De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 20:40.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten.
De jaarrekening van het jaar 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 27.869,85.
Er is een investeringsoverschot van € 1.618,89.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de jaarrekening van de kerkfabriek St.-Martinus Ardooie voor het jaar 2022 zoals voorgelegd in bijlage.
Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De rekening van het jaar 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor advies.
Er is een exploitatieoverschot van € 9.999,54.
Er is geen investeringsoverschot/tekort.
Gunstig advies wordt verstrekt aan de rekening van de kerkfabriek St.-Martinus Koolskamp voor het jaar 2022 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende:
- de Raad van Bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft
- de gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de Raad van Bestuur
De staat van opbrengsten en kosten is als volgt:
|
2022 |
Kosten |
€ 358.350 |
Opbrengsten |
€ 370.229 |
Overschot van het boekjaar |
€ 11.879 |
|
Het overschot van het boekjaar is € 11.879. Rekening houdend met de (fiscale) verliezen van de vorige jaren, dient er in 2022 geen belasting betaald te worden. Wel is het zo dat de winst verplicht dient uitgekeerd te worden aan de gemeente via een dividend (€ 11.879)
Bekijken we de budgettaire financiële toestand van het AGB dan zien we dat de jaarrekening afsluit met een resultaat van het boekjaar van € 154.381. We dragen echter een negatief resultaat van € 117.270 mee van vorige boekjaren waardoor het resultaat op kasbasis € 37.111 bedraagt. De autofinancieringsmarge in 2022 is positief nl. € 71.845
|
2022 |
Exploitatiebudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ 97.414 € 276.000 € 373.414 |
Investeringsbudget A. uitgaven B. ontvangsten |
€ - 15.862 € 15.862 € 0 |
Andere |
€ 72.829 |
Budgettair resultaat boekjaar |
€ 154.381 |
Gecum.budg.resultaat vorig boekjaar |
€ - 117.270 |
Gecumuleerd budgettair resultaat |
€ 37.111 |
In 2022 voerde het AGB een kapitaalverhoging uit door omzetting van schuld (aan de gemeente) in kapitaal. Hierbij heeft het AGB twee toegestane leningen van de gemeente vervroegd afgelost. Het wegvallen van de jaarlijkse aflossingen van deze twee leningen (aflossingen van € 10.000 en € 92.165,69 jaarlijks) heeft voor de komende jaren een positief effect op de autofinancieringsmarge gezien enkel nog € 25.568,70 dient afgelost te worden.
|
2022 |
Financieel draagvlak A. exploitatie-ontvangsten B. exploitatie-uitgaven |
€ 97.414 € 373.414 € 276.000 |
Netto periodieke leningsuitgaven |
€ 25.569 |
Autofinancieringsmarge |
€ 71.845 |
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, balans en resultatenrekening 2022 van het autonoom bedrijf (AGB) Ardooie goed.
In de gemeenteraad van 25 oktober 2021 werd de opdracht commissaris voor de controle op de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf verlengd voor drie jaar. Hierbij werd het college van commissarissen G. Degrande & C°-bedrijfsrevisoren BV vertegenwoordigd door bedrijfsrevisor Guido Degrande en Vandelanotte bedrijfsrevisoren CV vertegenwoordigd door bedrijfsrevisor Kris Igodt aangesteld.
Om de opvolging en continuïteit te garanderen kwam er in 2021 een samenwerking tussen de kantoren G. Degrande bedrijfsrevisoren BV en Vandelanotte bedrijfsrevisoren BV tot stand.
Uit het schrijven d.d. 20/03/2023 blijkt dat de BV G. Degrande & C° - Bedrijfsrevisoren, voor wie bedrijfsrevisor Guido Degrande , ingeschreven bij het IBR onder nr A01050, optreedt als vertegenwoordiger, haar vrijwillig ontslag als commissaris wenst voor te leggen (pensioen). In toepassing van artikel 3:66 § 1, laatste lid van het Wetboek vennootschappen en verenigingen, kan de bedrijfsrevisor, alleen maar naar aanleiding van een algemene vergadering ontslag nemen en moet hij vooraf bij de vergadering ontslag uitbrengen over de redenen van zijn ontslag.
Het commissarismandaat zal aldus, voor het boekjaar per 31/12/2023 verder worden waargenomen door Vandelanotte Bedrijfsrevisoren cvba voor wie bedrijfsrevisor nr A01797 optreedt als vertegenwoordiger.”
De gemeenteraad keurt het ontslag van G.Degrande & C°- bedrijfsrevisor goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico’s.
Het rapporteringsverslag vindt u in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur betreffende de thesaurie, het debiteurenbeheer, de liquiditeitsprognose en het visum over het boekjaar 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.217 e.v.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur staat in voor de organisatie en de werking van het organisatiebeheersingssysteem en hij rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het document Rapportering organisatiebeheersing-stand van zaken is ter kennis gegeven via e-notulen.
Kennisname door managementteam van rapportering organisatiebeheersing.
Kennisname door college van burgemeester en schepenen/vast bureau van rapportering organisatiebeheersing.
De algemeen directeur geeft toelichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur betreffende de organisatiebeheersing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 betreffende de Beleids-en beheerscyclus.
Ministerieel Besluit van 1 oktober 2020 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van gemeenten, de provincies en OCMW's en de latere wijzigingen
De jaarrekening 2022 van de gemeente en het ocmw bevindt zich in bijlage. Juridisch blijven gemeente en OCMW 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
Het bestuur bezorgde het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen op voorhand aan ieder raadslid.
Het managementteam heeft gunstig advies gegeven;
De financiële toestand van het bestuur (gemeente + OCMW ) is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar is de som van het exploitatiesaldo, het investeringssaldo en het financieringssaldo. Rekening houdend met de reserves van de voorgaande jaren bekomen we het beschikbaar budgettair resultaat. Dit ziet er voor 2022 als volgt uit:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 2.392.395 | € -776.460 | € 1.615.935 |
investeringssaldo | €-3.260.186 | € 0 | € -3.260.186 |
financieringssaldo | € 552.002 | € 0 | € 552.002 |
resultaat vorig jaar | € 10.264.278 | € 1.063.845 | € 11.328.123 |
besch.budg.resultaat | € 9.948.488 | € 287.385 | € 10.235.873 |
De gemeente en het OCMW hebben in het verleden heel wat reserves verzameld nl. totaal € 11.328.123.
De autofinancieringsmarge is hetgeen we overhouden van het exploitatiesaldo na het betalen van de aflossingen van de leningen:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
exploitatiesaldo | € 2.392.395 | € -776.460 | € 1.615.935 |
aflossingen | € 153.158 | € 0 | € 153.158 |
autofinancieringsmarge | € 2.239.237 | € -776.460 | € 1.462.777 |
Bekijken we de staat van opbrengsten en kosten:
gemeente | OCMW | gemeente en OCMW | |
kosten | € 12.127.550 | € 1.952.188 | € 14.079.738 |
opbrengsten | € 12.859.679 | € 1.274.348 | € 14.134.027 |
overschot of tekort van het boekjaar | € 732.128 | € -677.840 | € 54.288 |
De financieel directeur heeft ter zitting verslag uitgebracht.
Art.1 De jaarrekening 2022 (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Art.2 De jaarrekening 2022 (deel ocmw) bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage.
Deze goedkeuring stelt de jaarrekening in zijn geheel definitief vast.
Art.3 De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Art.4 Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aankoop nieuwe bandenkraan technische dienst en verkoop oude bandenkraan” werd een bestek met nr. OO-2309-G opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2309-G en de raming voor de opdracht "Aankoop nieuwe bandenkraan technische dienst en verkoop oude bandenkraan”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2023, op budgetcode 0119-05/2420200/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen voetpaden dienstjaar 2023” werd een bestek met nr. OO-2310-G opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.016,53 excl. btw of € 167.000,00 incl. 21% btw (btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2310-G en de raming voor de opdracht “Vernieuwen voetpaden dienstjaar 2023”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.016,53 excl. btw of € 167.000,00 incl. 21% btw (btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2023, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP08 (actie 2.2.1).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 16 mei 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Goedkeuren lastenboek nieuwbouw Prinsendreef (lot ruwbouw en aluminium)” toe te wijzen aan GC Architecten, Veldstraat 1 te 8760 Meulebeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-2311-G opgesteld door de ontwerper, GC Architecten, Veldstraat 1 te 8760 Meulebeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.197.895,50 excl. btw (btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2311-G en de raming voor de opdracht “Goedkeuren lastenboek nieuwbouw Prinsendreef (lot ruwbouw en aluminium)”, opgesteld door de ontwerper, GC Architecten, Veldstraat 1 te 8760 Meulebeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.197.895,50 excl. btw (btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2023, op budgetcode 0945-01/2210407/BESTUUR/CBS/0/IP02 (actie 1.2.2).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56
Decreet betreffende leersteun van 3 mei 2023
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Protocol landschap LSC van 10 februari 2023
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke Basisschool De Zonnebloem Ardooie – 20222.
Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk NO²W! – Netwerk Openbare Ondersteuning West-Vlaanderen.
Deze LSC ’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de tekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC ’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen - BOOST.
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 27/02/2023 zal het overleg in de schoolraad plaatsvinden (het verslag met alle standpunten wordt opgenomen als bijlage).
Verantwoording
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen - BOOST om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk NO²W! – Netwerk Openbare Ondersteuning West-Vlaanderen. dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing was het college van burgemeester genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen.
Deze gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben. Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgmeester en schepenen van 20 februari 2023 bij het vermelde LSC te bekrachtigen.
Bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2023 dat het schoolbestuur op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aansluit bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen - BOOST.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeente Ardooie is lid van DVV Midwest.
DVV Midwest heeft de leden uitgenodigd naar de algemene vergadering die doorgaat op 27 juni 2023 om 18u00 in het Streekhuis te Roeselare.
De agenda is als volgt:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 27 juni 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan Midwest DVV.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
De algemene vergadering vindt plaats op 7 juni 2023 om 18u30 te Veurne.
Agenda:
Art. 1 Zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van 7 juni 2023 met volgende agenda:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 7 juni 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 7 juni 2023 goedkeuren.
Art. 3 Deze beslissing over te maken aan W.V.I., Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 21:15.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter