De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 20:00.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. artikel 39
Gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 betreffende goedkeuring deontologische code voor mandatarissen.
Artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bevat de verplichting voor de gemeenteraad om een deontologische code voor mandatarissen aan te nemen. In dat artikel wordt een bepaling opgenomen die de verplichting tot oprichting van een deontologische commissie inschrijft, alsook de minimale vertegenwoordiging van elke fractie in die deontologische commissie.
Alle steden en gemeenten in Vlaanderen zijn bijgevolg vanaf maart 2023 verplicht om een deontologische commissie op te richten.
Die commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de deontologische code van de lokale politieke mandaten.
De deontologische code dient bijgevolg worden aangepast waarbij de oprichting van een deontologische commissie is voorzien.
Artikel 1:
Artikels 26 en 27 van de deontologische code worden als volgt aangepast:
Het signaleren van vermoedens van schendingen
Art. 26:
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, die dan de gemeentelijke deontologische commissie samenroept om dit punt te bespreken.
Indien het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, die dan meteen doorverwijst naar de daartoe aangewezen persoon of instantie om een vooronderzoek te doen.
Het zich uitspreken over schendingen
Art. 27: Wanneer vaststaat dat er sprake is van overtreding van een regel van de deontologische code, kan dit leiden tot een uitspraak van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn de gemeentelijk deontologische commissie over de betreffende mandataris die de schending heeft begaan.
Volgende artikels worden toegevoegd aan de deontologische code:
Deontologische commissie
Art.28: Er wordt een deontologische commissie voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn opgericht.
Art.29: De deontologische commissie bestaat uit 5 leden als volgt samengesteld
Elke fractie duidt een plaatsvervanger aan die optreedt als lid van de commissie ter vervanging van lid wanneer er belangenvermenging is in hoofde van één van de commissieleden.
Elke fractie deelt aan de algemeen directeur mee welke raadsleden zetelen in de commissie (+ plaatsvervanger).
Art.30: De voorzitter van de gemeenteraad zit de deontologische commissie voor, behalve als de melding of klacht op hem of haar betrekking heeft. In dat geval wordt de commissie voorgezeten door het lid met de meeste anciënniteit. De voorzitter roept de deontologische commissie binnen de tien werkdagen bijeen van zodra er een melding is van mogelijke inbreuk op de deontologische code. De periode van tien dagen wordt geschorst tussen 11 juli tot en met 15 augustus.
Art.31: De lokale mandataris op wie de melding of de klacht betrekking heeft, kan geen deel uitmaken van de deontologische commissie. Die mandataris wordt vervangen door de plaatsvervanger van zijn fractie.
Art.32: De zittingen van de commissie zijn gesloten, tenzij de mandataris tegen wie een onderzoek loopt, zelf uitdrukkelijk de openbaarheid vraagt.
Art.33: De algemeen directeur staat in voor de verslaggeving van de vergaderingen van de deontologische commissie.
Art.34: De commissie is bevoegd voor:
Art.35: De deontologische commissie maakt een einduitspraak op aangaande de voorlegde dossiers. Tevens kan de commissie beslissen om een dossier over te maken aan de Vlaamse regering en/of het parket.
Art.36: Als de deontologische commissie een onderzoek naar een inbreuk op de deontologische code afrondt, brengt ze de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn in geheime zitting op de hoogte van dat onderzoek en van haar advies of uitspraak.
Artikel 2:
Volgende personen worden aangeduid als lid van de commissie:
Artikel 3:
Dit besluit is van kracht vanaf 1 april 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Schilderwerken site Klaverstraat” werd een bestek met nr. OO-2308 opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 61.302,77 excl. btw of € 71.942,09 incl. btw (€ 10.639,32 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 1 : Het bestek met nr. OO-2308 en de raming voor de opdracht “Schilderwerken site Klaverstraat”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 61.302,77 excl. btw of € 71.942,09 incl. btw (€ 10.639,32 btw medecontractant).
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget oud van 2023, op budgetcode 0945-01/2210407/BESTUUR/CBS/0/IP01 (actie 1.2.1).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art.43§2,12°
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en dor besturen van de erkende erediensten
Een afkoppelingsproject rioleringsstelsel is voorzien in samenwerking met Aquafin te Koolskamp.
Hiervoor dienen percelen grond worden aangekocht teneinde een optimale aanleg te kunnen voorzien. Tevens wordt een erfdienstbaarheid gevestigd voor perceel groot 238 m². De aankoop en vestiging erfdienstbaarheid is dus voor het algemeen belang.
Volgend perceel dient worden aangekocht i.s.m. Aquafin:
Er wordt een erfdienstbaarheid gevestigd op een breedte van 4 meter, met een oppervlakte van 238 m² zoals aangeduid in groene kleur op grafisch plan. De te betalen prijs voor de erfdienstbaarheid bedraagt € 2.380,00.
Een opmetingsplan en schattingsverslag is opgemaakt.
Voor de aankoop van het perceel met oppervlakte 1.093 m² en voor de vestiging van de erfdienstbaarheid worden de kosten, ereloon en rechten verbonden aan de akte verdeeld gedragen door Aquafin en de gemeente Ardooie volgens de verdeelsleutel 45,75 % Aquafin en 54,25 % gemeente Ardooie.
Voor de aankoop van het perceel met oppervlakte 5.647 m² worden de kosten, ereloon en rechten verbonden aan de akte gedragen door de gemeente Ardooie.
Ingevolge de werken wordt voor het perceel met oppervlakte een uitwinningsvergoeding betaalt t.b.v. € 907,19, dit volgens de verdeelsleutel 45,75 % Aquafin en 54,25 % gemeente Ardooie.
Deel van het perceel kadastraal bekend onder 2de afdeling, Sectie C nr. 829A (groot 1.093 m²) blijft eigendom van de gemeente/Aquafin.
De prijs van dit perceel is bepaald op € 17.009,81 (betaald volgens de verdeelsleutel 45,75 % Aquafin en 54,25 % gemeente Ardooie)
Ander deel van het perceel kadastraal bekend onder 2de afdeling, Sectie C nr. 829A (groot 5.647 m²) wordt door de gemeente Ardooie (door)verkocht aan de heer en mevrouw Grégory en Caroline Coppens-Nachtergaele tegen de prijs van € 45.000.
krediet is voorzien
Gunstig visum 2023/33 van Veroniek Seynaeve van 17 maart 2023
Art. 1. Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop van de eigenaar de heer Willy Platteeuw en mevrouw Ilse Platteeuw van volgend perceel:
Art. 2. De aankoop gebeurt onder de volgende algemene verkoopsvoorwaarden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gemeenteraadsbeslissing van 30 november 2015 inzake "goedkeuren aanpassing huishoudelijk reglement culturele centra", meer bepaald goedkeuring reglement Albertzaal
Artikel 29 van het huishoudelijk reglement bepaalt het volgende:
"In de Albertzaal worden tijdens weekdagen de cafetaria en petanqueterrein verhuurd aan de plaatselijke seniorenverenigingen. Alle seniorenverengingen van Ardooie en Koolskamp kunnen tijdens de weekdagen de cafetaria en petanqueterrein gratis gebruiken."
Er is echter vraag van andere verenigingen (niet seniorenverenigingen) om tijdens de week 's avonds de cafetaria te kunnen gebruiken.
Tevens melding dat het vergaderzaaltje niet meer geschikt is om ter beschikking te stellen aan derden.
De cultuurraad heeft gunstig advies verstrekt om de cafetaria van de Albertzaal tijdens de week 's avonds ook ter beschikking te stellen aan niet-seniorenverenigingen.
Art.1: Artikel 29 van het huishoudelijk reglement "goedkeuren aanpassing huishoudelijk reglement culturele centra" wordt als volgt aangepast
Art.2: Deze beslissing wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website volgens art.287 decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door de COVID-19 en tot wijziging van de minimale voor waarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeente, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, inz. art. 10, 12, 13, 17 en 19
Rechtpositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Ardooie
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
De vraag naar een of andere vorm van fietsmobiliteit klinkt luid bij zowel de besturen als de personeelsleden. Fietsmobiliteit aanmoedigen past in het actieplan van de Vlaamse Regering tegen de files en voor een groenere mobiliteit en economie. Steden, gemeenten en provincies willen het fietsen ook promoten om een veiligere en gezondere leefomgeving te ontwikkelen. Inzetten op fietsmobiliteit kan ook een troef zijn bij het aantrekken van personeel.
Het bestuur wenst fietslease aan te bieden aan de medewerkers van gemeente en OCMW.
Personeelsleden kunnen vrijwillig beslissen om volgende voordelen om te zetten naar fietslease: eindejaarstoelage, vakantiedagen en fietsvergoeding.
Het voorstel betreffende fietsmobiliteit en fietsleasing werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité in zitting op 27 maart 2023.
Nihil
De rechtspositieregeling wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 170 bis:
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk op 31 december. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.
Artikel 199 bis:
§1. Het personeelslid kan op vraag van het personeelslid vakantiedagen, die per kalenderjaar boven het minimum van 28 (als het recht op minimum 30 vakantiedagen is vastgesteld) en 24 (als het recht op 26 vakantiedagen is vastgesteld) dagen uitstijgen, omzetten naar een theoretisch budget welke aangewend kan worden ter bevordering van fietsmobiliteit. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de bijkomende vakantiedagen.
De in het eerste lid vermelde vakantiedagen kunnen worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een vakantiedag zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010.
Het personeelslid moet zijn keuze maken om één of meerdere bijkomende vakantiedagen om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest aan de hand van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de vakantiedagen onverkort van toepassing.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.
Artikel 191 bis:
§1. Het personeelslid kan op vraag van het personeelslid het budget van fietsvergoeding zoals opgebouwd volgens deze rechtspositieregeling, geheel of gedeeltelijk inzetten voor de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.
De in het eerste lid vermelde fietsvergoeding kan worden ingezet voor andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit, die gelijkwaardig zijn aan die van de fietsvergoeding zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010.
Het personeelslid moet zijn keuze maken om zijn fietsvergoeding om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.
Decreet lokale besturen van 22 december 2017
Op 6 februari werd het grensgebied tussen Syrië en Turkije getroffen door zware aardbevingen. Intussen vielen er al meer dan 50.000 doden. Tienduizenden gezinnen verloren al hun bezittingen.
Er is grote nood aan financiële ondersteuning.
€ 2.500,00
De gemeente schenkt een toelage t.b.v. € 2.500 aan Rode Kruis Vlaanderen als financiële ondersteuning n.a.v. de natuurramp in Turkije en Syrië.
Belfius verleent jaarlijks een individuele financieel profiel per gemeente.
Nadere toelichting wordt verstrekt door de algemeen directeur aangaande het profiel, dit vooral t.o.v. andere zgn. clustergemeenten.
Kennisname individueel financieel profiel voor het jaar 2021.
Rudi Debusschere: In college was melding dat toelagen van verenigingen zullen worden geïndexeerd. Met welk percentage?
Karlos Callens: Dit is nog niet bepaald, waarschijnlijk met 5%.
Rudi Debusschere: Vergaderzalen worden duurder, dranken zijn geïndexeerd. Als we zien naar inflatie, dan is verhoging van 20% aangewezen. Wedden zijn ook verhoogd met ongeveer 20%. In beslissing staat dat toelagen worden geïndexeerd, dus voorstel is om toelagen te verhogen met 20%.
Veerle Dejaeghere: In college van 6 maart is er sprake van onthardingsproject in zijweg Beverensestraat. Wat houdt dit in?
Karlos Callens: Betreft deel Beverensestraat vanaf vroegere winkel Verkindere tot aan Burgerleenstraat. In dit gedeelte weg zal er afkoppeling van riolering gebeuren. Voorstel vanuit studiebureau om weg te versmallen. Op vraag is niet ingegaan.
Kimara Goethals: Nochtans ideaal om weg te versmallen gezien daar weinig verkeer is.
Veerle Dejaeghere: In de Wezestraat zijn er verzakkingen ter hoogte van wegversmalling.
Krist Soenens: Er zijn inderdaad daar drie verzakkingen. PV is opgemaakt voor aannemer, aannemer zal dit herstellen. Tevens zijn fietssuggestiestroken in Wezestraat poreus, verpoederd. De aannemer heeft meegedeeld dit eveneens te herstellen.
Veerle Dejaeghere: Ik wil wijzen op negatieve gevolgen van roken, ook in open lucht roken. Het is belangrijk dat niet wordt gerookt, o.m. voor kinderen die kopieergedrag kunnen vertonen. Veel gemeenten hebben rookvrije ruimten in open lucht, bv. ter hoogte van speelplein, rond sporthal, enz.... De gemeenten die deelnemen worden vermeld in generatierookvrij.be. Vraag dat Ardooie ook open ruimten voorziet waar rookverbod is.
Karlos Callens: Dit kan worden bekeken.
Veronique Buyck: Dit wordt gesanctioneerd met GAS-boete, dit betekent dat GAS-reglement moet worden aangepast. Bijgevolg moet dit worden besproken in het politiecollege.
Kimara Goethals: Over klimaatplan moeten burgers worden geïnformeerd hoe ze zelf kunnen meewerken aan verbetering van klimaat, onder meer bv. ontharding. Wordt er voldoende geïnformeerd?
Kathleen Verhelle: Vandaag zijn in schepencollege nog twee dossiers van tuingeveltjes goedgekeurd. Bij aflevering van vergunningen wordt opgelegd dat moet worden gewerkt met waterdoorlatende materialen.
Karlos Callens: Er worden voorwaarden opgelegd, dit wordt gekoppeld aan stedenbouwkundige vergunning.
Kimara Goethals: Dit was vraag niet, vraag is of burgers voldoende op de hoogte zijn gebracht. Bv. subsidie voor steken van regenput is bij veel inwoners niet gekend. In Ardooie schieten we daarin tekort. Het is normaal dat bij nieuwe projecten voorwaarden worden opgelegd.
Kathleen Verhelle: Ter info kan worden meegedeeld dat de cijfers op website inzake klimaatpact niet klopten. Bepaalde gegevens dienen nog worden aangepast.
Veronique Buyck: Info inzake tegeltuintjes is in infoblad verschenen.
Hein Defour: Bloemenweiden zou mooi initiatief zijn.
Kathleen Verhelle: Dit is ook verschenen in infoblad.
Veerle Dejaeghere: In college was gemeld dat stagiair van Dominiek Savio twee halve dagen komt werken als vrijwilliger. Is dit vergoed?
Karlos Callens: Dit wordt vergoed zoals het moet.
Veerle Dejaeghere: Veel buizen onder de duikers in de grachten zijn verstopt.
Krist Soenens: Dit is reeds aangekaart, waarschijnlijk zal dossier worden opgemaakt om doorsteken vrij te maken.
Ward Callewaert: Normaal moet aanpalende eigenaar zelf de duiker onderhouden.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Dominiek Pillaert
Algemeen directeur
Hein Defour
Voorzitter