De voorzitter opent de zitting op 06/09/2021 om 21:25.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 262 § 1 en 332 § 1, 3de lid
Beslissing OCMW-raad van 31 mei 2021 betreffende vaststelling van de jaarrekening 2020
ABB (administratie binnenlands bestuur) heeft een gunstig advies uitgebracht inzake de jaarrekening dienstjaar 2020 van de gemeente en het ocmw.
Akte wordt genomen van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het ocmw door ABB.
Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s;
De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
- Overzicht van de prioritaire doelstellingen, actieplannen en acties
- Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
- Schema J1: Doelstellingenrekening
In het meerjarenplan 2020-2025 werden volgende prioritaire acties in de doelstellingenboom goedgekeurd:
BD 1: Optimale dienstverlening in een professioneel kader en aangepaste infrastructuur
1.2 Onderhoud en renovatie van het gemeentelijk patrimonium met het accent op een energiezuinige en milieuvriendelijke gemeente
1.2.1 Site Koolskamp Klaverstraat
1.2.2 Site Prinsendreef Ardooie
1.2.3 Renovatie bibliotheek
1.2.4 Gescheiden rioleringsstelsel Beverenstraat/Sprietstraat
1.2.5 Gescheiden rioleringsstelsel Moskostraat
1.2.6 Verkoop patrimonium
1.2.7 Vervangen LED openbare verlichting
BD 2: Ardooie, een mooie, veilige en bruisende gemeente
2.1 Ardooie, een financieel gezonde gemeente
2.1.1 Financieel gezonde gemeente waar de schuld beheersbaar blijft
2.1.2 Optimalisatie van de inkomsten zonder verhoging van de belastingen
2.2 Onderhoud en vernieuwen wegen en infrastructuur om een veilige gemeente te verzekeren
2.2.1 Onderhoud wegen en voetpaden
2.2.2 Verkeersveiligheid in Ardooie
De evaluatie van de prioritaire acties wordt besproken aan de hand van het rapport uit de Schaubroeck-tool. De rapporteringsperiode (cijfers) betreft het eerste en tweede kwartaal 2021.
Het verslag vindt u in bijlage.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport meerjarenplan 2020-2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.161
Beslissing OCMW-Raad van 27 mei 2019 houdende goedkeuring organogram gemeente- en OCMW-personeel
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Het organogram dient worden aangepast, namelijk voorzien halftijds administratieve functie C1-3 voor dienstenchequebedrijf poetsdienst en voorzien bevorderingsfunctie B4-5 vrije tijd. Tevens is verplaatsing van dienst kinderopvang naar dienst vrije tijd. De reden is dat momenteel veel nauwer wordt samengewerkt met dienst jeugd (o.m. tijdens vakantiemaanden) zodat het logischer is dat de dienst kinderopvang valt onder vrije tijd. Dan kan het diensthoofd vrije tijd alle diensten coördineren voor vrijetijdsactiviteiten tijdens vakantiemaanden.
Het organogram van gemeente- en OCMW-personeel wordt aangepast met uitbreiding van halftijdse administratieve functie niveau C1-3 en bevorderingsfunctie B4-5 vrije tijd zoals vastgesteld in bijlage.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Momenteel is er een erkende poetsdienst binnen het OCMW. Hiervoor wordt geen enkele subsidie ontvangen en de formele vereisten zijn daarentegen hoog te noemen.
Door oprichting van dienstenchequebedrijf kunnen daarentegen wel inkomsten worden ontvangen per gepresteerd uur. Elk OCMW kan optreden als erkend dienstenchequebedrijf zodat de meeste OCMW 's met poetsdienst een erkend dienstenchequebedrijf zijn.
Voor oprichting dienstencheque-onderneming is volgende vereist
Voor de cliënten dienen nieuwe contracten worden opgemaakt. Dit zal dan gebeuren via huis aan huis bezoeken.
Voor het poetspersoneel wordt een overeenkomst sui generis dienstencheque afgesloten, de voorwaarden zijn identiek als huidige arbeidsvoorwaarden. Medewerkers behouden dus identieke barema's en rechten.
Principieel akkoord te gaan met opstart van dienstenchequebedrijf voor de poetsdienst.
De nodige voorbereidingen treffen om binnen maximaal één jaar te starten met dienstenchequebedrijf.
De voorzitter sluit de zitting op 06/09/2021 om 21:35.
Namens OCMW-raad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter