 | 8.431 | 32.821 | 69.086 |
beschikbaar resultaat | 8.431 | 32.821 | 69.086 | 107.010 |
Autofinancieringsmarge | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Exploitatiesaldo | 70.172 | 60.959 | 71.833 | 73.493 |
Netto periodieke aflossingen | 25.569 | 25.569 | 25.569 | 25.569 |
Autofinancieringsmarge | 44.603 | 35.390 | 46.264 | 47.924 |
De gemeenteraad keurt de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed nadat die is vastgesteld door de RVB van het AGB
Art.41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.249 §3, 257 en art. 596 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de nadere modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen
Omzendbrief BB 2019 KB/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen
In bijlage is de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW gevoegd.
Dit ontwerp bestaat uit:
- de strategische nota - wijziging
- de financiële nota
- de toelichting
Betreffende de vaststelling van beleidsrapporten geldt: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk afzonderlijk over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn goed. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
Art.1: De aanpassing 5 van het MJP 2020-2025 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage
Art.2: De aanpassing 5 van het MJP 2020-2025 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
Art.3: De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
EXPLOITATIERESULTAAT | 890.902 | 2.310.888 | 2.733.191 | 2.797.901 |
INVESTERINGSRESULTAAT | -4.114.093 | -7.837.289 | -5.105.630 | -2.848.878 |
FINANCIERINGSSALDO | 552.002 | -160.209 | -167.580 | -175.250 |
BUDG.RES.VH BOEKJAAR | -2.671.189 | -5.686.609 | -2.540.019 | -226.227 |
RES.VORIG JAAR | 11.328.123 | 8.656.934 | 2.970.325 | 430.306 |
BESCH.BUDGETTAIR RESULTAAT | 8.656.934 | 2.970.325 | 430.306 | 204.079 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
EXPLOITATIESALDO | 890.902 | 2.310.888 | 2.733.191 | 2.797.901 |
PERIODIEKE AFLOSSINGEN | 153.158 | 160.209 | 167.580 | 175.250 |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | 737.744 | 2.150.680 | 2.565.611 | 2.622.650 |
Art.4: De kredieten voor het boekjaar 2022 en 2023 worden vastgesteld conform schema M3
2022 UITGAVEN |
2022 ONTVANGSTEN |
2023 UITGAVEN |
2023 ONTVANGSTEN |
|
GEMEENTE Exploitatie Investeringen Financiering |
10.890.391 4.544.035 194.671 |
12.736.829 429.942 746.673 |
10.688.940 9.333.613 202.190 |
13.680.531 1.496.324 41.982 |
OCMW Exploitatie Investeringen Financiering |
2.275.157
|
1.319.622
|
2.049.638
|
1.368.936
|
Art.5: Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid
Artikel 173, van de Grondwet
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
De gemeenten werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, de aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Ardooie wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen.
Art. 1 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Art. 2 Algemeen
De gemeente Ardooie verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Ardooie doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Ardooie stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 7 februari 2023 wordt ten voordele van gemeente Ardooie een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Art. 3 Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Art. 4 Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
€ 60,00 |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Art. 5 Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Art. 6 Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Ardooie voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Ardooie bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Ardooie verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Ardooie bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Ardooie doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Ardooie, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Art. 7 Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Ardooie via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8 Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 7 februari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 9 Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017
Wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
De vermelde tarieven zijn gebaseerd op de prijs die de gemeente zelf betaalt aan de afvalintercommunale IVIO waarbij een stimulanskorting is gegeven door IVIO van € 20,00/vat of bak.
Art. 1: De verkoopprijs van een compostbak voor thuiscompostering is vastgesteld € 75,00. De bijhorende beluchtingsstok is in de prijs begrepen.
De verkoopprijs van een compostvat is vastgesteld op € 35,00.
De verkoopprijs voor een aanbouwelement is vastgesteld op € 55,00.
Art. 2: De compostvaten en bakken en aanbouwelementen worden geleverd op het gevraagde adres door de technische dienst.
Art. 3: De betaling dient voor de levering contant te gebeuren op het gemeentehuis.
Art. 4: Deze beslissing vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 26 mei 2008 betreffende aanpassing retributiereglement verkoop compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken.
Art. 5: Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende goedkeuring huishoudelijke reglementen “gemeenschapscentrum ’t Hofland”, “ontmoetingscentrum De Tassche”, “ontmoetingscentrum ’t Zonneke, “ontmoetingscentrum Albertzaal” en “evenementenhal De Ark”
De scholen maken soms gebruik van de ontmoetingscentra van de gemeente, bv. voor organisatie schoolfeest.
De gemeente wenst de scholen financieel tegemoet te komen door geen tarief te vragen voor het gebruik van de ontmoetingscentra.
Er is beperking van tweemaal gratis gebruik per jaar gezien het niet de bedoeling is dat scholen permanent gebruik zouden maken van de zalen.
Art.1: Artikel 29 van de gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende goedkeuring huishoudelijke reglementen “gemeenschapscentrum ’t Hofland”, “ontmoetingscentrum De Tassche”, “ontmoetingscentrum ’t Zonneke, “ontmoetingscentrum Albertzaal” en “evenementenhal De Ark” wordt als volgt aangevuld:
De scholen die gelegen zijn op het grondgebied Ardooie mogen gratis gebruik maken van één van de volgende ontmoetingscentra: "gemeenschapscentrum ’t Hofland”, “ontmoetingscentrum De Tassche”, “ontmoetingscentrum ’t Zonneke, “ontmoetingscentrum Albertzaal” en “evenementenhal De Ark. Dit gratis gebruik van de zalen is echter beperkt tot maximaal tweemaal per jaar.
Art.2: Dit wordt meegedeeld aan de scholen gelegen op grondgebied Ardooie en bekend gemaakt volgens decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
In het verleden is een toelage verstrekt aan Open Kring vzw voor de organisatie van woonzorgtandem (o.m. De Loods - 't Klapke - Samen tafelen). Dit is in samenwerking met het OCMW.
Door de Covid-crisis is de werking noodgedwongen enkele jaren verminderd.
De gemeente wenst opnieuw de werking van de woonzorgtandem te ondersteunen en een toelage verstrekken aan BEN vzw.
€ 7.000
Een toelage wordt verstrekt aan BEN woonzorgnetwerk voor de woonzorgtandem t.b.v. € 7.000 voor het jaar 2022.
Voor het jaar 2023 worden volgende data bepaald van de zittingen van de gemeenteraad (en OCMW-Raad)
Kennis wordt genomen van de data van de gemeenteraden in 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:35.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter