Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44
Volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement
Volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
AFDELING 1 : Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten
Artikel 1. Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in :
Plaats: Ardooie, Polenplein
Dag: Zondag
Uur: De verkoop begint om 6u30 en eindigt om 12u30. Ten vroegste vanaf 6u00 mag begonnen worden met het opstellen van de kramen. Om 13u30 moet de markt ontruimd zijn.
Specialisatie: divers
De gemeenteraad vertrouwt aan het College van Burgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen.
Het college van Burgemeester en Schepenen beslist autonoom wanneer de openbare markt op zondag niet kan doorgaan of moet verplaatst worden. (bv. tijdens kermisdagen, weekend St.Maartensstoet).
De kramen van de marktkramers, die in het bezit zijn van een abonnement, moeten vóór 8u00 opgesteld zijn.
Standplaatsen van houders van een abonnement, die niet tijdig zijn ingenomen, kunnen toegewezen worden aan personen die zich ‘op risico’ hebben aangeboden.
Het marktreglement zal aan elke marktkramer die over een abonnement beschikt overhandigd worden. Het zal ook bekend gemaakt worden via de gemeentelijke website.
Afdeling 1.1 : Toewijzing standplaatsen
Artikel 2. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De burgemeester of zijn afgevaardigde kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop. (cf. afdeling 3 van dit reglement)
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 (wet art 8)
Artikel 3. Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
• hetzij per abonnement (maximum 95 % van het totaal aantal standplaatsen);
• hetzij van dag tot dag (minimum 5 % van het totaal aantal standplaatsen).
Artikel 4. Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art 27)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
Het College van Burgemeester en Schepen beperkt de losse plaatsen evenwel per categorie in aantal.
De marktkramers, houders van de machtiging als werkgever, bieden zich vóór het gemeentehuis (Polenplein) aan bij de marktleiding voor 08u30.
Betreffende marktkramers zijn in het bezit van voornoemde machtiging die ze, samen met hun identiteitskaart, aan de marktleiding voorleggen.
De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn. Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, ondertekent een bewijs van aanwezigheid. De standplaats wordt per kwartaal aangerekend en dient tijdig te worden voldaan per overschrijving aan de gemeente. Wanneer de betalingen niet tijdig worden ontvangen, kan het College van Burgemeester en Schepenen het toekennen van een standplaats verbieden.
Artikel 5. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30,)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren via de website (www.ardooie.be).
De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature of op elk ander tijdstip.
De kandidaturen kunnen ingediend worden :
- per mail, per duurzame drager
- per post, postdatum geldt als indieningsdatum
- per aangetekende zending
binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature (in voorkomend geval). Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst chronologisch bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Om de 3 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art 29 en 31)
Teneinde enige variatie in het aanbod te behouden en de leefbaarheid van het marktgebeuren te bevorderen, bepaalt het College van Burgemeester en Schepenen, naargelang de noden van het marktgebeuren, het aantal standplaatsen voor abonnementen.
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen, met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen :
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :
a) voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
b) voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting. Er zal hier rekening worden gehouden met het feit dat de standplaatsen worden toegewezen rekening houdend met de lijst van koopwaren.
5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.
5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34)
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats, toegewezen per abonnement, vermeld staat :
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
De marktkramers die houder zijn van een abonnement zijn ertoe gehouden elke wijziging schriftelijk mee te delen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Het is de marktkramers die houder zijn van een abonnement verboden om artikelen behorend tot een andere categorie te verkopen dan deze vermeld in het register. Indien de marktkramer artikelen van een andere categorie wenst te verkopen, dient dit voorafgaandelijk schriftelijk ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Slechts na voorafgaandelijke goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen kunnen er artikelen van een andere categorie worden verkocht
Artikel 6: Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten op openbare markt (KB art 21)
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op de openbare markt, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
Afdeling. 1.2 : Abonnementen
Artikel 7. Periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37)
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 8 en 9 van dit marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door de burgemeester of zijn afgevaardigde in de gevallen bepaald in artikel 10 van dit marktreglement
Een seizoensgebonden activiteit (art 37 KB) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.
Artikel 8. Opschorting abonnement (KB art. 32,)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond
De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester of zijn afgevaardigde op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats.
Artikel 9. Afstand van het abonnement (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- overhandiging tegen ontvangstbewijs
- op een duurzame drager (fax, email) tegen ontvangstbewijs
Artikel 10. Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art 32 laatste lid)
Het abonnement zal door het College van Burgemeester en Schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding
- bij afwezigheid gedurende drie opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 13 van onderhavig gemeentelijk reglement
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement
- bij verval of intrekking van de machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten
- wanneer de marktkramer zich niet houdt aan de eisen i.v.m. reinheid van de marktplaats (Art. 15)
- wanneer het College van Burgemeester en Schepen vaststelt dat de marktkramer herhaaldelijk de orde op de openbare markt verstoort
- ingeval de vaste deelnemer niet minimaal 75% van de periode van zijn abonnement effectief deelneemt aan de markt
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 11. Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2)
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hiervan afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).
Artikel 12. Inname standplaatsen (KB art. 26)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.
Artikel 13. Overdracht standplaats (KB art. 35)
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de burgemeester of zijn afgevaardigde heeft vastgesteld dat :
Artikel 14. Gebruik van elektriciteit en verwarmingstoestellen
De mogelijkheid wordt aan de marktkramers geboden elektriciteit af te nemen voor verlichting of bereiding van hun koopwaar (volgens de beperkingen van de aanwezige elektrische infrastructuur).
De kramers dienen zelf de elektrische leidingen te leggen vanaf het verdeelpunt tot hun kraam. Bij ongeval of defect aan de elektrische installatie kan het gemeentebestuur niet aansprakelijk worden gesteld.
Er kan een vergoeding als een vast recht worden gevraagd bij aansluiting op de elektriciteitskast. Het College van Burgemeester en Schepenen bepaalt het bedrag van het vast recht. De betaling van het vast recht gebeurt per kwartaal. Bij niet-vereffening kan afnemen van elektriciteit verboden worden.
Deze marktkramers moeten beschikken over een behoorlijk werkend en onmiddellijk te bereiken brandblustoestel. Het aansluiten van elektrische verwarmingstoestellen op de gemeentelijke stroomverdelingskasten is verboden.
Artikel 15. De reinheid van het marktplein
De marktkramers en standwerkers moeten hun standplaats voortdurend rein houden. Ze moeten alle afval, niet verkochte waren of verpakkingen verzamelen zowel tijdens als na de markt. Iedere marktkramer moet zelf instaan voor de opruiming van het afval en zwerfvuil voortkomende van zijn marktactiviteit.
Overtredingen zullen overeenkomstig artikel 10 gesanctioneerd worden.
De vishandelaars dienen in het bezit te zijn van een bak waarvan hen het bezit is opgelegd bij Ministerieel besluit van 15.06.1953.
De marktkramers moeten ervoor zorgen dat geen brandbare, schadelijke, hinderlijke en/of onwelriekende vloeistoffen/producten op de grond druipen/liggen. Indien dit voor vloeistoffen onmogelijk blijkt, moeten de marktkramers deze vloeistoffen in emmers of waterdichte kuipen opvangen.
De marktkramer zal dan ook aansprakelijk worden gesteld voor de door hem aangerichte schade.
Artikel 16. Verplichtingen voor standhouders
Elke standhouder heeft de verplichting op een positieve wijze bij te dragen tot een vlot verloop van de markt en hinder te vermijden. Tevens moet hij alle veiligheidsmaatregelen nemen die nodig of nuttig zijn om brand, diefstal of andere schade of verliezen te voorkomen.
De marktkramers moeten zich gedragen naar de onderrichtingen verstrekt door de marktleider wat het plaatsen, uitstallen, opruimen en dergelijke van hun koopwaar betreft.
Aan de handelaars, wiens bedrijf gevestigd is op de plaats waar de markt wordt gehouden, is het toegelaten, gedurende de openingsuren van de markt, waren die het voorwerp uitmaken van hun handel op het voetpad vóór hun winkel of woonhuis te koop te stellen, op voorwaarde dat deze standplaats geen deel uitmaakt van het marktplan. In deze gevallen mag niet meer dan de helft van de breedte van het voetpad worden ingenomen en moet het uitstallen van de koopwaren plaatshebben langs de zijde van de gebouwen.
De standhouders kunnen eventuele klachten of vermeende onrechtvaardigheden uiten bij de marktleider of schriftelijk bezorgen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
AFDELING 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn niet vooraf bepaald
Artikel 17. Toepassingsgebied (KB art. 38)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester of zijn afgevaardigde.
Artikel 18. Voorafgaande machtiging
18.1. Aanvraag machtiging
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 17 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente Ardooie, Polenplein 15, 8850 Ardooie.
18.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De burgemeester of zijn afgevaardigde zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 19. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 12) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 20. Toewijzingsregels losse standplaatsen (KB art. 43 §2)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 21. Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
Hier gelden dezelfde toewijzingsmodaliteiten al deze die van toepassing zijn voor abonnementen op de openbare markten. Voorwaarden inzake melding van vacature (Cf. artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.
Artikel 22. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten ( KB art 21)
De identificatievereiste die hier van toepassing is, is deze die van toepassing is voor elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op de openbare markt (cf. artikel 6)
AFDELING 3 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Artikel 23. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art 7, gewijzigd door BVR)
Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
1° de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
2° de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
3° de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.
Met occasioneel wordt bedoeld: maximaal één verkoopactie per jaar per verantwoordelijke of vereniging.
Politieke partijen kunnen geen aanvragen doen.
Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand een toelating gevraagd worden. Aanvragen worden ten laatste veertien kalenderdagen voor de aangevraagde marktdag aan het College van Burgemeester en Schepenen gericht.
Op verzoek van de gemeente overhandigt de verantwoordelijke het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren. De gemeente kan verzoeken een uittreksel uit het strafregister voor te leggen.
AFDELING 4 : Aanvullende bepalingen van toepassing op organisatie van ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein buiten de openbare markten
Artikel 24. Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 25. Standplaatsvergoeding
De houders van een standplaats moeten de standplaats betalen overeenkomstig de modaliteiten van het desbetreffende retributiereglement.
De betaling van de standplaatsvergoeding gebeurt jaarlijks.
Wanneer de standplaatsvergoeding niet op tijd wordt gestort, zal de standplaats terug ter beschikking worden gesteld, vanaf de marktdag volgend op de week waarin de vereffening moest gebeuren.
Voor ambulante handel n.a.v. evenementen is aan de gemeente geen vergoeding verschuldigd, de organisatoren van de evenementen zijn wel gemachtigd een vergoeding te vragen
Artikel 26. De doorgang
De verkoopwagens, tenten en kramen moeten zo worden geplaatst dat het publiek ongehinderd tussen de rijen door kan wandelen, dat hulpdiensten niet worden gehinderd en dat de woningen, handelszaken en openbare gebouwen toegankelijk blijven voor voetgangers en voor personen die zich in een rolstoel verplaatsen. De kramen mogen niet worden verbonden met een touw of enig ander middel over de wandelgangen heen.
Het is de handelaars van een ambulante activiteit met alle erop uitlopende straten toegelaten voor de duur van de markt of het evenement hun waren uit te stallen en indien nodig hun voertuig op het voetpad te plaatsen, op de lengte van de door hen ingenomen standplaats, op voorwaarde niet meer dan de helft van de breedte van het voetpad te versperren zonder dat de vrije doorgangsruimte minder dan 1 m bedraagt.
Het is verboden de bevoorradingswagens en andere wagens en voertuigen die voor de verkoop niet strikt noodzakelijk zijn op de markt te laten staan.
Bij slecht weer is het de verantwoordelijke die beslist of de voertuigen dienend tot het vervoer van de goederen, op de markt mogen blijven, vroeger oprijden of vertrekken.
In dit geval moeten zij zodanig opgesteld worden dat zij geen belemmering vormen voor het zicht, het verkeer, het verloop en de goede orde in het algemeen, rekening houdende met de instructies van de verantwoordelijke en/of politie.
De verantwoordelijke kan, steeds herroepbaar, luiken en andere overkappingen toelaten op voorwaarde dat die zich op ten minste 2 meter boven de grond bevinden. Aan die toegelaten overkappingen mogen geen koopwaren of andere voorwerpen worden opgehangen.
Artikel 27. Verwarming-, koel- en verlichtingstoestellen
Indien de standhouder beschikt over een gas- en of elektriciteitsinstallatie dient het keuringsattest van deze installatie te kunnen worden voorgelegd op vraag van de marktleider die dit periodiek en steekproefsgewijs zal controleren.
Het is verboden gebruik te maken van verwarming-, koel- en verlichtingstoestellen die niet voldoen aan de veiligheidsnormen en de wettelijke voorschriften.
Het is bovendien verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die gassen of rook laten ontsnappen.
De marktkramers die gebruik maken van verwarmingstoestellen zijn verplicht zich te verzekeren tegen brandrisico’s. Op elk verzoek van de verantwoordelijke moet het bewijs worden voorgelegd dat aan deze verplichting werd voldaan.
Het gebruik van deze toestellen dienst steeds te gebeuren conform de wettelijke voorschriften die op dat ogenblik gelden. Een brandblusser (gekeurd en correct type voor die installatie/standplaats) dient steeds duidelijk aanwezig te zijn op de standplaats.
Artikel 28. Beschadiging en overlast
Bij het opstellen van de kramen moet de geluidsoverlast voor de omwonenden van de markt tot een minimum beperkt worden.
De kosten, veroorzaakt door het beschadigen of bevuilen van de marktplaats, zullen door het gemeentebestuur aan de marktkramers, die de schade of de bevuiling hebben aangericht, aangerekend worden.
Het is verboden pinnen of andere scherpe voorwerpen in de grond te slaan. Voor het vastmaken van de kramen en/of dekzeilen moeten andere methodes worden toegepast (vb. gewichten).
Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden beslist door het College van Burgemeester en
Schepenen. De door de ambulante handelaars begane overtredingen tegen dit reglement kunnen door het College van Burgemeester en Schepenen worden gesanctioneerd.
Artikel 29. Aansprakelijkheid
De gebruikers van de opgestelde kramen blijven burgerlijk verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen veroorzaakt door hun onbewaakte, slecht geplaatste of slecht verlichte kramen. Het gemeentebestuur wijst alle verantwoordelijkheid af.
Artikel 30. Aanvaarden van het reglement
Alle ambulante handelaars die een standplaats innemen ontvangen een kopie van dit reglement en aanvaarden door de inname van de standplaats alle bepalingen van dit reglement.
Artikel 31. In werking treden van gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025 en voorgaand gemeentelijk reglement van 1 mei 2013 wordt opgeheven.